Men heldigvis lader Whedon og hans veloplagte skuespillere aldrig spektaklet overskygge de spektakulære superhelte. Jovist, special effects og kulørte kostumer er flotte at se på, men det er ikke den slags, der kan få 142 minutter til at flyve af sted. Det kan til gengæld det blændende samspil mellem Chris Hemsworth (Thor; ikke verdens bedste skuespiller, men hamrende karismatisk), Chris Evans (Captain America; pokkers charmerende), Mark Ruffallo (Hulk; superb som altid) og førnævnte Downey Jr. Dygtige stjerner som Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson og Jeremy Renner brillerer også i mindre, men mindeværdige biroller, og så var det en genistreg at gøre den magtsyge halvgud Loke (Tom Hiddleston) til historiens hovedskurk. Hiddleston var det bedste i “Thor”, og her er han endnu et stærkt trumfkort i Whedons imponerende kortstak. To timers bedre underholdning mønstres næppe i år.
Skriv ny kommentar:
#291 doom WAD 12 år siden
#292 Zombi 12 år siden
Superheltefilm er blevet alt for pæne, polerede og forudsigelige og folk lapper det i sig. De mangler altså noget kant og personlighed.
Kick-Ass var den sidste rigtig gode superheltefilm, netop fordi den er fuldstændig ligeglad med om den er politisk korrekt eller ej.
#293 Babo84 12 år siden
Den var også R-rated :)
#294 Zombi 12 år siden
Jep men det behøves selvfølgelig ikke at være et tegn på kvalitet i sig selv. Men lige i Kick-Ass tilfælde fandt jeg det dog overordentlig forfriskende at se en superhelte film, der ikke var bange for at lægge fingre imellem.
Jeg siger heller ikke at alle superhelte film fra nu af skal have en R-rating, man kan sagtens lave gode film uden en, det kræver bare at bagmændene tør tage lidt friheder og ikke følge forlaget så slavisk. Bring lidt mere skævhed og personlighed på bordet for pokker! Det kommer dog ikke til at ske, da de er lavet til et bredt publikum, og helst skal appellere til både tegneserielæsere samt biografpublikummet og derfor tør de ikke at bryde skabelonen. Det har bare den ulempe at de bliver sgu for ens i sidste ende.
Det skal siges at jeg primært snakker om Marvels film her, da jeg synes der er lavet mange glimrende film under temaet udenfor Marvel, med enkelte undtagelser. Ambitionerne bag disse film har dog også rakt til lidt mere end ren tju-bang underholdning, hvilket ikke altid er tilfældet med Marvels film.
#295 Babo84 12 år siden
Du har fat i noget som jeg er enig i. Jeg er af den holdning, som jeg har givet udtryk for under batman-tråden, at det som udgangspunkt kun kan være sundt/sundere med en R-rating. Man får mere spillerum. Man er ikke nødsaget til at opfinde "alternativer". Selvfølgelig bliver en skidt film ikke bedre af den grund, men når en god film er god, så kommer ratingen vel også til sin ret. Langt de fleste superhelte film, og film generelt i sommer-perioden er pg-13, og dét er der en (økonomisk) grund til. Og det bliver indimellem ofte alt for poleret og pænt at se på og knap så intenst, som du er inde på. Jeg er heller ikke sååå skide begejstret for marvel, selvom der har været et par gode forsøg, og synes de rent stilistisk forekommer mig ens alle sammen. Men ja. Indimellem rart med film som Kick Ass, der er dybt amoralsk og herligt grotesk, på den gode måde ;)
#296 Åkepool 12 år siden
Det må næsten være "der ikke var bange for IKKE at lægge fingre imellem" :)
#297 Zombi 12 år siden
#298 Spanner 12 år siden
Så har du godt nok ikke set mange rigtig dårlige film
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#299 doom WAD 12 år siden
Hvis du sammenligner med deicderede direct-to-dvd-produktioner, så er der naturligvis også mange bundskrabere, man har slæbt hjem fra Blockbuster med 5 for 100 el. lign., men da er de også både produceret og set på disse præmisser.
#300 The Insider 12 år siden