Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.
Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.
#51 filmz-DocDoom 16 år siden
#52 filmz-kejserzurg 16 år siden
"jeg er enig med Spanner. Hold fødderne i dine sko, det er go stil."
:)
#53 filmz-DocDoom 16 år siden
Kom: Indlæg nr. 54 om sko:
#54 filmz-kejserzurg 16 år siden
#55 filmz-Bruce 16 år siden
#56 filmz-DocDoom 16 år siden
http://www.filmz.dk/forum/item/27936/#14
#57 gizmomis 16 år siden
#58 filmz-yoshimura 16 år siden
#59 Michael Andersen 16 år siden
#60 HeavyClaus 16 år siden
Hvis den er så dårlig at man ikke engang har lyst til at se den færdig føler man vel at den er ret dårlig?
Er dog langt fra enig ang. 30DON, kunne rigtig godt lide den! :)