Modstillingen af de to hovedpersoners historier, som kører sideløbende, men først til allersidst forenes, virker ubeklageligt og trods en spilletid på over to en halv time, så føles det aldrig langtrukkent. Der er scener af næsten “Godfather”-agtig overdådighed, som i visse af montagesekvenserne, og den historiske periode illustreres fint med Vietnamkrigen som emotionelt bagtæppe, hvis menneskelige konflikter bliver grundlag for Lucas’ skruppelløse profitmageri. En razzia på hans heroinlager hører til en af filmens mest intense momenter.

Man kan diskutere, hvorvidt “American Gangster” ender med at fremstille Frank Lucas i et lidt for sympatisk lys, og man har svært ved at undsige sig, at slutningen bliver en kende problematisk rent etisk. Manden levede jo af at profitere på andres død og elendighed, så hvorfor give ham en slags hyldest? Måske er det bare fordi, karismatiske forbrydere har det med at være mere spændende i fiktionen end de godhjertede helte, og at dem, vi i virkeligheden skal klandre for denne opfattelse af Lucas’ karakter, faktisk er os selv som tilskuere? Svært at sige, men det ændrer ikke ved, at Ridley Scott med “American Gangster” meget vel kan udfordre Martin Scorseses plads som gangster-genrens gudfar i nyere tid, da instruktøren tydeligvis begår sig ligeså ubesværet her som i ‘sværd og sandal’-filmen, science fiction-panoramaer eller krigens helvede i Mogadishu. Og således sættes barren højt allerede fra starten af filmåret 2008. Bravo, Ridley – velkommen tilbage!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 cansi 16 år siden

Endnu engang flot anmeldt af Angel Eyes

Ellers min mening om filmen er, virkelig god film. Havde virkelige høje forhåbninger til filmen efter at have ventet på den i mere end et år. Og de blev da også indfriet med en fantastisk samtale scene i slutningen imellem hovedrollerne.

Specielt linjen, I don´t give a fuck about cops then, and i don´t give a fuck about cops now!

5/6 fra mig af

Gravatar

#2 filmz-Is 16 år siden

Så American Gangster i tirsdags til forpremiere i Cinemaxx, og jeg er fuldstændig enig med anmeldelsen.

Det er virkelig en flot og spændende film Ridley Scott har fået lavet, og skuespillerne gør det også virkelig godt, især Washington og Crowe gjorde det fornemt.
Det er virkelig rart at have Ridley tilbage efter den middelmådige A Good Year, og han viser igen at han kan sit kram.

Men jeg tvivler meget på at American Gangster vinder oscar for bedste film, fordi der er andre store konkurrenter som fx No Country for Old Men og There Will Be Blood der har fået bedre kritik.

Men som sagt er det rart at have Ridley tilbage med en fremragende gangsterfilm.
5/6
Gravatar

#3 cansi 16 år siden

#2

Jeg er enig i at American Gangster nok ikke vinder for bedste film, da No Country for old men er lang bedre, men jeg så her for nylig Atonement og hvor var det en fantastisk god film og mange hjemmesider forudsiger også den til at vinde, da den er jo engelsk og Academyet elsker jo alt hvad der er engelsk.

Men det er et spændende 1½ månedstid vi har foran os med film som. No Country for old men, There Will be Blood, Atonement, Sweeney Todd og Charlie Wilsons War.
Gravatar

#4 filmz-Is 16 år siden

3#
Jeg har ikke fået set No Country for Old Men, men glæder mig meget til den.

Faktisk så jeg også Atonement for nylig :), og synes også at det er en god film, men IMO er American Gangster en større kandidat end Atonement...

Ja, mange hjemmesider forudsiger at Atonement vil vinde, men No Country for old men og There Will Be Blood er de film der højst sandsynligt vil vinde for bedste film tror jeg, fordi de har fået noget af det bedste kritik i lang tid, og deres Rating på imdb er også virkelig høje. Selvom man ikke altid kan regne med Imdb, så må man sige at begge film har klaret det virkelig godt ind til videre...
Gravatar

#5 cansi 16 år siden

Men hold da ferie et år Josh Brolin har haft

Først Planet Terror også American Gangster og derefter No Country for old men...

Med al respekt til Denzel(som jeg virkelig beundre) så synes jeg at Josh Brolin bare stjæler billedet alle de scener han er med i, i filmen. Planet Terror kan diskuteres men, No Country for old men ligger man desværre meget mere mærke til Javier Bardems skuesspil end Josh Brolins.
Gravatar

#6 filmz-Is 16 år siden

Faktisk så jeg Planet Terror for første gang idag, og Josh Brolin spillede da meget godt.
Og jeg ved ikke lige om man kan sige at han stjæler billedet fra Denzel, fordi Denzel spiller også utrolig godt i American Gangster..

Men ja, josh Brolin har haft en fremragende år hvad angår de film han medvirkede i. :)
Gravatar

#7 filmz-grev_michal 16 år siden

Jeg var så en af dem der var lidt skuffet over denne film - dermed ikke sagt at den er dårlig nok mere at jeg er ved at blive lidt træt af såkaldte nye gangsterfilm. Disse års trend i superhelte film/gangsterfilm er ved at trætte mig en del.

Det skal dog siges at jeg synes denne film er betydelig bedre end The Departed og den gik jo hen og vandt.... Men vil akademiet give en pris 2 år i træk til gangster genren... Det tror jeg ikke.

Personligt håber jeg selv på No Country for old men render med den - men faktisk et mere åbent år rent prismæssigt end de sidste har været.

The Departed 3/6
American Gangster 4/6 - Selvom det ikke ligefrem er min favorit er det nu en relativ god film
Gravatar

#8 sluppermand 16 år siden

God anmeldelse. Jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle tage ind og se American Gangster, men jeg tror sgu jeg er overbevist.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#9 tiany 16 år siden

efter at have læst anmeldelsen glæder jeg mig endnu mere til at se filmen på lørdag
Valar morghulis
Gravatar

#10 filmz-gelardi8 16 år siden

jeg synes ikke at filmen er speciel god..alt for overvurderet, og kun fordi Denzel og Russel spiller med. Hvis de to karaktere var spillet af andre (mindre ukendte) skuespillere, så vil den bestemt ikke fået så mange "gode" anmeldelse...The Departed er lysår bedre..
Gelardi

Skriv ny kommentar: