Men heldigvis lader Whedon og hans veloplagte skuespillere aldrig spektaklet overskygge de spektakulære superhelte. Jovist, special effects og kulørte kostumer er flotte at se på, men det er ikke den slags, der kan få 142 minutter til at flyve af sted. Det kan til gengæld det blændende samspil mellem Chris Hemsworth (Thor; ikke verdens bedste skuespiller, men hamrende karismatisk), Chris Evans (Captain America; pokkers charmerende), Mark Ruffallo (Hulk; superb som altid) og førnævnte Downey Jr. Dygtige stjerner som Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson og Jeremy Renner brillerer også i mindre, men mindeværdige biroller, og så var det en genistreg at gøre den magtsyge halvgud Loke (Tom Hiddleston) til historiens hovedskurk. Hiddleston var det bedste i “Thor”, og her er han endnu et stærkt trumfkort i Whedons imponerende kortstak. To timers bedre underholdning mønstres næppe i år.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 IK 12 år siden

The Avengers

Jeg har aldrig været den store læser af Marvels tegneserier, og kender kun til heltene og de forskellige universer fra det jeg har set i min barndom gennem tegnefilm og senest gennem de nyeste Marvel film. Filmene har haft lidt svingende kvalitet, hvor Iron Man var højdepunktet og Captain America var lavpunktet, men overordnet set synes jeg, at filmene leverede fremragende underholdning.
The Avengers er for mit vedkommende en af de største filmiske overraskelser i lang tid, da den formår at overgå de respektive film til sammen, og fungerer også selvstændig som film. Selvfølgelig vil nogle ting og karakterernes handlinger give mere mening, hvis man har set de tidligere film, men det er ikke den største nødvendighed, og det er takket være bl.a. det gode manuskript, der er så velskrevet, og opsummerer diverse handlingstråde på brillant vis uden at føles som en gentagelse af de tidligere film.

Filmens største styrke er uden tvivl, hvordan Joss Whedon har formået at få alle disse karakterer til at interagere. Dialogen føles på intet tidspunkt forceret, og karakterernes sammenvirken føles meget mere organisk end jeg havde forventet. Skuespillernes kemi er eminent, og generelt set er den ret velspillet, og underholdningsværdien er også fantastisk høj med masser af åndeløse actionsekvenser krydret med imponerede CGI. Der er forbløffende overblik og ingen af karaktererne bliver overset under actionen. Jeg husker en bestemt travelling under den store finale, der roterede og skiftede mellem karaktererne. Det var bare episkhed af dimensioner. Og Humoren, ja humoren sad lige i skabet. Downey var i topform, og jeg vil også mene, at det er ham der stjæler rampelyset mest, efterfulgt af Hiddleston, som også imponerer som den djævelske skurk Loki.

Hvis jeg skulle nævne et kritikpunkt, så er filmens hovedplot ret spinkel. Men jeg føler at dette udgangspunkt er det rigtige for den første film i rækken, da der bliver brugt meget tid på at stifte gruppen, deres konflikter, og hvordan de fungerer eller ikke fungerer som et team. The Avengers rammer plet på så mange områder, og derfor er helhedsindtrykket virkelig positivt.

8/10
Gravatar

#92 Richard Burton 12 år siden

Synes det var noget lort.

Men måske synes jeg den er bedre, når jeg har set den her til eftermiddag!
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#93 Slettet Bruger [37990408] 12 år siden

SIR Ridley Scott (92) skrev:
Synes det var noget lort.

Men måske synes jeg den er bedre, når jeg har set den her til eftermiddag!

Verdens bedste film (tm).
Gravatar

#94 Richard Burton 12 år siden

utyske (93) skrev:
Verdens bedste film (tm).

Jeg tror jeg ligger på 1/6 nu, men jeg bliver skuffet, hvis jeg ryger under 7/6.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#95 Slettet Bruger [37990408] 12 år siden

SIR Ridley Scott (94) skrev:
Jeg tror jeg ligger på 1/6 nu, men jeg bliver skuffet, hvis jeg ryger under 7/6.

Jeg kan godt følge dig. Efter grundig overvejelse, tror jeg faktisk at der findes fire karakterer, når det kommer til film.

VERDENS DÅRLIGSTE FILM NOGENSINDE!111
DÅRLIG FILM!11!11!!
MESTERVÆRK !1!1!
VERDENS BEDSTE FILM NOGENSINDE, DER ALDRIG BLIVER OVERGÅET !111!11

Hvilket vel gør det ret nemt for filmskaberne - man skal bare sigte efter de to bedste, så er alt ok, men rammer man omkring 7/10 til 8/10 og under, så har man lavet enten en pissedårlig film eller verdens dårligste film.
Gravatar

#96 PredatorX 12 år siden

... Eller også er det bare en super vellykket og underholdende film :)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#97 Slettet Bruger [37990408] 12 år siden

Jeg har ikke set den endnu, men det er alligevel verdens bedste film. :)

Men seriøst, så er jeg helt tilfreds med udfaldet, hvis det er en film på niveau med "Iron Man" og ud fra reaktionerne, lader det til at være tilfældet.

Jeg glæder mig i hvert fald til lørdag, hvor jeg skal se den.
Gravatar

#98 IK 12 år siden

utyske (97) skrev:
Men seriøst, så er jeg helt tilfreds med udfaldet, hvis det er en film på niveau med "Iron Man" og ud fra reaktionerne, lader det til at være tilfældet.

Altså jeg fandt jo Captain America middelmådig, og husker at du gav den 8. Så Avengers kan kun blive verdens bedste film for dig. :)
Gravatar

#99 PredatorX 12 år siden

utyske (97) skrev:
Jeg har ikke set den endnu, men det er alligevel verdens bedste film. :)

Jeg glæder mig i hvert fald til lørdag, hvor jeg skal se den.

Haha thats the spirit :D

Tror nu nok sådan en gammel tegneserie fan som dig selv nok skal blive tilfreds :)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#100 Slettet Bruger [37990408] 12 år siden

IK (98) skrev:
Altså jeg fandt jo Captain America middelmådig, og husker at du gav den 8. Så Avengers kan kun blive verdens bedste film for dig. :)

Karakterer er en noget underlig størrelse og noget folk hænger sig utroligt meget i, af en eller anden årsag, som fx. alle de diskussioner, der har været på filmz om sammenligning af films karakterer.

For mig bliver karakterer mere og mere uinteressante, netop fordi folk hænger sig så meget i et semi-tilfældigt tal.

Jeg har fx. givet 8/10 til film som "Le cercle rouge ", "Westworld", "Olsen-banden ser rødt " og "Betty Blue" og der vil unægtelig være folk derude, der kunne finde på at spørge hvordan jeg kan smide "Olsen-banden ser rødt", "Iron Man" og "Le cercle rouge" i samme kategori, fordi man kun kigger på et tal, jeg har vedhæftet ved de film.

Men der er jo mere til historien som fx. at det er forskellige film, jeg vægter måske visse ting anderledes i nogle typer film end i andre og ja, der kan være masser af overvejelser, der går ind i, at sådanne film får samme karakter.

Givet, "Captain America" og "The Avengers" er film der ligger i samme filmkategori, lavet i serie med hinanden på sin vis, så det er en anden situation end filmene ovenfor, men stadig er der ganske sikkert ting, jeg vurderer forskelligt mellem de to, fx. har jeg læst flere Avengers-tegneserier, end jeg har læst Captain America-tegneserier, så det kan påvirke hvordan jeg ser filmen.

Men når alt det er sagt og selvom jeg håber på en awesome oplevelse med "The Avengers", så skal der alligevel noget til for at overhale "Blade Runner" og det tvivler jeg på sker, men mindre kan såmænd også gøre det. :)

Skriv ny kommentar: