“Alice i Eventyrland” er i Tim Burtons hænder ikke blevet det store eventyr, man kunne forvente sig, men derimod et stykke ujævnt mainstream-fantasy, hvor galskaben har måttet vige for pænhed og forudsigelighed. Til tider er det flot og medrivende, men Disney og Burton har ikke her skabt en film, der står mål med Lewis Carrols fantastiske eventyr. Det gjorde Disney imidlertid tilbage i 1951 i en syret og rablende tegnefilmsversion, der fortjener en varm anbefaling herfra.
#21 Yoda 14 år siden
Så kan det da ikke blive mere generaliserende! I øvrigt skaber kritikere da i den grad noget. At bruge DR2 - og Kenneth Plummers korstogsprogram "premiere" - som udtryk for en slags samlet anmelder/kritiker-deroute, finder jeg forkert.
At "Premiere" rent filmkritisk ikke kan bruges til noget, det er jeg så helt enig i.
Men vi har skam stadig gode filmanmeldere herhjemme (Skotte/Green Jensen/Iversen etc.)
#22 filmz-Bruce 14 år siden
Well, ja ... sure!
#23 Lord Beef Jerky 14 år siden
#24 Skeloboy 14 år siden
Kritikerer og anmelder skaber da netop noget, som yoda skriver. Og Roger Ebert kritisterer sgu da også andre...
#25 filmz-Narniabæver 14 år siden
#26 wimmie 14 år siden
Så alle filmkritikere er bare filmskabere hvis karrierer har slået fejl?
Det kan ikke tænkes at de måske altid har drømt om at bedømme og skrive om film som andre laver?
#27 filmz-Narniabæver 14 år siden
#28 filmz-Narniabæver2010 14 år siden
#29 filmz-Fairytale 14 år siden
- Tja, muligvis. Det kan man i hvert fald sige om de anmeldere som er blevet sat til at anmelde hans senere film :) Jeg håber da ikke at alle anmeldere herinde vil gå med til at give f.eks. Big Fish 3 stjerner. Det er da en fremragende og inspirerende film!
What?! Jeg har altid ment at du er en af de mest fornuftige herinde på Filmz, men jeg kan bestemt ikke lide at høre at du kalder Sweeney Todd for fesen :D
#30 bjarke 14 år siden
Der går der til tider for meget computergeneret eventyr i den. Både hvad de talende dyr og de ellers majestætiske scenarier angår. Man savner noget mere stoflighed og tyngde. Det både visuelt, men også i karakterarbejdet. Dette svækker desværre noget af engagementet i den ellers flotte og krøllede illusion.
Nå ja, og så er filmen i 3D. Desværre forbliver den ekstra dimension blot et gimmick, og ikke en visuelt inddragende medspiller. Der farer således i tide og utide både spyd og fabelfyr ud i fjæset på publikum. Men det virker blot som billige tricks, den ellers visuelt indtagende film nemt kunne have været foruden.
Måske er det fordi Tim Burton føler sig så godt hjemme i det udknaldede univers, at han kommer til køre filmen lige sikkert nok i hjem. Der mangler noget uforudsigelighed og mere pondus i karaktererne.
Det er altså ikke blevet til det overrumplende og skrupskøre eventyr teaserplakaterne ellers så farvestrålende barslede. Alice i Eventyrland er dog en fantastisk historie og det kan lidt for meget CGI og letkøbt 3D altså ikke sætte helt over styr. Det selvom Tim Burton leverer eventyret med lidt for sikker hånd.