Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.
#11 Babo Rises 13 år siden
Jeg er åbenbart også en af de få, der ikke fandt Black Swan særlig god. 5/10 herfra. Den burde slet ikke kunne true Fincher's Social Network ved oscar. Ikke for at nævne de to manuskripter overfor hinanden, hvor jeg tvivler om Swan overhovedet får en nominering her - det tror jeg egentlig ikke.
#12 Eraserhead 13 år siden
#13 IK 13 år siden
The Social Network er Adapted Screenplay mens Black Swan er Original. Den får sikkert en nominering, men det store spørgsmål er om det kan slå Inception i denne kategori. Tror ikke..
#14 Babo Rises 13 år siden
Ja, det er også sandt. Swan var så ikke nomineret hos Golden Globe, så jeg tvivler :)
#15 Twister 13 år siden
Tak tak tak tak Aronofsky, for at starte filmåret 2011 her i Danmark med stil.
6/6 fra mig --> 9/10---> og filmen har tvunget sig op på min personlige liste over favoritfilm.
EDIT: Med det in mente er det nok heller ikke overraskende at jeg i øvrigt også er enig i at dette er et langt større værk end Social Network, som dog også var rigtig fin(i det hele taget er Black Swan den bedste film jeg har set fra år 2011)
#16 Lars.dk 13 år siden
Var god men syntes dog også hun er blevet hypet en del. Jo det er flot hun har trænet ballet i et år men syntes stadigvæk den minder om mange af hendes andre roller......og har kun set meget få film med hende hvor hun ikke græder.....
Det bliver dog nok hende der får en Oscar og Bening som igen må se en yngre skuespiller tag tag fra snuden af hende.
Kunne dog godt tænke mig at se mere fra Portman. Det er som om hun kan noget når hun har den rette instruktør til at presse hende, Mike Nichols i Closer og Aronofsky i Black Swan. Så håber nok lidt mere på Bening af den grund. For håber ikke at Portman bare bliver en ny Julia Roberts og kun laver lort efter en evt. Oscar.
Men Portman og Bening fortjener den dog lige meget.
#17 Bruce 13 år siden
Skuespil, cinematografi og de teknologiske meritter i det hele taget, er upåklagelig. Men som jeg skrev i en anden tråd, oplever jeg helheden som en art klinisk stiløvelse, der minder mig lidt om det man så Scorsese forsøge med Shutter Island, som dog mislykkedes noget mere grumt. Der er således rigtig mange velkendte elementer i Black Swan fra ældre thrillers og spændingsfilm og bortset fra
Derudover fandt jeg det gennemgående tema tilgået lidt for simplistisk til min smag, for sort og hvidt (ordspil haha). Det behøver ikke pr. definition være negativt, overhovedet ikke, men set i relation til genkendeligheden i suspense opbygningen, mistede præmisserne taget i indlevelsesevnen og min interesse koncentreredes fuldt ud, om teknik og eksekvering.
Der er et godt stykke op til Powell og Pressburgers psykologiske dramaer, The Red Shoes som Benway henviser til og ikke mindst klassikeren over dem alle A Matter of Life and Day (Stairway to Heaven), som var langt forud for sin tid, i behandlingen af pyskologiske traumer som underliggende tema.
Som Yoda ville have sagt. Se den igen, man må, men jeg forventer desværre ikke, at nydelsen kan transcendere endnu større højder.
7/10
#18 Skeloboy 13 år siden
#19 Bruce 13 år siden
#20 Skeloboy 13 år siden