“Alice i Eventyrland” er i Tim Burtons hænder ikke blevet det store eventyr, man kunne forvente sig, men derimod et stykke ujævnt mainstream-fantasy, hvor galskaben har måttet vige for pænhed og forudsigelighed. Til tider er det flot og medrivende, men Disney og Burton har ikke her skabt en film, der står mål med Lewis Carrols fantastiske eventyr. Det gjorde Disney imidlertid tilbage i 1951 i en syret og rablende tegnefilmsversion, der fortjener en varm anbefaling herfra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Highland Park 14 år siden

bjarke (30) skrev:
Der farer således i tide og utide både spyd og fabelfyr ud i fjæset på publikum.

Flyvende fabelfyr fornøjer fantasiens folk. :)

Længe leve "copy & paste"...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#32 filmz-Bruce 14 år siden

#29 Så skal du være glad for, du ikke læste resten :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#33 xtooms 14 år siden

Jeg har lige set filmen og havde ikke mange forventninger til den, da jeg aldrig har brudt mig om den gamle historie, tænker især på disney tegnefilms udgaven, men for søren da hvor blev jeg positivt overrasket, den er virkelig fed, jeg sidder bare og tænker den skal jeg bare se igen snart, syntes virkelig den er genial. kan slet ikke vente til at få den på blu ray.
Trust No 1
Gravatar

#34 Twister 14 år siden

Jeg er lige kommet tilbage fra bio! jeg blev slemt skuffet. Havde virkelig glædet mig til denne film :(. Synes faktisk det er Burtons dårligste siden Planet of the apes . Karaktererne (bortset fra katten) er alle flade og uinteressante. Plottet er fyldt med fantasiløse og intetsigende sub-plots som aldrig bliver forklaret eller afsluttet. Filmen er også langsom i dens opbygning til klimaks og giver meget af plottet væk allerede efter de første 20 min. Slutningen er mega uorginal og irriterede mig meget.

alt i alt 2/6 stjerner :( æv æv.

De to stjerner gives for det flotte visuelle udtryk som Burton har givet "wonderland" samt katten som er rimelig underholdende.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#35 deathlikesilence 14 år siden

hmmm havde håbet på mere fra Burton :/
No, I'm not a pessimist. At some point the world shits on everybody. Pretending it ain't shit makes you an idiot, not an optimist.
Gravatar

#36 Michael Andersen 14 år siden

Holy superlatives, Batman! Hvor er Danny Elfmans hovedtema til "Alice i Eventyrland" da suverænt. Det er så stemningsfuldt og iørefaldende, at det godt kunne gå hen og blive en ny Elfman/Burton-klassiker: [url= Theme"[/url].
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#37 Lilleby 14 år siden

#36: Ja, det er magisk! Ærgerligt at det ikke optræder med lyrik før rulleteksterne.
Gravatar

#38 soren 14 år siden

Sjældent har jeg været så enig i en anmeldelse af en film. Den gamle (Skøre) tegnefilm om Alice var og er fantastisk. Denne efterfølger med en uoplagt Depp og en masse figurer som ikke bare var sjovere i tegnefilmen men som også spillede bedre og passede bedre ind i Wonderland, kan desværre ikke følge med.
3D effekterne imponere ikke hvis man har set Avatar (Som den ikke når til sokkeholderne rent effektmæsigt) og den rammer hverken den uhygge, humor eller 'tossethed' som tegnefilmen besad.

...men det kan jo også bare være at det er mig som er for glad for den tegnede version og havde håber på at de lagde sig tættere op af den. For det havde da været en oplagt chance for at lave en fantastisk film!! :-)

2,5/6
Gravatar

#39 mr gaijin 14 år siden

Filmens største problem er, at den er ufarlig hele vejen igennem. Selv om Burton forsøger at vise os i starten, at det ikke bare er en drøm, som man kan knibe sig selv ud af, så er det helt klart en drøm.

I profetien skal hun dræbe en drage, og selvfølgelig dræber hun dragen. Det er der jo ingen tvivl om.
Virkeligheden er mere kompleks, farlig og forvirrende end her. Det var ellers styrken i den oprindelige bog: Fantasien virkede også lige så farlig, forvirrende og skræmmende som virkeligheden. Og det er fantasien jo. Man kan blive sindssyg af at falde bort i fantasi. Den sandhed skinnede igennem i den oprindelige bog.

Burtons film virker mere som en Disney-film idet, at den lykkelige slutning er låst fast fra første minut.
Selvfølgelig bliver hun mere selvstændig. Selvfølgelig afviser hun ægteskabet med den forstoppede adelsmand.
Carrols bog havde også interessante elementer for voksne. Burtons film har ikke den kvalitet.

Der er nogle gode fantasifulde såsæd spredt rundt omkring i filmen. Grisen som fodskammel. Et ego vist som et stort hoved. Skakbrikker vs kortspil som vilje vs tilfældighed. Alt dette gør den mere seværdig end de sædvanlige cineplex-fodder, studierne spytter ud fra kolde, kyniske økonomiske formler. Men den hører til i bunden af menukortet i Burtons kreative køkken.

Og 3D virkede ikke gennemarbejdet her. Men den blev jo også udviklet og planlagt længe før verden så Avatar.

3½/6 (Se den, men vent til du kan se den derhjemme på blu-ray eller dvd, når du har brug for et bolsje efter en tung film)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#40 Scarecrow 14 år siden

Jeg synes det er en utrolig flot film, meget overvældende i 3D..
MEN der var lavet alt for meget om på de originale figure og nogle af animationerne var lidt sølle!
synes godt at Tim Burton kunne ha gjort det bedere, når man tænker på hans gamle film...
Og sammenlignet med den gamle "Alice i eventyrland" tegnefilm, er den nye ikke på min favorit liste!!
dog skal Johnny Depp lige ha ros for endnu engang at lave en vidunderlig karakter!
Either be groovy or leave, man!

Skriv ny kommentar: