“Batman Begins” er ikke blot en glimrende og velfortalt nyfortolkning af Batman-sagaen – det er hyperunderholdning med både dybde og hjerte – uden tvivl den bedste Batman-film til dato. Så grib flagermusekappen, gør Batmobilen klar, og skynd dig ind i biografen: The Dark Knight has returned!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Kadann 19 år siden

Kunsten at sige en masse uden at sige noget overhovedet. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#72 filmz-frostfang 19 år siden

det gav overhovedet ingen mening, det du prøvede at sige der. Det er fint hvis du ikke kan lide filmen, men du burde være bedre til at begrunde det!
så jeg giver #71 ret
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#73 Yoda 19 år siden

Jeg vil da også lige give mit besyv med.

Jeg er af den radikalt modsatte holdning end den, der kommer til udtryk i #70, og jeg tøver da heller ikke med at give filmen 5/5 efter bedste Bogart manér.

Jeg så "Batman Begins" i en stopfyldt sal i går aftes. Perfekt placering tilbagetrukket i salen og midtfor. Bevæbnet med cola og en kæmpe pose M&M'S var jeg klar til den rutchetur, jeg så sandelig også fik - den var brillant!

Som så mange andre har påpeget, så var skuespillet eminent. Jeg nød i sær Michael Caine som Alfred, der er en virklig god arvtager til Michael Gough. Bales fortolking af og indlevelse i Batman er også helt perfekt, og han rammer virkelig tonen i den psykisk ambivalente playboy, så klokkerne ringer - en ny Batman er født!

Også Morgan Freeman og Liam Neeson gjorde et formidabelt arbejde, og jeg nød i fulde drag deres spil. Noget der passede mig i særdelshed var den lille veltilpassede rolle til den - desværre - knapt så brugte Rutger Hauer, der passede godt i en rolle, der mindede om den, der blev Christopher Walken til del i "Batman Returns" - en kynisk buisness man, der tænker på eget vel, før han tænker på andres.

Tim Burtons film rangerer dog stadig i toppen, men det er side om side med Nolans nye. Jeg har svært ved at se, hvilke der er bedst, men kan blot konstatere, at Nolan gør et lige så godt job, som Burton gjorde i sin tid.

Gotham City er præcist så mørkt, dystert og gotisk som det bør tage sig ud, og filmen gør Bob Kanes formidable univers ære på den bedst tænkelige måde. Christopher Nolans sans for visuel æstetik springer allerede tideligt i filmen én i øje, og man nyder i fulde drag de smukke naturscenerier, der præger første halvdel af filmen.

Det er vidunderligt, at det ikke endte i en Schumacher lignende farce, som man så det med "Batman & Robin" og "Batman Forever", der har en tendens til at forfalde til et lige vel farveprægtigt MTV-eventyr.

Når det i #70 postuleres, at film som kunstart er dødt, så vil jeg da netop påpege, at "Batman Begins" indeholder alle de elementer, der gør filmen til en æstetisk perle. Eminent skuespil, velskrevet manuskript, der tillader personerne at udvikle sig psykologisk, en formidabel instruktion, et lækkert score og en meget, meget smuk fotografering.

Jeg var underholdt fra start til slut, og ser med glæde og spænding frem til, at den næste kommer i støbeskeen.

Two thumbs up!

Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#74 Zelle 19 år siden

#73 - Kunne ikke være mere enig. 6/6 herfra.
Dog kun en ting, hvor jeg ikke helt deler din mening, og det er at jeg mener Batman Begins er bedre en Burtons Batman. (please don't hit me ;)
"We're on an express elevator to hell - going down!" - Aliens
Gravatar

#75 Yoda 19 år siden

Så kun et lille dask da ;-)

Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#76 filmz-brint 19 år siden

Den bedste Batman film til dato!
Christian Bale klare rollen som Batman godt, han har netop det mystiske look omkring sig som andre skuespillere, der har spillet Batman, har manglede. Fx George Clooney.
Filmen i sig selv er flot lavet, effekterne er gode og lyden er perfekt, især når batmobilen laver hjulspind :-). Men der er dog nogle små ting som jeg ikke er helt tilfredse med, nemlig
Den mikrobølge kanon, som Ra's Al Ghul’s League Of Shadows brugte til at fordampe alt Gothams vand med, var alt for urealistisk. Jeg ved godt at det lyder dumt at sige sådan noget omkring en film af denne genre, men det virker bare lidt for desperat. Hvis den i essensen ”bare” er en stor mikrobølgeovn, hvorfor er det så at alle mennesker og andet levende omkring den ikke dør? En mikrobølgeovn virker jo ved at man accelerere atomerne op i fart, for det pågældende emne man nu har valgt at placere i mikrobølgeovnen. Det virker som sagt lidt desperat og den kunne godt have været lavet bedre. Slutningen er, som så mange siger, rigtig god. Men jeg er lidt uenig med de folk, der mener at den lægger op til en ny efterfølger. Det gør den ikke efter min mening, den lægger op til de andre Batman film, der er blevet lavet igennem tiderne. Jeg tror personligt ikke at der vil komme endnu en Batman film med Christian Bal i hovedrollen, selvom jeg gerne så det.

5/6 her fra.

Gravatar

#77 DarkLight 19 år siden

Jeg har den helt klare holdning at Liam hele tiden har været Ra's Al Ghul. Han afsløre det lige for brændingen af Wayne Manor, hvor han snakker om vildledelse og den slags. Tydeligere blive det vist ikke :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#78 filmz-tobias baunbæk 19 år siden

Er der andre end mig der var lidt irriteret over måden som Gary Oldman blev introduceret på?

Først ser vi ham hvor Bruce er barn, hvor han fortæller ham "it's ok". Alle kan se det er Gary Oldman (eller hvertfald kende ham fra andre roller) og man sidder der og venter på hvad han nu skal gøre. Men der skete ikke noget, han gik bare væk igen. Jeg sad tilbage og undredre mig. Var det bare en cameo eller hvad? En hel del senere i filmen kommer han så tilbage og bliver en del af historien.

Jeg synes de skulle have castet en langt mindre kendt skuespiller til rollen for når karakteren bliver introduceret som den gjorde vil man (jeg, hvertfald) have der sker noget mere hvis skuespilleren er kendt.

Andre med nogle kommentarer?
Gravatar

#79 Patriarch 19 år siden

Irriterede ikke mig. Synes det var helt fint, men en lille teaser :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#80 El vez 19 år siden

#76 Det er blevet slået meget tydeligt fast at denne film ikke har nogen sammenhæng med de øvrige Batman franchises. Nu kan denne film sagtens stå alene, men flere af de medvirkende har allerede skrevet under på at lave en 2'er såfremt 1'eren var en succes. Jeg vil helt sikkert se frem til en 2'er, så længe Nolan, Bale og Caine er med (og helst også Hammill ;).
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: