20th Century Fox fortjener stor ros for at turde spytte så mange penge i et så alternativt science fiction-projekt, der lægger større vægt på ideer end alskens abekattestreger. “Abernes planet: Oprindelsen” er ikke nær så helstøbt eller original som sin allerførste forgænger, og ovenpå det storladne opgør mellem aberne og menneskerne kommer filmens slutning som et brat og utilfredsstillende punktum. Men hvor er det dog forfriskende at blive mødt af en stor Hollywood-produktion, som man faktisk kan diskutere med sidemanden, når lysene tændes i biografsalen.


Se også: Filmz TV drager til abernes planet og ser et par talende biler

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 The Insider 12 år siden

#19, haha, true! Men desværre ikke mulighed for en reprise i Abrams' selskab til Super 8-junket :-) Jeg må krydse fingre for Star Trek 2-junket næste år!
War. War never changes.
Gravatar

#22 doctor doom 12 år siden

Jeg vil mene, at 4 stjerner er en smule nærrigt. 5:6 herfra. En rigtig god film, hvor det ikke er effekter for effekternes skyld, og hvor effekterne faktisk er vellykkede.

Jeg giver anmelderen ret i, at i visse sekvenser er aberne ikke lavet godt nok. Men heldigvis er det et fåtal. Det der falder mest i gennem er baby-versionen af Ceasar, der lidt ligner noget fra Disney Sjov.

Fra anmeldelsen: "Jovist, Abernes planet fra 1968 er en af science fiction-genrens største milepæle, men... Abernes planet: Oprindelsen" tager desuden udgangspunkt i den tredje og klart dårligste "Abernes planet"-fortsættelse, "Oprør på abernes planet"

Det er en sandhed med modifikationer, synes jeg.

Den nye prequel hænger da fuldstændigt sammen med den oprindelige fra 1968 alene. Man hører at rum-missionen er taget afsted, og når rum-fartøjet vender tilbage, er næsten alle mennesker døde af blod-virussen, og den tilbageværende lille stamme af menneskeheden er reduceret til slaver.
Gravatar

#23 doctor doom 12 år siden

The Insider (12) skrev:
Spørgsmålet er, om The Green Lantern også fortjener én på lampen om to uger.


Man kan da kun blive positivt overrasket. Sjældent har jeg set en trailer til sådan en gang lort. Tror Hollywood vi er idioter?
Gravatar

#24 Michael Andersen 12 år siden

Wow, doctor gloom kan også funkle. Men jeg er helt enig. Det er ikke ret tit jeg bliver revet med af tidens store Hollywood-produktioner. De tiltrækker en masse folk, men tit sidder jeg bare og tænker: meh.

Men det var anderledes med denne film. I bund og grund er det en dyr b-film, men af den gode slags, lavet med hjerte og entusiasme. Så jeg levede mig i dramaet og heppede med... godt nok på en folk aber, som til tider ser lidt mærkelige ud, men det gør en skuespiller som f.eks. Steve Buscemi også, men han spiller meget godt og det er det vigtigste. Så det er ikke fordi det er en perfekt film, men det er et klart skridt væk fra de sjælløse blockbusters som præger billedet.

Vil filmfans støtte op ved billetlugerne? Det håber jeg, for her en mulighed for at sende Hollywood et budskab om at de gerne må satse på flere blockbusters, hvor effekterne er bygget op omkring en historie og ikke omvendt.

Men hvis I bare sidder derhjemme og siger: "Ah, nu har jeg næsten lige været i biografen og se 'Transformers 3', så må abe-filmen vente til den kan købes billigt på Blu-ray", så har jeg kun en ting at sige til jer: You Maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God damn you all to hell!
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#25 The Insider 12 år siden

#22, Det er en sandhed med modifikationer, synes jeg.

Det forstår jeg ikke helt? Jeg skriver, at den nye film har mest tilfælles med "Oprør på abernes planet", og det er vel ikke løgn? Hvis du har set den 4. "Abernes planet"-film, vil du opleve, at den har omtrent det samme handlingsforløb som "Abernes planet: Oprindelsen", den nye film er bare langt mere gennemført. Jeg skriver jo heller ikke, at den nye film ikke har referencer eller forbindelser til de ældre film...

#24, You Maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God damn you all to hell!

Hehe :-)
War. War never changes.
Gravatar

#26 Lord Beef Jerky 12 år siden

#25 Nej, men den dårligste sequel er da 2'eren! Det er jo stort set bare et remake af den første, indtil de sidste 15-20 minutter. 3'erens komiske islæt er ligeså en anelse skævt, hvor netop 4'eren og 5'eren på trods af utroligt lave budgetter fanger en fin stemning, og vækker minder om den første. Jeg finder dem i hvert fald meget undervurderede... ikke fordi de er direkte gode film, men fordi de har nogle fantastiske ideer. Hvis budgettet havde været til det, tror jeg endda de kunne have været fantastiske.... men det er endnu engang spekulationer =)

Planet Of The Apes - 9/10
Beneath The Planet Of The Apes - 4/10
Escape From The Planet Of The Apes - 5/10
Conquest Of The Planet Of The Apes - 6/10
Battle For The Planet Of The Apes - 6/10
Tim Burton's Planet Of The Apes - 1/10
Rise Of The Planet Of The Apes - 1/10 (kun udfra titlen at bedømme, da jeg endnu ikke har set filmen... hehe)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#27 The Insider 12 år siden

#26, agree to disagree! :-) Men mine vurderinger ryger i dagens Filmz TV.
War. War never changes.
Gravatar

#28 MMB 12 år siden

The Insider (27) skrev:
#26, agree to disagree! :-) Men mine vurderinger ryger i dagens Filmz TV.


SNAP!
Gravatar

#29 Riqon 12 år siden

LOL, vil vente spændt på Lord Beef Jerky TV.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#30 elwood 12 år siden

Parker: Ever hear of Planet of the Apes?
Troy: Uh, the movie or the planet?
Parker: The brand-new multimillion dollar musical. And you are starring… as the human.
Troy: It's the part I was born to play, baby!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: