Robert Ludlum har skrevet endnu en bog i serien om Jason Bourne, kaldet “The Bourne Ultimatum”, og Universal Pictures kan nok ikke finde ud af at stoppe, mens legen er god, for der er bestemt stadig penge i Bourne. Men hvis en eventuel ny film i serien kan holde standarden, så er der i hvert fald mindst én anmelder der allerede glæder sig. Til sidst er der kun én ting at sige: “Bourne Duellen” sparker røv, men det er ikke en drengerøvs-film – det er den simpelthen for intelligent til.
Skriv ny kommentar:
#41 filmz-rupert giles 20 år siden
Hvad angår filmatiseringer, så er jeg også helt med på, at det meget tit er nødvendigt at bearbejde materialet, når man skal overføre en historie fra bog til film. Der er jo tale om to forskellige medier. Desuden blev Bourne bøgerne jo skrevet i en helt anden tid.
Det vigtigste for mig er, om filmatiseringer er tro imod ånden i romanerne. Det kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om i denne sammenhæng, da jeg ikke har læst bøgerne, men der er da andre tilfælde, hvor filmatiseringer har afviget gevaldigt fra romanforlægget med glimrende resultat. Et godt eksempel kunne være David Lynchs Wild at Heart. God bog. Glimrende film.
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#42 filmz-Kadann 20 år siden
Nu har jeg godt nok ikke læst bøgerne, men så vidt jeg ved, så går historien i bøgerne ud på at fange terroristen "Carlos", som jo var meget aktuel dengang bøgerne blev skrevet. Senere er han jo blevet fanget, og så er historien jo langt fra aktuel mere.
#39 -
En Gibson-filmatisering kunne være godt, men jeg tvivler på at det ville kunne gøres ordenligt. Selv ikke Philip K. Dick har fået en værdig behandling i filmudgaverne.
#43 filmz-rupert giles 20 år siden
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#44 filmz-Randy Savage 20 år siden
#45 filmz-Bruce 20 år siden
Det første er det mest sandsynlige, men tilgengæld føler jeg mig MEGET overbevist om, at der har været forskel!!! Jeg vil sværge på, jeg INTET kunne se af kampscenen, hvor Bourne nedlægger 2 mænd i detentionen i Neapel (Naples) første gang, men idag havde jeg intet problem med at se ham nedlægge begge! Ja, der var hurtig kameraføring, men ikke noget problem. Det samme gjorde sig gældende i 2 andre kampscener, bl.a. den med brødristeren og magasinet. Taxiscenen var dog 100% sig selv.
Er en ret forvirret mand lige nu!
#46 filmz-Kadann 20 år siden
Du skal altså skære ned på det der fjolletobak, når du skal se actionfilm.
#47 filmz-vassago 20 år siden
#48 filmz-Bruce 20 år siden
#49 filmz-phalanx 20 år siden
#50 filmz-slowhand 20 år siden