Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 lagoni 13 år siden

Riqon (40) skrev:
eg fandt det ganske morsomt, hvordan en kvinde på rækken foran mig udbrød bagefter: "Det var jo en gyserfilm?!" Hun virkede meget overrasket - hun havde nok ikke set Requiem for a Dream, der var tilsvarende grotesk rent visuelt.


Men måske har hun set The Wrestler? :) Jeg havde slet ikke forventet den var så uhyggelig, havde troet det var mere ligetil drama. Men det uhyggelige fungerer jo supergodt, ved egentlig ikke om jeg ville have vidst det forinden. For mig en genial film, der efterlod mig med en underlig og sjælden 'efter film'-følelse, jeg ikke tror jeg har haft i biografen siden netop Requiem for a Dream. Fantastisk film.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#42 elwood 13 år siden

Havde det lidt på samme måde med Der Untergang, jeg mener her går man i biffen, og forventer en god omgang Stand-Up rutine, der sku vise en hel anden siden af denne mands liv... jeg mener come on... manden tog jo gas på jøderne eh eh... nå ikke 8-)

Ps. it was a joke




J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#43 ks 13 år siden

En chokerende fænomenal filmoplevelse, og i mine øjne en af dette århundredes bedste film - og i øvrigt et nyt højdepunkt for Aronofsky, der for alvor her nærmer sig den intensitet, han også leverede i 'Requiem'.

Som garvet filmseer er det efterhånden alt for sjældent, at jeg føler ren og skær ekstase og fordybelse i en film. Jeg leder alt for ofte efter kritik og svagheder. Dette er første gang i umindelige tider, at min første tanke ved slutningen er "perfection". Særligt den accelerende slutscene er ufatteligt godt skruet sammen - som vi hopper mellem virkelighed, teater, dans, drama og fantasi - alt imens musikken fra balletten binder det hele sammen.

Jeg var overrasket over, hvor mange teenagepiger, der var inde og se denne film i Biocity Odense en sen tirsdag aften - og jeg hørte ved slutningen flere sige "fuck, hvor var den uhyggelig". Filmen er uhyggelig, men mere end det, så er den helt enorm intens. Den tager fat i en, og nægter at give slip i et hæsblæsende tema, mens vi er på tur rundt i en ægte tour-de-force takket være Aronofsky og Portman.

Suverænt 2010's bedste film - og muligvis det bedste overhovedet endnu i 2000'erne.
Gravatar

#44 Riqon 13 år siden

ks (43) skrev:
Dette er første gang i umindelige tider, at min første tanke ved slutningen er "perfection".


I think he planted that idea in your mind somehow.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#45 ks 13 år siden

Absolut! Det positive er dog, at ens tanke er "for sure" og ikke "bullshit" :)
Gravatar

#46 Kviesgaard 13 år siden

Så fik jeg også langt om længe set Balck Swan.

Og det viste sig at være et af de største fejltagelser, jeg har begået i nyere tid.

...

Den lader vi lige stå et øjeblik.

... Og hvorfor var det så en fejltagelse, vil nogen nok spørge?

Jo forventningsfuld af de positive anmeldelser, blandt andet her fra Filmz, samt mine egne gode oplevelser af The Fountain (der stadig er min favoritfilm no. 1), regnede jeg med at Black Swan var et ideelt valg til en biograftur med et af mine andre udvekslingsstuderende her i Hamborg.

Hvor tog jeg grueligt fejl!
Filmen faldt overhovedet ikke i god jord hos min spanske senorita. Musikken i filmen var tydeligvis ikke hendes kop the, og hendes karakteristisk af Darren Aronofskys nænner jeg ikke at udsætte Filmz trofaste læsere for. Flere scener i filmen fik mig da også til at fortryde mit valg af film flere gange, nærmerer betegnet de fleste intimscener.

Hvad kan jeg så lære af det?
For det første at jeg er en skovl til at bedømme hvad der er passende film til en biograftur med ens veninder.
For det andet, så bør jeg nok satse på noget som Tron: Legazy eller lignende amerikansk tandløs mainstream underholdning, næste gang jeg vover at inviterer en pige med i biograf (hvis jeg da overhovedet vover det fremover).
For det tredje: Se Darren Aronofskys film ALENE fremover, af sikkerhedsmæssige grunde (jeg vil så nødig miste mine få venskaber pga uheldige filmvalg).
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#47 Riqon 13 år siden

#46 -

LOL! "Men jeg troede, det var en harmløs balletfilm..." :p
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#48 Kviesgaard 13 år siden

#47

Ja det er hårdt at være naiv. Man bliver så fælt overrasket.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#49 The Insider 13 år siden

#46, hehe, ville gerne have været en flue på væggen :-)

#40, tak, hermed ændret til "tilhører" :-)
War. War never changes.
Gravatar

#50 PredatorX 13 år siden

#46

Tron Legacy er næppe tandløs underholdning. Og da slet ikke mainstream.

Og hvad er din egen mening om filmen? Hvorfor overhovedet skrive, hvad en eller anden ligegyldig veninde synes om filmen?? Hvis en af dine største fejltagelser i nyere tid skulle være at tage en person med ind at se en film, og vedkommende ikke kan lide den... Ja så lever du da et kedeligt liv ;)
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: