Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.
#31 Andreas Ebbesen Jensen 13 år siden
#32 Bobby Singer 13 år siden
Men udover det var jeg vild med den. Intens psykologisk drama og en yderst velspillende Natalie Portman og en lettere pervers Vincent Cassel gør det godt som den ambitiøse balletinstruktør, der presser danserne til det yderste.
5/6
Det er et ganske godt mindfuck.
#33 Lord Beef Jerky 13 år siden
#34 [email protected] 13 år siden
#35 PredatorX 13 år siden
Jeg ville umiddelbart give den 6/6, eller som andre 9/10, der er mere fair.
Jeg synes også at Natalie Portman skal have en Oscar. Ikke kun fordi hun er den lækreste kvinde på vores lille Jord, men fordi hun opfylder alt det man skal for at få sådan en statue.
#36 Babo Rises 13 år siden
#37 PredatorX 13 år siden
Kunis er Verdens Lækreste Kvinde #2.
Lidt efter Portman. Også med vægttab ;)
#38 dyg 13 år siden
#39 jessup 13 år siden
8-10/10
#40 Riqon 13 år siden
Hvad tilfører filmen Natalie Portman? Der er noget galt med den sætning...
Anyway, jeg har netop set den i BioCity Århus, og den var som forventet fremragende. Virkelig, virkelig gribende film. Jeg fandt det ganske morsomt, hvordan en kvinde på rækken foran mig udbrød bagefter: "Det var jo en gyserfilm?!" Hun virkede meget overrasket - hun havde nok ikke set Requiem for a Dream, der var tilsvarende grotesk rent visuelt. I de første to minutter generede det mig faktisk, at kameraet var håndholdt, men det kom da hurtigt til sin ret, både i dansesekvenserne og i de mere psykotiske scener.