Modstillingen af de to hovedpersoners historier, som kører sideløbende, men først til allersidst forenes, virker ubeklageligt og trods en spilletid på over to en halv time, så føles det aldrig langtrukkent. Der er scener af næsten “Godfather”-agtig overdådighed, som i visse af montagesekvenserne, og den historiske periode illustreres fint med Vietnamkrigen som emotionelt bagtæppe, hvis menneskelige konflikter bliver grundlag for Lucas’ skruppelløse profitmageri. En razzia på hans heroinlager hører til en af filmens mest intense momenter.

Man kan diskutere, hvorvidt “American Gangster” ender med at fremstille Frank Lucas i et lidt for sympatisk lys, og man har svært ved at undsige sig, at slutningen bliver en kende problematisk rent etisk. Manden levede jo af at profitere på andres død og elendighed, så hvorfor give ham en slags hyldest? Måske er det bare fordi, karismatiske forbrydere har det med at være mere spændende i fiktionen end de godhjertede helte, og at dem, vi i virkeligheden skal klandre for denne opfattelse af Lucas’ karakter, faktisk er os selv som tilskuere? Svært at sige, men det ændrer ikke ved, at Ridley Scott med “American Gangster” meget vel kan udfordre Martin Scorseses plads som gangster-genrens gudfar i nyere tid, da instruktøren tydeligvis begår sig ligeså ubesværet her som i ‘sværd og sandal’-filmen, science fiction-panoramaer eller krigens helvede i Mogadishu. Og således sættes barren højt allerede fra starten af filmåret 2008. Bravo, Ridley – velkommen tilbage!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 sluppermand 16 år siden

Thelma Schoonmaker (http://www.imdb.com/name/nm0774817/) hun har stort set klippet alle Scorseses film
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#32 The Insider 16 år siden

#30, jo, Thelma (som Sluppermand linker til) er netop fyldt 68, og hun vandt - efter min mening - fortjent en Oscar for sit arbejde på Departed. Raging Bull og Aviator, som hun også vandt Oscar for, er ligeledes fantastisk godt klippet sammen.
War. War never changes.
Gravatar

#33 filmz-Is 16 år siden

Wow, man må sige at hun er dygtig. :)
Var faktisk også meget tilfreds med klipningen i The Departed. Det var efter min mening noget af det bedste ved filmen, og hun vandt fortjent, som Insider nævner, en oscar for sit arbejde...
Gravatar

#34 sluppermand 16 år siden

#32 Raging Bulls redigering fejler intet, men der var damen jo også list yngre ;)
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#35 Zabriskie 16 år siden

Jeg mener at American Gangster slår departed på de fleste punkter. For det første rent indholdsmæssigt. Departed er en simpel(i betydningen triviel) thriller, med et spændende plot og gode skuespillerpræstationer, og det er det. Den er så også forbandet urealistisk og overgearet.

American Gangster derimod har meget mere at byde på end bare at være en thriller. Historie og personer er mere troværdige og hele stilen er mere afdæmpet og troværdig. K.O.
Le temps détruit tout
Gravatar

#36 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Man burde unde sig at få fat i dagens Politiken, hvor der i 2. sektion er et interview med den virkelige Richie Roberts - artiklen giver et interessant perspektiv på historien, og hvilken effekt filmen bl.a. har haft på virkelighedens Frank Lucas.

Btw., #25: Jeg var ganske vild med The Departed da jeg så den første gang i biografen (anmeldte den her på sitet), men må tilstå at den faldt i min agtelse, da jeg genså den. Imo er klipningen for rodet, som #26 også pointerer (men nu er du jo også stor fortaler for Greengrass-klipningen, Insider ;)) og karaktererne får ikke samme emotionelle vægt eller samme komplekse skildring som i originalen, der i mine øjne er en lagt stærkere film. Men noget makværk er The Departed da langt fra...

Well, back on topic...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#37 The Insider 16 år siden

Greengrass rules! :-) Men kan du komme med eksempler på, hvordan filmen har haft en effekt på Lukas liv? Jeg har ikke råd til at holde avis... :-)
War. War never changes.
Gravatar

#38 filmz-Is 16 år siden

#35
Du nævner at historien og personerene er mere troværdige, og det er jeg enig med, men synes ikke at det gør American Gangster til en bedre film.
Plottet i The Departed er som du nævner spændende, og karakterne er imo mere interrasante i The Departed, og den er også imo meget bedre opbygget med hensyn til spændingen...
Gravatar

#39 Zabriskie 16 år siden

#36

Meget interessant. Det er helt forventeligt en utrolig ærlig Richie Roberts. Man kunne sgu næsten lave en film om hele Frank Lucases liv; fra ingenting til alting - til fængsel og ingenting - og så something igen. Beskrivelsen fra filmsettet med scenen hvor denzel skyder en ned på åben gade er fantastisk.

Men det er da lidt problematisk med sådan en glorificering. Det synes jeg nu ikke filmen gør. Jo mere man tænker over det, jo mere bliver det vist hvor amoralsk han er. Det afhænger af øjnene der ser. Hvis man lader sig forblænde af hans charme og karisma så bliver han glorificeret. Hvis ikke, så er og bliver han en psykopatisk forbryder.
Le temps détruit tout
Gravatar

#40 king b 16 år siden

Det er sjovt, som alle nærmest falder fuldstændig i svime over American Gangster og samtidig nakker Departed. På Departed-fronten er jeg nogenlunde enig med Insider (5/6 i min bog), mens jeg synes, at American Gangster er en god, men ikke fantastisk film. Jeg skal have den genset, men synes umiddelbart at det var en stor 4'er ud af 6. God underholdning, men Lucas er en noget mere spændende karakter end Roberts, som - selv om Crowe gør det godt - er lidt af en omvandrende kliché (artiklen i Politiken var dog bestemt interessant, læs!). Og så synes jeg faktisk ikke, filmen var helt så visuelt overvældende, som jeg havde håbet på fra Ridley Scotts hånd. Og lidt slapt at genbruge 70'er-musik, man allerede har hørt i Jackie Brown etc. Jeg savnede lige lidt mere fantasi og format, der kunne give filmen det episke schwung, som titlen lægger op til. Men som sagt: Jeg skal se den igen, og ser den gerne igen. Så helt dårlig er den bestemt ikke :-)

Skriv ny kommentar: