Det gør resten af filmen til gengæld ikke. For at der skal være noget interessant at komme efter, bør enhver film været strikket sammen på en måde, der trods alt bærer en smule realisme i sig. I hvert fald når dramaturgien fingerer at bevæge sig i et, med forbehold, realistisk univers. Det er ikke tilfældet her. Og derfor er der vel også meget andet at sige, end: Bedre held næste gang!
Skriv ny kommentar:
#41 filmz-Angel Eyes 17 år siden
#40: Hvordan kan det være at anmelderen , bare fordi han vælger at være skeptisk overfor filmen og kommer med sine kritikpunkter for hvorfor han mener, filmen ikke fungerer?
Du må undskylde, hvis jeg lyder lidt skarp, men jeg er bare træt af beskyldningen om, at så snart en anmelder giver en film en dårlig karakter, så er det fordi, han havde afskrevet den på forhånd, ikke bryder sig om genren eller bare har valgt den nemme udvej: at give negativ kritik.
Selvfølgelig skal alle film have en chance, og det nytter ikke noget at have besluttet sig på forhånd om, at filmen er dårlig - værket bør kunne tale for sig selv. Men sæt nu det gør det, og anmelderen oplever det som ringe alligevel. At han ikke synes, det hænger sammen, ligegyldig hvordan han vender og drejer det, at han decideret havde en dårlig filmoplevelse? Skal han så 'rette sig ind' efter den positive omtale filmen i forvejen har fået (i dette tilfælde)? Det ville da virkelig ødelægge hans integritet.
Jeg forstår udemærket hvis folk er uenige, og har haft en anden oplevelse - men så er det vel kritikpunkterne, der bør diskuteres og ikke karakter eller anmelderens (påståede) forudindtagethed?
#42 ltt 17 år siden
Jeg læser i hvert fald ikke anmeldelsen som om man har givet filmen en chance. At han kalder karakteren Jasper en idealist vil jeg mene er problematisk, ligesom han kritiserer Clive Owens forvirring. Det er jo netop en pointe at han ikke handler med retning og mening, som den klassiske helt gør. Han gør det mere realistisk og forvirret. Efter min mening.
At han siger at han ikke forstår hvad "Fiskene" kæmper for, må stå for hans regning. Det forklares i filmen, han har måske bare ikke set efter :)
Hele spørgsmålet om barnløshed engagerer han heller ikke. Mysteriet er jo på fiktionens realitetsplan stadig et mysterium. De ved det ikke. Filmens mirakel er jo så netop at et barn fødes, det er her hvor det uforklarlige får lov at træde ind i det realistiske på mest simple og, efter temperament, rørende vis.
Det er meget nemt at remse en masse ting op fra en film, krydre det med en lettere spydig tone, og lave opremsning i en modus så man fornemmer at hele filmen må være sådan.
For mig viser det bare at man hellere vil stå udenfor og gøre grin, end at engagere sig og komme med mere klare modsvar til det man i den givne tekst ikke bryder sig om.
For mig at se har han altså ikke været inde på filmens præmisser. Nu har jeg også selv været anmelder, og skal med det samme indrømme at jeg har gjort det samme, og også mere groft. Efter min erfaring kræver det meget lidt at skyde noget ned. Det fornemmer jeg lidt er gjort her.
I øvrigt er det så noget gas, at jeg skal høre på at du (#41( er træt af beskyldninger osv. Dette er min første kommentar på en anmeldelse, og jeg har skrevet ret udførligt. Jeg kunne også sige, at hvorfor er det anmeldere og lign. aldrig sætter sig ind i kritikken for at se om de måske har taget fejl, men i stedet straks tager det som personangreb?
Hvis anmelderen synes filmen er dårlig kan det gøres bedre. Jeg nægter at tro at en film som har et kunstnerisk potentiale og udtryk bare kan affægtes så nemt, ligegyldigt om man kan lide det eller ej. Det formår en anmelder som Bo Green Jensen altid, eller meget ofte. At anmelde det (med kunstnerisk aspiration) han ikke bryder sig om, på en sådan måde så man fornemmer at der er dybder i det.
Men smag og behag. Jeg er ikke ude på at lynche nogen, men mener blot at kritik af kritik er relevant. Og forhåbentlig i dette tilfælde rimeligt argumenteret
#43 filmz-Angel Eyes 17 år siden
...og så KAN anmeldere rent faktisk godt (nogle gange) sætte sig ind i den kritik de får - hvis den vel og mærke er velbegrundet (nu vil jeg selvfølgelig ikke tale på alle anmelderes vejne, for det kan jeg selvfølgelig ikke, men det er i hvert fald min erfaring her på sitet) :)
#44 ltt 17 år siden
Det var rart at finde til enighed. Jeg er også enig i at anmeldere ofte kan blive skydeskive for lettere ureflekterede filmseere, der ikke har tænkt hvor de synes at film X er modsat hvad anmelderen synes, og derfor bare lader ham/hende "have it". Det kan godt være trættende at mærke og høre på.
#45 duuk74 17 år siden
Men hvis hvis man føler at der er noget der skurrer og forhindrer tilpas meget, til at man får skår i oplevelsen, er det nærliggende at bore i det og påpege det i en anmeldelse.
Det var meget få gange jeg "røg ud" af filmens univers, og selvom der var visse steder, hvor det fortællemæssige kunne være en smule skarpere, var det ikke noget der trak gevaldigt ned i min samlede oplevelse og dermed også karaktergivning af filmen.
Personligt er min teori også at det er bevidst at filmens hovedperson "roder rundt" til forskellige steder og personer, i stedet for (som typiske actionhelte med en mission) at gå fra punkt A til B.
Forvirringen, afmagten og panikken er tæt på total. Balancen mellem anarki og orden er på vippen. Det er jo praktisk talt en krigszone de befinder sig i, og det virker ret realistisk.
#46 ltt 17 år siden
Nu så jeg for nylig et interview AICN havde oppe, hvor Charlie Rose interviewede Cuaron, Inaritu og Guillermo del Toro sammen. Det er interessant at mexicansk film har så meget vind i sejlene i øjeblikket. Babel var efter min meget en fantastisk film og Pans labyrint får lignende roser. Interviewet er so-so, men de morer sig meget godt. Sjovt at de er nære venner iøvrigt.
#47 tiny 17 år siden
Men jeg har nu i nogen tid ikke haft Kaduffo særlig højt på min anmelder-liste. Det har intet at gøre med hans karakterer til filmene at gøre. Det er sproget, det er galt med. Han skriver ufatteligt rodet efter min smag. For det første er der et hav af (ofte unødvendige) indskudte sætninger. Der er en stor tendens til at starte sætninger med "Og..." og der bruges mange taleord. Endelig sidder jeg ofte lettere forvirret tilbage og kan ikke rigtig finde ud af, hvad det egentlig er han vil fortælle om filmene.
#48 filmz-pandora 17 år siden
Kaduffo - du er meget velkommen til at svare igen, dette skal ses som respons på din formidling i netop denne anmeldelse, ikke generelt, for jeg synes ellers at dine anmedelser herinde fungerer godt. Den her - not so much :)
Når man giver en film en hård anmeldelse, bør man vel sørge for, at ens argumentation er dybdegående og i orden, samt at tonen er sober nok til at overbevise læseren om, at man ikke blot er drevet af antipati - ikke mindst for ens egen skyld, så man er bedre væbnet mod åndssvage personangreb. Det synes jeg ikke, at anmelderen har sørget for her.
Tonen er nærmest hånlig, og fair nok, hvis man er så utilfreds med en film, at man synes den fortjener at få nogen på hovedet. Det ville jeg ikke selv kunne sige mig fri for at gøre, og jeg synes også det kan være et krydderi på teksten med et par spydige, velplacerede hug. Men det sætter anmelderen i en sårbar position for netop personangreb, fordi det nemt kan læses som forudindtagethed - det tror jeg ikke det er her, men da spydighederne ikke er specielt velplacerede eller præcise, lugter det bare af ukonstruktiv irritation.
Og så: Argumentationen for kritikken er i mine øjne overfladisk og mangelfuld. Fx:
Hvorfor? På grund af de ubesvarede spørgsmål? Det er ikke en tilstrækkeligt uddybende kritik til at man føler sig velorienteret om, hvad der i anmelderens øjne er filmens problem mht. dramaturgi.
Igen: Hvofor virker det komisk? Og så er der netop en spydig kommenater omkring betaling - Hvad menes der præcist med den?
Det fremgår ikke af anmeldelsen, hvorfor det er en "selvfølge" at skuespillet ikke er en force. Jeg ville endda tillade mig at sige, at det er alt andet end en selvfølge, i og med at der er tre meget anerkendte skuespillere i front, plus at skuespillet i Cuaróns film ellers tyder på eminent personinstruktion - så faktisk er det ret underligt, hvis skuespillet ikke er en force. Det vil jeg derfor gerne have forklaret, hvorfor det ikke er, for det er da interessant og ganske overraskende.
Plus dette, så er anmeldelsen nogle steder nærmest sludrende. Fx: "...force, hvis den da overhovedet har en sådan. Det har den dog trods alt. Om ikke andet.." - disse tre sætninger siger, skåret ud i pap: "Jeg ved ikke, om den har en force. Men det har den. Hvis der ikke er andre forcer, så er billedsiden en force."
Det må kunne gøres bedre og mere præcist.
Samt indledningens "..vist nok fået lidt for meget at gabe over". Hele to negeringer i én sætning. HAR den, eller har den ikke, fået for meget at gabe over, og hvad er LIDT for meget? Er der også noget, der hedder MEGET for meget? Eller er for meget ikke bare for meget?
Det stiller anmelderen svagt at underkende sin egen vurdering med disse negerende fyldord, og det er ikke hensigtsmæssigt, når kritikken efterfølgende er hård.
Jaja, det er detaljer, men det er altså formidlingen, der er alfa og omega når man skal have sine subjektive holdning til en film til at give mening som anmeldelse for et større publikum. Syns' jeg.
Hvis jeg er røvnederen at høre på, så er du, Uffe, velkommen til at rakke sproget i fx. denne artikel ned in return - jeg er sikker på at der er masser at slå ned på, hvis man går ligeså meget i fluekneppende detaljer som jeg har gjort her :)
#49 king b 17 år siden
#50 filmz-JacobW 17 år siden