“Alice i Eventyrland” er i Tim Burtons hænder ikke blevet det store eventyr, man kunne forvente sig, men derimod et stykke ujævnt mainstream-fantasy, hvor galskaben har måttet vige for pænhed og forudsigelighed. Til tider er det flot og medrivende, men Disney og Burton har ikke her skabt en film, der står mål med Lewis Carrols fantastiske eventyr. Det gjorde Disney imidlertid tilbage i 1951 i en syret og rablende tegnefilmsversion, der fortjener en varm anbefaling herfra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Yoda 14 år siden

#20

Man bliver som regel anmelder/kritiker fordi det er nemmere at kritisere andre i stedet for selv at skabe noget.


Så kan det da ikke blive mere generaliserende! I øvrigt skaber kritikere da i den grad noget. At bruge DR2 - og Kenneth Plummers korstogsprogram "premiere" - som udtryk for en slags samlet anmelder/kritiker-deroute, finder jeg forkert.

At "Premiere" rent filmkritisk ikke kan bruges til noget, det er jeg så helt enig i.

Men vi har skam stadig gode filmanmeldere herhjemme (Skotte/Green Jensen/Iversen etc.)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#22 filmz-Bruce 14 år siden

#20 Så man bliver også journalist, fordi det er nemmere at skrive om nyheder end selv at skabe dem? Man bliver som regel onanist, fordi det er nemmere at onanere i stedet for at deltage?

Well, ja ... sure!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#23 Lord Beef Jerky 14 år siden

#20 Hahahaha, klovn!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#24 Skeloboy 14 år siden

#20 - lol, det er noget af dummeste, jeg har hørt i lang tid...men ja, alle anmeldere burde bare laves deres egen film i stedet for at være anmeldere, og så kan vi helt droppe anmeldere...

Kritikerer og anmelder skaber da netop noget, som yoda skriver. Og Roger Ebert kritisterer sgu da også andre...
Gravatar

#25 filmz-Narniabæver 14 år siden

#20HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#26 wimmie 14 år siden

#20

Så alle filmkritikere er bare filmskabere hvis karrierer har slået fejl?
Det kan ikke tænkes at de måske altid har drømt om at bedømme og skrive om film som andre laver?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#27 filmz-Narniabæver 14 år siden

HIHIHIHIHIHIHIHIHI!
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#28 filmz-Narniabæver2010 14 år siden

Jeg glæder mig!
Gravatar

#29 filmz-Fairytale 14 år siden

#8
- Tja, muligvis. Det kan man i hvert fald sige om de anmeldere som er blevet sat til at anmelde hans senere film :) Jeg håber da ikke at alle anmeldere herinde vil gå med til at give f.eks. Big Fish 3 stjerner. Det er da en fremragende og inspirerende film!


#10
What?! Jeg har altid ment at du er en af de mest fornuftige herinde på Filmz, men jeg kan bestemt ikke lide at høre at du kalder Sweeney Todd for fesen :D
Gravatar

#30 bjarke 14 år siden

Angående filmen, så må jeg sgu også sige, at jeg er en smule skuffet. For godt nok er filmen både legesyg og syret, men Burton spiller han også sine computergenerede kort en smule for sikkert, til for alvor at tryllebinde.

Der går der til tider for meget computergeneret eventyr i den. Både hvad de talende dyr og de ellers majestætiske scenarier angår. Man savner noget mere stoflighed og tyngde. Det både visuelt, men også i karakterarbejdet. Dette svækker desværre noget af engagementet i den ellers flotte og krøllede illusion.

Nå ja, og så er filmen i 3D. Desværre forbliver den ekstra dimension blot et gimmick, og ikke en visuelt inddragende medspiller. Der farer således i tide og utide både spyd og fabelfyr ud i fjæset på publikum. Men det virker blot som billige tricks, den ellers visuelt indtagende film nemt kunne have været foruden.

Måske er det fordi Tim Burton føler sig så godt hjemme i det udknaldede univers, at han kommer til køre filmen lige sikkert nok i hjem. Der mangler noget uforudsigelighed og mere pondus i karaktererne.

Det er altså ikke blevet til det overrumplende og skrupskøre eventyr teaserplakaterne ellers så farvestrålende barslede. Alice i Eventyrland er dog en fantastisk historie og det kan lidt for meget CGI og letkøbt 3D altså ikke sætte helt over styr. Det selvom Tim Burton leverer eventyret med lidt for sikker hånd.

Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk

Skriv ny kommentar: