“Arn – Tempelridderen” er i al sin banalitet blot en film om kærlighed og adskillelse, som udspiller sig i middelalderen. Og dem, som forventer en film fyldt med store slag og flotte krigsscener, vil forlade biografen skuffet, da filmen foruden en tvekamp ikke byder på mere end et ganske kort slag i Det Hellige Lands ørkensand. På den anden side skal det tilføjes, at hvis man først har set filmen og ikke kender til historiens videre forløb fra bøgerne, så kan man ikke andet end at være en anelse nysgerrig omkring, hvad de vil bruge den kommende film til at fortælle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 moulder666 16 år siden

Bugger! Jeg havde frygtet, at de helt ville ignorere bogens diskussioner omkring religion, og det ser det desværre ud til, at de har valgt at gøre! Så det lyder lidt som endnu en middelalder/kærlighedsfilm i stedet for den historiske fortælling det kunne have været. :-(

Well, den skal nok ses, når den kommer på dvd alligevel!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#2 Cherrn 16 år siden

Traileren får filmen til at fremstå som en forfærdelig banal og klichéfyldt ridderfilm. Det ser ud til at den ikke lyver. Det er godt nok sørgeligt at Skandinaviens dyreste filmprojekt ikke kan levere noget mere interessant end en efterligning af utallige Hollywood krigsfilm.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 16 år siden

Med de film der er i horisonten, så skyder jeg denne til 2'eren kommer. Den lyder godt nok kedelig.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 El vez 16 år siden

You Maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God damn you all to hell!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#5 dfms 16 år siden

En gang skide islam propaganda :-(
Gravatar

#6 keitel 16 år siden

Ja, da jeg hørte Forfatteren (eller var det instruktøren,hmm) komme med sin formaning om at vi især i Danmark kunne tage ved lære af filmen, fordi vi behandlede vore kære muslimer såååhhh elendigt.
Det var fint nok, så vidste jeg at denne venstre orienterde propaganda film skulle jeg iværdfald ikke spilde 5 øre på.
Gravatar

#7 gi-jones 16 år siden

Jeg er en stor fan af bøgerne og som konsekvens gik jeg ind til den her film med tårnhøje forventninger. De blev desværre ikke helt indfriet.

Min umiddelbare tanke er at de har blandet bøgerne for meget sammen. Den første bog foregår kun i Sverige og er en virkelig gribende tragedie der fører videre til den næste som skildrer Arns tid i Jerusalem.

Problemet er at de i filmen indleder med starten af bog 2 og derfor ender det meste af de to timer som en slags indledning. Det lugter lidt af, at der død og pine skulle klemmes et stort slag ind i slutningen. I mine øjne skulle de have vist mod til at gemme alt det til den næste film og koncentreret sig om Bog 1's handling.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#8 filmz-ZOPTIKEREN 16 år siden

#6 Det var dem begge to, i DRs TVA - Guillou direkte og Flinth inddirekte. Det fik også mine advarselslamper til at lyse, så fint for mig, at filmen bliver får kniven. Hvis man indlægger voksenopdragelsesbias ind over en film, der udadtil fremstiller sig selv som en episk historiefortælling, så er det jo dømt til at gå galt.
Gravatar

#9 Zabriskie 16 år siden

Jeg synes det er en sølle kritik af både bøgerne og filmen I giver udelukkende på baggrund af interviews I har set med enten Flinth eller Gulliou.

Bøgerne er en fantastisk flot historisk fortælling om ortodoks religiøse mennesker i en tid hvor selv almindelige menneskers religionsforståelse adskiller sig enormt fra nutidens. Man kan kalde bogen islampropaganda i det omfang at den foreslår at det ikke er islam (eller kristendom) som religion der var roden til alt ondt, men derimod den fortolkning af religionen, og den manglende kulturelle forståelse der eksisterede mellem kristne europæere og muslimske arabere i 1200-tallet, der var problemet. Det gør Gulliou så flot ved at placere den fiktive ortodokse munk og tempelridder, Arn, midt i korstogene og lade ham møde den historiske muslimske leder, Salahddin, der på alle måder har fået et utroligt godt eftermæle pga. af den måde han behandler de kristne efter han indtager Jerusalem igen. Deres indbyrdes respekt og forståelse, og uenigheder for den sags skyld, midt i en krig om religion der handler om alt andet end religion, sætter på alle måder ortodoks religion i et langt mere nuanceret skær end man normalt er vidne til, i dag, hvor ortodoks religion hovedsageligt forbindes med Jihad og terrorisme.

Specielt beskrivelsen af Arns evige forsøg på at forklare guds uransagelige vilje gennem alle de hændelser der forekommer gennem alle bøgerne er utrolig spændende læsning. Specielt taget i betragtning af hans ikke ligefrem lette skæbne.

Jeg har ikke set filmen, men har ikke særlig meget tiltro til den, efter den modtagelse den har fået, og det ærger mig da det virker som om at den utrolig nuancerede og spændende trilogi bliver degraderet til en løftet pegefinger i filmen. Og så endda en dårlig en af slagsen. Men lad os nu se, jeg har som sagt ikke set den endnu.
Le temps détruit tout
Gravatar

#10 gi-jones 16 år siden

Jeg så nu ingen løftede pegefingre og der blev ikke stoppet nogen moralske pointer ned i halsen på publikum. I den retning synes jeg faktisk filmen fanger bogens ånd rigtigt godt.

Filmens fejl ligger i mine øjne i strukturen af historien.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: