Men heldigvis lader Whedon og hans veloplagte skuespillere aldrig spektaklet overskygge de spektakulære superhelte. Jovist, special effects og kulørte kostumer er flotte at se på, men det er ikke den slags, der kan få 142 minutter til at flyve af sted. Det kan til gengæld det blændende samspil mellem Chris Hemsworth (Thor; ikke verdens bedste skuespiller, men hamrende karismatisk), Chris Evans (Captain America; pokkers charmerende), Mark Ruffallo (Hulk; superb som altid) og førnævnte Downey Jr. Dygtige stjerner som Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson og Jeremy Renner brillerer også i mindre, men mindeværdige biroller, og så var det en genistreg at gøre den magtsyge halvgud Loke (Tom Hiddleston) til historiens hovedskurk. Hiddleston var det bedste i “Thor”, og her er han endnu et stærkt trumfkort i Whedons imponerende kortstak. To timers bedre underholdning mønstres næppe i år.
Skriv ny kommentar:
#301 doom WAD 12 år siden
#302 BN 10 år siden
For mig er og bliver det en kæmpe svaghed, at man skal have set hver enkelt af disse superhelte i deres egen film for at have noget forhold til dem. Jeg har kun set den første Iron Man-film (som jeg fandt middelmådig trods en meget veloplagt og charmerende Robert Downey Jr. i hovedrollen) og de to seneste Hulk-film (som jeg heller ikke brød mig synderligt om). Så bl.a. derfor havde jeg ikke forud for filmen noget særligt forhold til 4/6 ad filmens superhelte - og det ændrede filmen desværre ikke på. Min sympati for dem var således baseret på eller identisk med min sympati for skuespillerne - og altså ikke de karakterer, de spillede. Man kan mærke, at de har moret sig med deres respektive roller. Deres charme kan dog ikke dække over fortællingens svagheder.
Et andet problem var, at Loke måske nok var en snu karl og udmærket spillet af Tom Hiddleston, men specielt farlig og frygtindgydende virkede han ikke, og hans upersonlige, anonyme håndlangere - på engelsk benævnt "Chitauri" - lignede mest af alt legetøjs-monstre og deres tilstedeværelse føltes aldrig rigtig som nogen overhængende trussel.
At det ikke er nødvendigt med en dyster historie og en dyster stemning for at skabe en spændende superhelte-film, og at spænding sagtens kan forenes med sjov og ballade, er såvel Spider-Man-filmene som Indiana Jones-trilogien gode eksempler på. Men 'The Avengers' kommer grusomt til kort på det punkt, for spændingen er simpelthen fraværende.
3/6
#303 Ispep 10 år siden
Well, jeg var knap så begejstret for den første gang i 3D, men betragter den nu som klart Marvels bedste superhelte film. Plottet er måske ikke det mest spændende, men det med at få et hold til at samarbejde og stå sammen som en enhed trods forskellighed er fantastisk underholdende og morsomt. Det er et brag af en underholdningsfilm uden at Whedon glemmer sine mange figurer, som hver især får screentime og baggrundshistorie. Det er en meget afbalanceret film, som er utrolig fornøjelig gang på gang.
#304 Driver 10 år siden
Neej, neej, neeej.
#305 The Insider 10 år siden
#306 Ispep 10 år siden
Ja, amen brother!! Der er noget "The Dirty Dozen" over den som Thomas i sin tid skrev, som jeg synes passer fint ind i den type team spirit film Avengers også er.
#307 The Insider 10 år siden
#308 Fredag 10 år siden
Den fås faktisk på BD og man får den lettere rædselsfulde efterfølger med helt gratis;-)
#309 The Insider 10 år siden
#310 Fredag 10 år siden