Ligesom i flere af de allerbedste actionfilm er plottet blot et springbræt for et mægtigt miskmask af spektakulær action (med lydeffekter og CGI i særklasse), pragtfulde punchlines (popstjernen Rihanna leverer endda den bedste af slagsen med manér) og muntert samspil mellem charmerende karakterer, og “Battleship” har det hele i spandevis. Canadiske Kitsch oser af karisma, Liam Neeson er i topform i en mindre birolle, og de unge skuespillere har en fornem kemi – måske fordi flere af dem tidligere har samarbejdet med hinanden og Berg på den fremragende tv-serie “Friday Night Lights”. Uden at give slip på speederen får Berg fornemt introduceret de elskværdige matroser, så vi når at falde for dem, før rumvæsnerne angriber, og rendyrket action stryger til tops på filmmagernes dagsorden, uden at karaktererne nogensinde fortrænges. Hvor er det herligt at blive mødt med en mainstreamfilm, der vægter mennesker højere end pixels.
Hånden på hjertet: Jeg havde ikke forventet meget fra “Sænke slagskibe: The Movie”. En film baseret på et brætspil? Med sangere og modeller i flere af de bærende hovedroller? Det lugtede ærlig talt langt væk af en kynisk og kommerciel stiløvelse. Men da rulleteksterne rundede af, og lyset gik op i biografsalen, gik der flere minutter, før jeg omsider fik tørret smilet af ansigtet. “Battleship” er bogstaveligt talt en af nyere Hollywood-histories største positive overraskelser.
Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVT “Battleship”-interview med Liam Neeson!
#51 Riqon 12 år siden
Humor er ikke et spørgsmål om smag. Pruttehumor og vulgære jokes er objektivt dårligere end fx sproglige puns og selvironisk humor. Sue me for saying so. ;P
#52 HonoDelLoce 12 år siden
I'll sue anyone for disagreeing! :P
#53 Babo84 12 år siden
Nu er Bay jo også et "easy target" og let at kritisere. Jeg undrer mig blot over, at eftersigende den samme form for humor i Battleship, som i transformers, fungerer så skide meget bedre, et sted, og ikke det andet, og udfra filmens generelle opfattelse og modtagelse af filmen, tegner det ikke ligefrem særlig lovende og noget der er så meget bedre og federe end transformers. Så det bygger jeg på. Jeg er som sagt sikker på Insider mener det han engang mener, og nu har jeg ikke set filmen, men jeg tvivler på jeg vil være enig med ham.
#54 Slettet Bruger [498890985] 12 år siden
Johan skriver jo i anmeldelsen:
Så er der jo åbenbart ikke tale om den samme type humor.
#55 The Insider 12 år siden
Jeg indrømmer gerne, at jeg har moret mig kosteligt under et par af Bays film, men under de tre "Transformers" film blev jeg hurtigt træt af den hysteriske moders skrigeri, John Torturros overgearede spilleri, de evigt kneppende Chihuahua-hunde, de rapkæftede minirobotter, de racistiske robotter, de karikerede britiske robotter ("waaaankkerr!"), de urinerende robotter, Ken Jeong (hvis karakter hedder "Wang" - hahaha!), latterliggørelsen af kvinder og homoseksuelle, Alan Tudyks grelle accent, John Malkovichs berusede attitude, de gigantiske robot-nosser... Ja, jeg kunne blive ved og ved og ved...
Jeg langer ikke ud efter Bay, fordi det er nemt (selvom manden dog gør det urimeligt svært at lade være). Jeg gør det, fordi jeg føler, at "Battleship" sejrer på den front, hvor Bay fejler totalt.
#56 elwood 12 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#57 The Insider 12 år siden
#58 Babo84 12 år siden
Insider, jeg er ret sikker på du ser en afgørende forskelle (som du kommer lidt ind på i anmeldelsen), men når jeg læser de andre negative anmeldelser, påpeges der altså en hel del irritationsmomenter af tåbeligheder osv, ikke mindst spørgsmålet om hvorfor Rihana overhovedet er med. Som sagt, jeg tvivler bare på jeg ville finde denne film bedre og mindre irriterende, end eksempelvis transformers. Fint DU gjorde, hvilket så også afspejles i din overraskende dom. Men min mavefornemmelse siger mig, at jeg skal holde mig langt væk fra denne.
#59 MMB 12 år siden
#60 Babo84 12 år siden