At få lov til at se en flok hesteridende abekrigere med maskingevær angribe en post-apokalyptisk menneskeborg er isoleret i sig selv en filmfornøjelse, når det som her er udført med en stilsikker miljøskildring og en animationssikker hånd om abepenslen. Havde menneskene været lige så menneskelige som aberne, så havde det været en af de største fornøjelser. Men hey, det er jo abernes planet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 ego fantastic 9 år siden

Fantastisk film.
Blev virkelig positivt overrasket over hvor meget fokus der var på aberne og deres liv. De første 20 min. eller sådan noget forgår kun hos aberne, helt uden mennesker, og sådan er det mange steder i filmen.

En af de aller bedste film jeg har set ind til videre i 2014.
‎"My cock just passed away - I was wondering if I could bury it inside you?"
Gravatar

#12 BN 9 år siden

T. Nielsen (7) skrev:
Hey BN, måske bliver det så interaktivt, at en debat om hvordan vi ønsker at se vores Bond bliver overflødig. Vi kan simpelthen måske vælge om han skal være sort, rød, tyk, kvinde osv osv:-D Jeg kan få Connery igen, Du Craig og Ispep en mørk dværg i lædertrusser:-P Se, så er det jo godt for noget;-)


hahaha
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#13 Ericmase 9 år siden

Ispep (10) skrev:
All hail, Matt Reeves. Sommerens hands down bedste blockbuster har lige rullet over skærmen. Vink farvel til fordummende blockbusters og kom og byd Matt Reeves velkommen og bøj dig i støvet. For "Dawn of the Planet of the Apes" er en af de mest intelligente, intense og spændende big budget film jeg har set. Hollywood træder for alvor ud af tørken med denne og leverer noget der kvalitetsmæssigt hæver sig op på et niveau med "The Dark Knight" og de allerbedste sequels. Hjernen bag er som sagt Matt Revees, der stod b.la. bag den interessante "Cloverfield". Han har i hvert fald fulgt den samme opskrift på en efterfølger, som James Cameron. Og det er glædeligt! Jeg var rørt til tårer af denne suveræne og nuancerede fortælling om krig, loyalitet, familiære bånd, som er hovedtemaerne. Konflikterne er nuanceret skildret, hvor vi følger begge sider - mennesker såvel som aber - der dybest set kæmper for samme sag men opdager hen af vejen, at begge parter følger selvdestruktive mønstre. Det lykkedes i hvert fald at fortælle en historie uden åbenlyse helte og skurke, som tvinger en til at reflektere over de opstillede konflikter.

Stor cadeau til arbejdsindsatsen på scenografisiden, effektsiden, fotograferingen og underlægningsmusikken. Alt ser forrygende godt ud og mo-cap on location er et skridt i den helt rigtige retning. Scenografisk vildt imponerende arbejdsindsats med at skabe et realistisk billede af verden i forfald. En slags "Dommedag Nu". Sublim og stemningsfuld fotografering af Michael Seresin - præsenteret i 1.85 : 1 formatet, hvilket er en smule atypisk for den type film, men det viser også at intet er overladt til tilfældighederne. Scoret og præstationerne er lige i skabet og Andy Serkis må snart belønnes for hans formidable indsats - særligt som Ceasar. Han træder for alvor i kraft her. Forrygende præstation. Filmens action scener er i topklasse!!

En Blockbuster af de sjældne og en med hjerne og hjerte på rette sted. Jeg var sgu solgt!!

10/10


Bedre kunne jeg ikke have skrevet det og er fuldstændig enig! Årets bedste film indtil videre delt med "X-Men: Days of Future Past"!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#14 Ispep 9 år siden

#13

Jeg synes personligt at CA var bedre end Days of Future Past. Men ingen af de to rørte mig på samme måde som Abernes Planet.
Gravatar

#15 Ispep 9 år siden

HA, synes nok filmen havde referencer til film som 2001 og Apocolypse Now.

Gravatar

#16 Mikkel Abel 9 år siden

Aldeles fremragende film!

Hvad der skræmmer mig er, at disse CGI-aber har rørt mig mere end nogle mennesker har gjort længe på den store skærm. Derfor skal største ros så absolut også gå til de vanvittigt dygtige teknikere. som har været ombord på denne produktion, samt selvfølgelig Andy Serkis og co. for at have bragt disse aber så godt til live. Aberne er så fantastisk godt lavet og man har på imponerende vis få bragt skoven/abernes utopia til live, som spiller forrygende op mod den post-apokalyptiske menneskeverden der lurer lige udenfor. Som sagt skal største ros gå til Serkis og co. for det her er i sandhed abernes film. Det overraskede mig meget positivt og stod som et modigt valg, at man har valgt at give så meget tid til aberne alene, hvor vi ser dem kommunikere gennem tegnesprog og minimal dialog. Caesar er så sandelig filmens hovedperson og han/Serkis leverer hver gang han er på skærmen, aldeles forrygende. Fik kuldegysninger flere gange når aberne brølede og sloges indbyrdes.

Hertil kan det visuelle, specielt i actionscenerne, simpelthen ikke roses nok. Alt er stort, flot og yderst fængende. Reeves har også mange lækre ting i ærmet, her i blandt ét POV-shot fra en kampvogn midt i kampens hede, der nok er det mest geniale jeg endnu har set i år.
Historien er god, hvor fokus skiftevis ligger mellem aberne og mennesket. Dette fungerer super godt. Jason Clarke, som jeg ikke bryd mig synderligt om, fik mig overbevist med en kraftfuld præstation i en meget sympatisk rolle. De andre karakterer fungerer også fint og det er rart, at man ikke lader dem fylde alt for meget, nu når det fungerer så godt hos aberne. Havde dog gerne ønsket lidt mere spilletid og kød på Gary Oldman.
Noget der også overraskede mig meget er hvordan historiens konflikter og karakterer på sin vis er ganske "banale" og forudsigelige, så var det simpelthen så effektivt fortalt og medrivende, at følelserne aldrig føltes fremtvunget eller noget. Yderst overbevisende.

"Rise" var ganske fornuftig, men her har vi at gøre med en af de sjældne efterfølgere som er endnu bedre.

Jeg lægger på en solid 8/10, selvom det gode vejr og humør næsten har lyst til 9/10. Det vil jeg dog lade et gensyn bestemme.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#17 Ispep 9 år siden

#16

Du er da for nærig med karakteren, hvis du holder fast i otte tallet :) Jeg var inde og se den igen og må sgu bøje mig i støvet for Reeves. Afsindig underholdende og mesterligt iscenesat film med evigtgyldige problemstillinger om krig, fred m.m., der allerede nu har en særlig plads i mit hjerte. Jeg fældede en tåre begge gange.


Mikkel Abel (16) skrev:
Jason Clarke, som jeg ikke bryd mig synderligt om, fik mig overbevist med en kraftfuld præstation i en meget sympatisk rolle


Helt enig. Var skeptisk mht. han skulle spille i den kommende Terminator, men nu kan jeg være rolig. Fremragende præstation og kunne godt lide det underspillede tema om tab, som binder menneskene sammen.
Gravatar

#18 Ispep 9 år siden

Mikkel Abel (16) skrev:
Det overraskede mig meget positivt og stod som et modigt valg, at man har valgt at give så meget tid til aberne alene


Producenternes oprindelige plan var netop modsatte; at menneskene skulle være i centrum. Reeves foreslog så hans ide og den var de åbenbart helt med på, så han fik lov til at lave den film han ønskede. Fedt!
Gravatar

#19 Mikkel Abel 9 år siden

Ispep (17) skrev:
Du er da for nærig med karakteren, hvis du holder fast i otte tallet :)


Tjaaa, kan da godt afsløre jeg absolut hælder mest til 9-tallet. :) Tårer fik jeg ingen af, kuldegysninger kom dog næsten hver gang aberne var på.

Ispep (17) skrev:
Fremragende præstation og kunne godt lide det underspillede tema om tab, som binder menneskene sammen.


Absolut enig.



Ispep (18) skrev:
Producenternes oprindelige plan var netop modsatte; at menneskene skulle være i centrum. Reeves foreslog så hans ide og den var de åbenbart helt med på, så han fik lov til at lave den film han ønskede.


Fedt! Altid dejligt når instruktørens version skinner igennem.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#20 T. Nielsen 9 år siden

Så aberne er i centrum. Det mener jeg at huske at de også var i et par af de originale, men ifølge mig, ret svage efterfølgere.
Baby, it's cold outside

Skriv ny kommentar: