Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Bruce 13 år siden

#20 Dog ikke mere end jeg indenfor et par minutter kunne overbevise mig selv om, at jeg lå tættere på de 7 end 6. Med den hastighed og et 7 tal endnu, tror jeg du skal blive meget gammel og meget heldig, hvis du skal opleve mere end 8 tallet :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#22 Lord Beef Jerky 13 år siden

Uf, samtlige af de anmeldere jeg følger i DK giver den topkarakter... jeg forventer nu endnu mere af den end før... og jeg er lidt af en Aronosky-fanboy i forvejen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#23 Yossarian 13 år siden

Fantastisk film, som gav præcis hvad der var forventet uden at man kedede sig. Natalie Portman er formidable.
Gravatar

#24 McPeter 13 år siden

Rigtig god anmeldelse og meget enig. Især med kommentaren "men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower."

For den udnytter virkeligt filmmediet til fulde - den historie ville ikke kunne være fortalt på samme måde via teater, bøger, billeder, eller lignende.

Helhedsindtrykket af denne film er helt i top - den mest intense og bedste film jeg har set længe.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#25 Barnebarn 13 år siden

Hvornår går grænsen for om en film når med i dette eller næste års oscar nomineringer?

Jeg mener, Black Swan burde vel først komme med næste år?
Gravatar

#26 Lars.dk 13 år siden

Barnebarn (25) skrev:
Hvornår går grænsen for om en film når med i dette eller næste års oscar nomineringer?

Jeg mener, Black Swan burde vel først komme med næste år?


Den udkom i USA i December.
Danmarks værste "komiker" http://img687.imageshack.us/i/1281198900438.gif/
Gravatar

#27 krille 13 år siden

Har lige været inde og se den i dag og kunne ikke være mere enig med anmeldelsen. Jeg var draget, jeg var fængslet, jeg var fascineret. Det er en fremragende film og Natalie Portman fortjener fuldt ud at vinde en oscar.
Fear can hold you priosoner. Hope can set you free. Tagline. The Shawshank Redemption
Gravatar

#28 filmzkim 13 år siden

YES!!! :'D

Men hvorfan faen går den ikke på Bornholm :'(
Gravatar

#29 Shadow_Dude 13 år siden

Jeg må nok slutte mig til de få der ikke var imponeret over Black Swan.. Og jeg havde virkelig glædet mig til den.. Jeg synes slet ikke at den kommer ind under huden på en.. Jo den er da ganske udmærket men den lyder langt bedre på papiret end den ser ud i biografen.. Horror elementer begynder først rigtig at virke til sidst og der er det bare lidt for sent..

Istedet fylder de meget middelmådige drama elementer for meget så når det til sidst går hen og burde blive rigtig spændene føler man slet ikke nok med personerne til at det rigtig har nogen virkning.. Og nu bliver den af flere herinde sammenlignet med The Social Network så jeg vil lige nævne at jeg synes den er langt mere effektfuld og jeg levede mig end del mere med i den end i Black Swan..

Øv bøv det kunne ellers have været en fremragende film..
"Gotta love modern weapons tech. Easier for an one-armed man to fire a missile launcher than pull on his pants"
Gravatar

#30 DjBeau 13 år siden

Fremragende film. Dejligt, at vi kun lige skulle stikke næsen ind i 2011 for at finde en film, der trumler stort set samtlige film fra det triste filmår 2010.
What would Egon Olsen do?

Skriv ny kommentar: