Hvad der sælger filmen som underholdning er dens mange visuelt duperende scener. Fra synet af tusindvis af pile, der skygger for solen, over angribende mutant-næsehorn til skibe, der bliver flået i stykker af stormbølger. Action leveres igennem adskillige imponerende slow motion sekvenser, hvor vi får demonstreret præcis hvor mange måder en mand kan slås ihjel på med et spyd. Meget andet har filmen dog ikke at byde på og scenerne kommer hurtigt til at trække ud. Efterhånden får man fornemmelsen af, at hvis scenerne blev vist i normalt hastighed, ville filmen næsten halvere sin spilletid.
“300” handler om effekter – ikke mennesker – og skuespillet er temmelig ligegyldig. Eneste undtagelse er Gerard Butler, som giver en betydelig overbevisning til kong Leonidas, hvad enten han lemlæster persere eller brøler ordrer. Selve handlingen udenom slaget er af rent mekanisk natur, med et persongalleri uden nogen form for dybde. Man bliver da heller ikke særligt involveret eller bevæget, da filmen udvikler en sentimentalitet, der ligger meget fjernt fra Frank Millers univers. “300” er et medrivende adrenalinpumpende voldsorgie, men, ligesom så mange af dens steroidproppede krigere, er den desværre også endt temmelig hovedløs.
#21 filmz-Erroneus 17 år siden
300 er sindsygt flot lavet, den indeholder så mange scener hvor man virkelig nyder landskaberne og kampscenerne er ikke bare en gang forvirrende slagtning, men optaget på en næsten nyskabende måde.
Derudover syntes jeg der fortælles en glimrende historie, som ja måske ikke omhandler hele verden, men hvorfor skal det være så kompliceret, når simple historier kan indeholde lige så meget sjæl.
Og så skal man ikke glemme humoren i filmen er rigtig tør og brutal, hvilket passer ind og ikke giver en tom fornemmelse, som humor i sådan nogle film kan give.
300 er helt klart 6,0001 stjerner for mig, hvor Sin City var 6 stjerner :)
Og ja den er set i bio, havde fornøjelsen af snig i Tirsdags i Biocity Odense.
#22 filmz-miuand 17 år siden
#23 dolphinfriendly 17 år siden
5/6 indenfor den genre.
#24 Michael Andersen 17 år siden
Well, indtil videre ser det ud til at det kun er dig, der siger, at de skal have det.
Den samme anmelder (Benway) gav f.eks. "Sin City" topkarakter, og den film giver heller ikke ligefrem svaret på livets dybere mening - men den scorede til gengæld topkarakteren, fordi han bl.a. fandt den meget mere underholdende end "300".
#25 The Watcher 17 år siden
#26 wiseguy 17 år siden
LOL :o)
Der er da også gået total ”En-for-alle, alle-for-en-mentalitet” i den for de kære admins. :o)
Skal selv ind og se filmen i aften. Har set frem til den lige siden den første trailer. Samtidig bliver det mit første besøg i den nybyggede Lido-biograf i Vejle så jeg er da ganske spændt på det hele.
#27 filmz-Erroneus 17 år siden
Film er naturligvis smag og anmeldelsen er skam fin nok, jeg syntes dog 4 er et tak for hårdt, men sådan er det jo.
#28 -Blaze- 17 år siden
Klart den fedeste film jeg har set i meeeeget lang tid.
Jeg syntes at der er en ting som er blevet helt negligeret i anmelderens anmeldelse. og det er filmens Visuelle udseende.
Det at 95% af filmen er skudt på blue/green screen og at stort set alle kulisser er indsat i postproduction, gør ligesom med Sin city at filmen får et helt unikt udseende!
En anden ting jeg også syntes ikke formår at komme frem i anmeldelsen er hvor godt filmen har klaret overgangen fra tegneserie til film. Zack Snyder har jo haft verdens bedste storyboard til rådighed da han skulle finde kamera vinkler og inspiration til kulisser og kostumer.
Lad mig sige det således, omkring 90% af alle billederne fra tegneserien er ligesom det var med Sin City, at finde et eller andet sted i filmen, 100% gengivet som de er trykt i tegneserien.
Man sidder som Frank Miller fan og får tårer i øjnene over sådan noget.
Historien kan man så sige om som man vil, korrekt ikke den store dybde, men det syntes jeg så heller ikke at en film som 300 skal bedømmes på. Man accepterer hurtigt hvorfor at Leonidas må drage "næsten" alene i kamp og behovet for en dybere historie bliver hurtigt druknet hårdtpumpede kampscener krydret med en fantastisk blanding af el guitarer og 300 mands mandekor, man går fuldstændig i eufori over den mildest talt SINDSYGT fantastiske koreografi af kampscenerne og den fantastisk visuelle oplevelse som 300 er.
SE DEN.. før din nabo
Kort sagt 6 stjerner, en for Gerard Butler, en for dens unikke visuelle stil, en for koreografi af kampscenerne, en for fantastiks lydspor, en for filmens troværdige overgang fra tegneserie til film, og sidst men ikke mindst, en for bare at være sindsygt fed.
Hail to the king, Baby....
#29 filmz-mader 17 år siden
#30 Patriarch 17 år siden
SinCity blev oså rost for dens look - men havde det været en 2'er og SIn City 1 lignede L.A. COnfidential var der nok også nogen der havde set lidt skævt til det.