Modstillingen af de to hovedpersoners historier, som kører sideløbende, men først til allersidst forenes, virker ubeklageligt og trods en spilletid på over to en halv time, så føles det aldrig langtrukkent. Der er scener af næsten “Godfather”-agtig overdådighed, som i visse af montagesekvenserne, og den historiske periode illustreres fint med Vietnamkrigen som emotionelt bagtæppe, hvis menneskelige konflikter bliver grundlag for Lucas’ skruppelløse profitmageri. En razzia på hans heroinlager hører til en af filmens mest intense momenter.

Man kan diskutere, hvorvidt “American Gangster” ender med at fremstille Frank Lucas i et lidt for sympatisk lys, og man har svært ved at undsige sig, at slutningen bliver en kende problematisk rent etisk. Manden levede jo af at profitere på andres død og elendighed, så hvorfor give ham en slags hyldest? Måske er det bare fordi, karismatiske forbrydere har det med at være mere spændende i fiktionen end de godhjertede helte, og at dem, vi i virkeligheden skal klandre for denne opfattelse af Lucas’ karakter, faktisk er os selv som tilskuere? Svært at sige, men det ændrer ikke ved, at Ridley Scott med “American Gangster” meget vel kan udfordre Martin Scorseses plads som gangster-genrens gudfar i nyere tid, da instruktøren tydeligvis begår sig ligeså ubesværet her som i ‘sværd og sandal’-filmen, science fiction-panoramaer eller krigens helvede i Mogadishu. Og således sættes barren højt allerede fra starten af filmåret 2008. Bravo, Ridley – velkommen tilbage!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 elwood 16 år siden

#10 Hvis de to karaktere var spillet af andre (mindre ukendte) skuespillere, så vil den bestemt ikke fået så mange "gode" anmeldelse

Det ville da også gælde The Departed.

Personligt glæder jeg mig nu til og se den, Ridley Scott og Denzel Washington + Russel Crowe, der synes jeg lige som et godt mix.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#12 Benway 16 år siden

Jeg er ret enig med anmeldelsen. Det er en glimrende og veludført film med solide præstationer, og overraskende neddæmpet udført. Den er ikke helt på højde med f.eks. en film som "Zodiac", og personerne bliver måske aldrig rigtig så vedrørende, som de burde være. Ikke mindst de rutineprægede hjemmescener trækker lidt ned. Den er nu så absolut stadig værd at se, og til trods for den lange spilletid virkede den aldrig langtrukken.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#13 filmz-Is 16 år siden

12#
Zodiac er ikke ligefrem den film man skal sammenligne American Gangster med. Den ene er en gangsterfilm og den anden er en film om en seriemorder...
Gravatar

#14 Benway 16 år siden

#13 Grunden til at jeg nævnte lige den var, at de begge er nyere film, som forsøger at ramme en tidsånd fra lignende perioder.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#15 Zabriskie 16 år siden

jeg var også inde og se American Gangster d. 1. til forpremiere, og var dybt imponeret over filmen.

Jeg synes det er en tynd anke at tale om at man er træt af gangsterfilm, og at det er en af disse års trends. Come on! Gangsterfilm har eksisteret ligeså lang tid som gangsterne, og der vil blive lavet gangsterfilm lige så længe der eksisterer organiseret kriminalitet. Forhåbentligvis, da.

Ridley Scott har virkelig lavet et utrolig gennemført brag af en film med "American Gangster". Filmens evne til præcis at afbalancere sympatien mellem de to hovedpersoner Richie Roberts og Frank Lucas er imponerende.
Vanvittig interessant er det iøvrigt at se en "druglord" som Frank Lucas arbejde med en forretningsmands præcision og med en conservative's værdigrundlag. Og den måde filmen i en montage beskriver det dybt moralsk forkastelige og paradoksale i denne principfaste mands medskyld i tusindvis af junkiers død og forrådnelse, er hjertegribende.

Filmens evne til at indrage adskillige aspekter er ligeledes slående. Raceproblematiker inddrages for en gangs skyld ganske naturligt i en film og virker derfor med endnu større effekt end i andre film som f.eks Crash hvor man får bøjet i neon og udskåret i pap at "denne film handler forresten også om racisme".
Rent visuelt er filmen ligeledes en fryd, og flere indstillinger i løbet af filmen er svære at glemme bagefter.

"American Gangster" har utrolig meget at byde på, og hvis man ikke kunne lide den første gang bør man se den igen. Jeg er tilbøjelig til at give anmelderen ret i den lidt glorificerende slutning af Frank Lucas, men når man så tænker på hvad den mand egentlig har fore taget sig i løbet af filmen er der sgu ikke særlig meget glamour tilbage. Deruover er forhandlingsscenen mellem Lucas og Roberts utrolig gennemført, og den måde Roberts får overtaget på og får det billigende "My man" fra Lucas fungerer optimalt.

Alt i alt en stor film - Jeg har svært ved at vente på "No country for old men" hvis den ligefrem skulle være bedre. Jeg tvivler.
Le temps détruit tout
Gravatar

#16 dolphinfriendly 16 år siden

Enig med, den iøvrigt gode, anmeldelse mht karakter. Det er rart at se en god amerikansk gangsterfilm ovenpå maktværket "The Departed", som kan stå på helt egne ben.

5/6 herfra.

Gravatar

#17 filmz-Is 16 år siden

#16
maktværket - The Departed

Synes også at American Gangster er god, men der er klart forskel mellem den og The Departed, for The Departed slår American Gangster på alle punkter.
Og at kalde sidste års bedste film - sidste års oscar-vinder for et maktvært alt for tyndt, og det går slet ikke til en fremragende og meget gennemført film som The Departed.
Gravatar

#18 sluppermand 16 år siden

#17

Bare fordi The Departed vandt oscaren for bedste film, gør den ikke nødvendigvis til årets bedste film. The Departed var et fucking remake, og et ret dårligt remake i mine øjne. Sorry men jeg enig med dolphinfriendly når han siger MAKVÆRK! Så vidt jeg kan læse, siger du at dolphinfriendlys argument er alt for tyndt, men han ytrer jo bare sin ydmyge mening. Du derimod bruger oscarprisen som argument for superkvalitet og dét er fandme tyndt.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#19 filmz-Is 16 år siden

18#
Du har ret i at Oscaren for bedste film, gør den ikke nødvendigvis til årets bedste film. Men The Departed er imo en bedre film med hensyn til plottet. Instruktion og skuespillet gør filmen til e unik film der slår Americsn Gangster på alle punkter...
Gravatar

#20 filmz-Kadann 16 år siden

#19 -

Den kan jo aldrig være unik, når det er et remake og ovenikøbet et remake der ligger ret tæt på originalen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: