Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.
Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.
#41 filmz-DocDoom 16 år siden
#42 filmkorn.dk 16 år siden
#43 filmkorn.dk 16 år siden
#44 filmz-DocDoom 16 år siden
Derudover gider jeg ikkke kommentere dit indlæg, udover at det er utroligt, at man kan anskue tingene så forskelligt.
#45 filmkorn.dk 16 år siden
Var det i øvrigt ikke en tråd om en film det her???
#46 filmz-DocDoom 16 år siden
Dit aldersgæt behøver ikke iøvrigt ikke at basere sig på fornemmelser, du kan blot klikke på min profil :-)
Jo, det VAR en tråd om en film, og hvis du har overset det, så kom jeg faktisk også indledningsvis med en lang kommentar til filmen (#15)
Da jeg så, at min lille anekdote om siddepladser, der skulle være en sjov historie, delte vandene så voldsomt, har jeg flere gange prøvet at føre den tilbage on topic (#24, 27, 30, 34, 37 og 41). Det er du så en af dem, der har overset, eftersom du tager den op igen i #43 :-)
#47 filmkorn.dk 16 år siden
#48 filmz-DocDoom 16 år siden
#49 filmkorn.dk 16 år siden
#50 Patriarch 16 år siden