Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.

Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-DocDoom 16 år siden

#39: Ja, det har du tydeligvis. Men af den grund du nævner til sidst vil jeg afstå fra yderligere kommentater.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#42 filmkorn.dk 16 år siden

Øv, hvor er jeg skuffet. Filmen er blottet for stemning, uhygge og seværdige karakterer. Blod mangler den dog ikke. Jeg havde satme ikke regnet med at jeg skulle røvkede mig til den film :(
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#43 filmkorn.dk 16 år siden

Doctor Doom, du er et meget godt billede på den nye egocentriske ungdomsgeneration, der i 2 års alderen åbenbart ikke lærte, at verden ikke bøjer sig i forhold til dig, men at du må bøje dig i forhold til verden. Du sidder i en hel tom sal. Du har lige præcist valgt et sæde en anden skal sidde på, og som vedkommende måske har bedt om at sidde på da han købte den ikke ligefrem billige billet. Det er dig der må bøje dig og tage et andet sæde. Ikke ham. Som jeg ser det, er det dig der holder på din ret, som du så bare ikke har. Og når du så ovenikøbet bliver småfornærmet og føler at du skal hævne dig, er vi ikke langt fra den mentalitet der er i øjeblikket, hvor folk trækker knive for selv de mindste og mest ligegyldige ting. Fuck æresbegreber!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#44 filmz-DocDoom 16 år siden

#43: Det glæder mig, at jeg er et billede på ungdommen, eftersom jeg snart rammer 39 år. Jeg vil dog nødigt slås i hartkorn med det, som jeg selv betragter som "den nye egocentriske ungdomsgeneration". Denne er i min verden symboliseret vedf Ungdomshus-typer, som jeg næppe tilhører, eftersom jeg havde haft det fint med, hvis politiet havde glemt at rømme husets brugere, inden det blev jævnet med jorden.

Derudover gider jeg ikkke kommentere dit indlæg, udover at det er utroligt, at man kan anskue tingene så forskelligt.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#45 filmkorn.dk 16 år siden

He he, jeg havde på fornemmelsen, at du sikkert ikke var helt ung. 39 er dog ingen alder, hvis du forstår sådan en lille en ;-)

Var det i øvrigt ikke en tråd om en film det her???
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#46 filmz-DocDoom 16 år siden

#45: Hehe, godt ord igen, du gamle...

Dit aldersgæt behøver ikke iøvrigt ikke at basere sig på fornemmelser, du kan blot klikke på min profil :-)

Jo, det VAR en tråd om en film, og hvis du har overset det, så kom jeg faktisk også indledningsvis med en lang kommentar til filmen (#15)

Da jeg så, at min lille anekdote om siddepladser, der skulle være en sjov historie, delte vandene så voldsomt, har jeg flere gange prøvet at føre den tilbage on topic (#24, 27, 30, 34, 37 og 41). Det er du så en af dem, der har overset, eftersom du tager den op igen i #43 :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#47 filmkorn.dk 16 år siden

Meeen se #42
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#48 filmz-DocDoom 16 år siden

#47: Ja, jeg kan godt se, at du kommenterer filmen dér - og at du i øvrigt er nogenlunde enig med mig om filmen - men jeg kan ikke se, hvorfor du i øvrigt nævner det i #47?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#49 filmkorn.dk 16 år siden

Næh, det kan du vel ikke. Lad os starte en diskussion om det ;)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#50 Patriarch 16 år siden

Men spørgsmålet er om ikke den diskution der udviklede sig er mere givene end den om filmen :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: