Modstillingen af de to hovedpersoners historier, som kører sideløbende, men først til allersidst forenes, virker ubeklageligt og trods en spilletid på over to en halv time, så føles det aldrig langtrukkent. Der er scener af næsten “Godfather”-agtig overdådighed, som i visse af montagesekvenserne, og den historiske periode illustreres fint med Vietnamkrigen som emotionelt bagtæppe, hvis menneskelige konflikter bliver grundlag for Lucas’ skruppelløse profitmageri. En razzia på hans heroinlager hører til en af filmens mest intense momenter.

Man kan diskutere, hvorvidt “American Gangster” ender med at fremstille Frank Lucas i et lidt for sympatisk lys, og man har svært ved at undsige sig, at slutningen bliver en kende problematisk rent etisk. Manden levede jo af at profitere på andres død og elendighed, så hvorfor give ham en slags hyldest? Måske er det bare fordi, karismatiske forbrydere har det med at være mere spændende i fiktionen end de godhjertede helte, og at dem, vi i virkeligheden skal klandre for denne opfattelse af Lucas’ karakter, faktisk er os selv som tilskuere? Svært at sige, men det ændrer ikke ved, at Ridley Scott med “American Gangster” meget vel kan udfordre Martin Scorseses plads som gangster-genrens gudfar i nyere tid, da instruktøren tydeligvis begår sig ligeså ubesværet her som i ‘sværd og sandal’-filmen, science fiction-panoramaer eller krigens helvede i Mogadishu. Og således sættes barren højt allerede fra starten af filmåret 2008. Bravo, Ridley – velkommen tilbage!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Is 16 år siden

#20
Har ikke set orginalen, så det kan godt være jeg skifter mening når jeg får set den :)
Gravatar

#22 rockysds 16 år siden

There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#23 The Insider 16 år siden

[potential flamebait] Men Departed er jo langt, langt bedre end den jævne og småbanale Infernal Affairs :-) [/potential flamebait]
War. War never changes.
Gravatar

#24 sluppermand 16 år siden

#23 No fucking way. The Departed var dårligt instrueret, redigeret og kopieret. Gode skuespilspræstationer, men fy Martin Scorsese, skam dig!!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#25 The Insider 16 år siden

#24, jeg er hamrende uenig, men det er jo også helt fint :-) Kan du dog forklare, hvorfor du mener, at den er dårlig instrueret og klippet? Jeg var selv ellevild med klipningen i den. Jeg syntes, Infernal Affairs var forholdsvis interessant og underholdende, men også enormt overfladisk og ujævn. Jeg fik lyst til at se den igen efter at have set Departed, fordi jeg har allerede havde mere eller mindre fortrængt originalen...
War. War never changes.
Gravatar

#26 sluppermand 16 år siden

#25 Sure det kan jeg godt, men det har vidst mest med smag at gøre :) Klipningen virkede rodet på mig, jeg synes det var utroligt irriterende da man skulle introduceres til Damon og DiCaprios roller. Musikken blev også fadet op og ned på en meget irriterende måde. En meget rodet affære imo.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#27 The Insider 16 år siden

Ok. Jeg syntes derimod, at klipningen skabte et fantastisk tempo og en konstant intensitet, som aldrig døde. Vildt, at den er klippet af en snart 70 år gammel kvinde.
War. War never changes.
Gravatar

#28 filmz-Is 16 år siden

27#
Det mener du ikk?
Gravatar

#29 The Insider 16 år siden

#28, hvad mener jeg ikke? :-)
War. War never changes.
Gravatar

#30 filmz-Is 16 år siden

29#
At det er en 70 år gammel kvinde der har klippet filmen..?

Skriv ny kommentar: