Skuespillerne er som regel ikke kernen i sådanne film, men både Josh Hartnett, Melissa George, Mark Boone Jr. og Ben Foster gør gode figurer i deres respektive tynde roller. Særligt filmens optakt giver plads til at vise lidt mere end bare skabeloner, og her fungerer handlingen faktisk rigtig godt som introduktion til det lille “Fargo”-agtige lokalsamfund og de indbyrdes skærmydsler, der findes her. At man har valgt den alsidige Danny Houston som vampyrernes overhoved er et dristigt træk, selvom han godt kunne have brugt nogle undersåtter, der efterlod et større indtryk.
Det er interessant at se en instruktør som Slade bevæge sig fra det lille psykodrama “Hard Candy” over i en hel anden boldgade med al uhyggen og utrygheden ude på tøjet i stedet for i det indre. Men overgangen lader ikke til at have voldet synderligt besvær, for alt i alt er “30 Days of Night” et ganske fermt livtag med den fysiske horror og et visuelt kærkomment indspark i vampyr-mytologien, selvom der ikke for alvor afsøges nyt grænseland, hverken narrativt eller stilistisk. Stemningsmættet og glimtvis uhyggefremkaldende er den i hvert fald, og så er der ikke sparet på de blodrøde nuancer til ære for alle gore-fans. Man må dog gøre op med sig selv om, hvorvidt man er villig til at se igennem fingrene med den lidt letkøbte og antiklimatiske slutning.
#61 filmz-DocDoom 16 år siden
White Chicks http://us.imdb.com/title/tt0381707/
The Musketeer http://us.imdb.com/title/tt0246544/
I begge filfælde føler jeg mig fuldstændigt rustet til at kalde filmene for noget lort, selvom jeg kun så den første halve times tid.
Jeg kan jeg se, at IMDb's brugere generelt er enige med mig, så min dom efter 1/3 film kan ikke være helt skæv.
So: I do get it! :-)
Selvom jeg var meget skuffet over 30 Days, så er jeg dog ikke enig i, at den var SÅ dårlig, at den gjorde sig fortjent til en udvandring fra bio. Det er kun de i særklasse aller-aller ringeste, der fortjener det.
#62 Patriarch 16 år siden
#63 Slettet Bruger [3185138213] 16 år siden
Jeg synes nu filmen er ganske okay. Faktisk er det en af de vampyrfilm, som jeg har nydt mest, hvilket dog siger mere om andre vampyrfilm end om 30 days of night...
Jeg fandt ikke filmen skræmmende som sådan, men shockeffekterne fik ramt på mig flere gange; de kom ofte enten lidt før elelr lidt efter, at de ville være kommet i andre film, hvilket gjorde dem langt mere effektive...
Jeg elsker stemningen i filmen, og jeg synes virkelig man kan mærke den klaustrofobiske følelse, som indfidner sig, når de overlevende klemmer sig sammen på små steder, som de håber på er sikre.
Jeg hader til gengæld, at Joss Hartnett i så høj grad skal være den fantasiske, modige og loyale helt, og så giver det mig kuldegysninger (ikke på den gode måde), når vampyrerne skal snakke sammen; det lyder simpelthen så ekstremt latterligt, så jeg må krumme tæer. Og slutningen sutter r.. i helvede; den fungerer bare ikke og er set så mange gange før.
Alt i alt er det en rigtig middelfilm, som må ligge et sted mellem 3 og 4 stjerner, hvilket næsten er mere, end jeg vil give de sidste par års vampyrfilm til sammen...
#64 Michael Andersen 16 år siden
"Twilight Zone: The Movie" er f.eks også en ret svag film, men den sidste halve time er absolut fremragende, så hvis man siger: "det var altså ikke noget for mig, så jeg stoppede med at se den færdig" eller sådan noget, fair nok, men det er jo hamrende useriøst at gøre hård status over en film, som man ikke har set færdig.
For et par siden sad jeg og så Champions League finalen mellem AC Milan og Liverpool sammen med en stor Liverpool tilhænger og da de var kommet bagud med 3-0 ved halvleg, gik han mega skuffet hjem i seng, fordi det var "den værste kamp de havde spillet". Idioten opdagede først dagen efter at Liverpool scorede 3 mål i anden halvleg og vandt hele lortet på straffespark!
Hvis man absolut skal gå før tid, så skal man bare holde sin mund ;)
#65 The Insider 16 år siden
#66 Patriarch 16 år siden
Det er dog sjældent tilfældet. Sidder tit og tænker "filmen skal fandeme have en fantastisk 3. akt for at være god... det sker dog bare sjældent.
#67 Spanner 16 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#68 gizmomis 16 år siden
Jeg synes nu jeg sagtens kan bedømme filmen som dårlig selv om jeg ikke så de sidste 25-30 min.. for ingen slutning ville kunne rette op på det makværk.. synes vampyrene var latterlige.. de opførte sig ikke som vampyre.. og fik spat af at høre på deres latterlige skrigeri.. og ham deres hjælper i fængslet var bare så tydeligt hugget fra Dracula..
Og jeg går normalt ikke fra film, har faktisk kun gået fra en anden film i biografen og det var orginal versionen af the grudge
#69 rockysds 16 år siden
#70 Spanner 16 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem