Fortjener “The Artist” en Oscar for bedste film i år, som den er nomineret (og endda favorit) til? Ikke helt. Hertil vil den alligevel for lidt og er en anelse for luftig. Men det er en morsom og særdeles behagelig filmoplevelse i en tid, hvor det måske er meget sundt at se tilbage på oprindelsen af filmmediet, der i dag sommetider virker overrendt af special effects. Spørgsmålet er nu, hvad den næste gimmickagtige filmidé bliver… Sort/hvid stumfilm i 3D? Sandheden er nemlig, at en film som “The Artist” kun kan laves succesfuldt én gang i nyere tid, men med en idé så modig har Hazanavicius skabt en lille perle. Nu må man så stille det samme spørgsmål, som de i fortidens Hollywood: Hvad bliver filmmediets næste skridt mon?

Se også: Filmz TV: Interview med “The Artist”-instruktøren Michel Hazanavicius

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Nicki52 12 år siden

Collateral (20) skrev:
Hvordan du kan kede dig til Tintin forstår jeg dog ikke. Fandt den ekstremt underholdende.

Altså historien den var bare kedelig. Jeg havde svært ved at koncentrere mig ved slutningen. Jeg kunne se den prøvede lidt ihærdigt for at være sjov. Kaptajn Haddock fik mig kun til at grine to gange. Ellers grinte jeg ikke i filmen. *snork*
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#22 samcro 12 år siden

Jeg skulle kun halvandet måned ind i det nye år, før jeg så en film, der gør alt hvad jeg så i 2011 til skamme.

"The Artist" er bare en utrolig velfortalt og charmerende oplevelse, som man ikke burde snyde sig selv for.

Med "The Descendants", "Hugo", "Dame, Konge, Es, Spion", "Young Adult", "Prometheus", "The Dark Knight Rises" og "Hobbitten" på vej ser 2012 ud til at blive et af de bedste film år længe. Sidste år var i hvert fald en af de største skuffelser længe.

"The Artist" var bare en ren fornøjelse fra ende til anden og det skal den sgu have topkarakter for. 6/6 (Måske lige i overkanten, men hele sidste år var der ikke nogen film, der formåede at fange mit blik ligesom denne.)

Idjit
Gravatar

#23 Nicki52 12 år siden

"The Artist" har en stor chance for at løbe med hovedprisen, men det har "The Descendants" også.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#24 elwood 12 år siden

Jean Dujardin er blændende i rollen som den succesfulde stumfilms stjerne, der ikke vil indse at talefilmene er fremtiden, og vi følger ham gennem op og nedturene (kunne ikke lade være med og tænke SITR mens jeg så den, fordi der er jo visse ting der går igen, men på en lidt anden måde og betragtning) fantastisk åbning, hvor man ser publikums reaktion på filmen, men uden at man jo kan høre dem, og her etableres Stumfilmsstjernen George også, som den charmerende, lidt kæphøje mega star som han er.

Musikken ledsager filmen eminent, og ja så kan den være lånt hist og her, gør mig ikke så meget, den passer filmen perfekt, og understøtter scenerne perfekt. Alle skuespillerne var sådan set gode, meget skæg med en så lille rolle til Malcom McDowell 8-)

Synes også scenen med den "særlige" trappe var fedt fundet på, den viste på en enkelt måde travlheden, og hvordan George endte med lidt og skille sig ud til sidst.

Scenen med James Cromwell, var hjerteskærende eller jeg sad hvertfald blot og tænkte nååå da jeg så den ingen spoiler, men tror folk der har set den ved, hvilken scene der især tænkes på.

John Goodmann passer ganske godt i rollen som Mr Big movie producer med høj cigarføring. Bérénice Bejo som Peppy, holdte jeg nu også ganske meget af, selv om hun overskygges af Jean Dujardin, og en hvis anden aktør, nemlig hunden hehe, kan ike andet end og holde af det lille bæst 8-)

Synes det er forfriskene at sådan en gammel filmform kan tages op igen, og ja hvis den kan få folk til og besøge stumfilm igen, så mission accomplished, ellers så har man i hvertfald fået sig en god filmoplevelse.

Nåja og ja jeg sad med det støreste smil, da der kom en ret åbenlys homage om man vil til Begin the beguine 8-)

Men damm det var en ren hollywood magic movie, hvor der blev grint grædt og ja bare generelt nydt en fantastisk film perle.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#25 Nicki52 12 år siden

#24
Du har vel ikke givet den stjerner for den er svær at placere på 6-skalen. 10-skalaen er nok nemmere.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#26 elwood 12 år siden

Giver aldrig stjerne, eller hatte, jeg lader mine ord tale for mig, det med og sætte tal på noget har aldrig været noget jeg har holdt af.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#27 jessup 12 år siden

På mange måder en helt igennem traditionel film som ikke er bange for at gå benhårdt efter tårene. En charmerende perle. 4,5-5/6

For dem der er interesseret i nyere stumfilm(estetik) så slå guy maddin op på imdb - the saddest Music in the World kan varmt anbefales - men her er betegnelsen stiløvelse, med nogen ret på sin plads, men en fandes underholdende af slagsen.
This is just until June

Skriv ny kommentar: