At få lov til at se en flok hesteridende abekrigere med maskingevær angribe en post-apokalyptisk menneskeborg er isoleret i sig selv en filmfornøjelse, når det som her er udført med en stilsikker miljøskildring og en animationssikker hånd om abepenslen. Havde menneskene været lige så menneskelige som aberne, så havde det været en af de største fornøjelser. Men hey, det er jo abernes planet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Riqon 9 år siden

Jeg håber Caesar fungerer lige så godt i den nye, som han gjorde i den første. Jeg så Rise igen den anden dag (skulle introducere den for kæresten), og det var helt klart denne karakter, som bar filmen, mens resten af figurerne var ganske uinteressante (inklusiv James Franco). Hvis anmelder har ret, så lyder det til igen at være tilfældet.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#2 Ispep 9 år siden

Det er også Caesars film. Modigt at lade aben rent faktisk være hovedrollen. Genså også "Rise" for leden. Jeg synes faktisk at Franco/Lithgow roller var fine. Franco fungerer fint som faderfigur for Caesar samtidig med han arbejder hårdt for hans sag. Mere behøver jeg sådan set ikke få fortalt.

Glæder mig til at se denne i aften.
Gravatar

#3 bjarke 9 år siden

Jeg er meget begejstret. Aber og automatvåben er en forrygende god kombination. Det er karakterdrevet action, hvor både CGI-magi og eksplosioner godt nok er yderst veludført, men det er historien og karaktererne, der bærer filmen. Jeg giver den 5 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#4 Tommy Kristensen 9 år siden

"Aber og automatvåben er en forrygende god kombination."

Man kunne overveje at dele dem ud til aber i danske zoos - det kunne bestemt tilføje et interessant element på sådan en zoo-tur med familien.
Gravatar

#5 stav 9 år siden

5/6 herfra - seværdig film, fornuftigt plot og FANTASTISKE CGI-aber, der efterhånden får mig til at tro, at det kan blive indenfor et årti, at vi ser en film med komplette CGI-mennesker, som ikke kan skelnes fra den ægte vare. (Hvis det da ikke er Andy Serkis m.fl. + motion capture, der er den egentlige magiskaber mere end en masse cgi-slaver og deres renderfarm)

Jason Clarke er også god i den menneskelige hovedrolle, de øvrige mennesker sagde mig ikke så meget, ja selv Gary Oldman er ikke noget at råbe hurra for her, men måske skyldes det primært en svag karakter med kun en smule screen time.

Af negative ting vil jeg nævne den måske hidtil mest horrible Apple product placement samt masser af falsk markedsføring - jeg har lige set teaseren igen, der, som jeg havde en mistanke om, på lydsiden stort set kun er fuld af ting, som ikke er i filmen. Den officielle plakat, som man ser mange steder i bybilledet pt. (og her i anmeldelsen) indeholder også elementer, som slet ikke er i filmen. Jeg gider ikke engang se traileren efter for evt. endnu mere fusk, jeg vil bare nøjes med at brokke mig lidt her over denne uskik.
Gravatar

#6 BN 9 år siden

stav (5) skrev:
det kan blive indenfor et årti, at vi ser en film med komplette CGI-mennesker, som ikke kan skelnes fra den ægte vare.


Herligt! Så kan vi også få nye film med Cary Grant, Irene Dunne, Charlie Chaplin, Buster Keaton, Oliver Hardy, Stan Laurel, Marlon Brando, James Dean, Marilyn Monroe, James Stewart, Bette Davis, Humphrey Bogart, Clark Gable, Jack Lemmon, Walther Matthau, William Holden, Dean Martin og John Wayne m.fl., samt film med unge udgaver af alle nulevende skuespillere.

Fagre, nye verden.


"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#7 T. Nielsen 9 år siden

Hey BN, måske bliver det så interaktivt, at en debat om hvordan vi ønsker at se vores Bond bliver overflødig. Vi kan simpelthen måske vælge om han skal være sort, rød, tyk, kvinde osv osv:-D Jeg kan få Connery igen, Du Craig og Ispep en mørk dværg i lædertrusser:-P Se, så er det jo godt for noget;-)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#8 Riqon 9 år siden

BN (6) skrev:
Herligt! Så kan vi også få nye film med ... Marlon Brando


[url= faktisk gjort i 2006[/url].
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#9 X&O 9 år siden

Riqon (8) skrev:
[url= faktisk gjort i 2006[/url].


Og i 2004 med Laurence Olivier.

stav (5) skrev:
det kan blive indenfor et årti, at vi ser en film med komplette CGI-mennesker, som ikke kan skelnes fra den ægte vare.


Selvom teknologien er ved at være der, så tror jeg der går længere tid før vi ser det lykkedes succesfuldt. De prøvede i Tron Legacy, og selvom det var veludført så var man aldrig i tvivl. Selvom det er svært at sætte en finger på lige præcis hvad der mangler, så er vi født til at aflæse menneskets bevægelsesmønstre så præcist, at man kan stille spørgsmålstegn ved om det nogensinde vil lykkedes.
Gravatar

#10 Ispep 9 år siden

All hail, Matt Reeves. Sommerens hands down bedste blockbuster har lige rullet over skærmen. Vink farvel til fordummende blockbusters og kom og byd Matt Reeves velkommen og bøj dig i støvet. For "Dawn of the Planet of the Apes" er en af de mest intelligente, intense og spændende big budget film jeg har set. Hollywood træder for alvor ud af tørken med denne og leverer noget der kvalitetsmæssigt hæver sig op på et niveau med "The Dark Knight" og de allerbedste sequels. Hjernen bag er som sagt Matt Revees, der stod b.la. bag den interessante "Cloverfield". Han har i hvert fald fulgt den samme opskrift på en efterfølger, som James Cameron. Og det er glædeligt! Jeg var rørt til tårer af denne suveræne og nuancerede fortælling om krig, loyalitet, familiære bånd, som er hovedtemaerne. Konflikterne er nuanceret skildret, hvor vi følger begge sider - mennesker såvel som aber - der dybest set kæmper for samme sag men opdager hen af vejen, at begge parter følger selvdestruktive mønstre. Det lykkedes i hvert fald at fortælle en historie uden åbenlyse helte og skurke, som tvinger en til at reflektere over de opstillede konflikter.

Stor cadeau til arbejdsindsatsen på scenografisiden, effektsiden, fotograferingen og underlægningsmusikken. Alt ser forrygende godt ud og mo-cap on location er et skridt i den helt rigtige retning. Scenografisk vildt imponerende arbejdsindsats med at skabe et realistisk billede af verden i forfald. En slags "Dommedag Nu". Sublim og stemningsfuld fotografering af Michael Seresin - præsenteret i 1.85 : 1 formatet, hvilket er en smule atypisk for den type film, men det viser også at intet er overladt til tilfældighederne. Scoret og præstationerne er lige i skabet og Andy Serkis må snart belønnes for hans formidable indsats - særligt som Ceasar. Han træder for alvor i kraft her. Forrygende præstation. Filmens action scener er i topklasse!!

En Blockbuster af de sjældne og en med hjerne og hjerte på rette sted. Jeg var sgu solgt!!

10/10

Skriv ny kommentar: