Og ‘letfordøjelighed’ er nøgleordet. Som de fleste traditionelle populære ‘page-turner’ romaner, der er umulige at lægge fra sig, lever og dør “Da Vinci mysteriet”-filmen med sin evne til at vedligeholde et stødt, spændingsmættet tempo uden slinger i valsen – det vil sige tålmodige, intime stunder, hvor pulsen daler og plottet og personerne får lov til at ånde lidt. Selvom “Da Vinci mysteriet” nok ikke lever helt op til sit enormt populære litterære forlæg, står vi nu alligevel med en god og effektiv, omend ganske anonym, thriller.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Sjovhat 17 år siden

jeg synes også denne film var langt bedere end kritikerende sagde, den havde da sine dårlige øjeblikke men det har alle film jo, jeg tror bare at man skal se filmen som filmen og bogen som bogen, og som filmen var jeg ganske godt underholdt hele vejen, den var bygget op som en god (lidt langsom) thriller, men det er godt at den er lidt eftertænksom, man skal ikke forvente fart over feltet, men en film (teori) man kan fordybe sig i, 4-5/6 stjerner
Gravatar

#22 filmz-Janzor 17 år siden

Blev ret overrasket over hvor dårlig den egentlig var.

Filmen er alt for overfladisk. Der hoppes alt for meget rundt, til at det giver meget mening. Alt for mange vigtige ting fra bogen er enten lavet om, eller slet ikke med;
det lille kryptex er slet ikke med, Fache er lige pludseligt med i Opus Dei, handlingen i tempelkirken, situationen hvor Aringarosa bliver skudt, og hele slutningen er egentlig ret skuffende og dårlig, idet den er blevet skrevet om.
Kemien mellem Tom Hanks og Audrey Tautou mangler også igennem hele filmen, som man finder i bogen. Og som Munk skriver, så får de ikke lov til at udfolde sig selv i filmen.

Der er gået alt for alt meget Hollywood i det, og instruktøren mener jeg heller ikke var den rette til opgaven.

2/6 herfra, kan måske lige snige sig op på 3/6 fordi Tautou er sådan en fryd for øjet, i filmen. ;-)
Gravatar

#23 jessup 17 år siden

Overraskende god anmeldelse hos Guardian:

http://film.guardian.co.uk/News_Story/Critic_Revie...

This is just until June
Gravatar

#24 filmz-Erroneus 17 år siden

Er lige kommet hjem fra filmen og syntes den var rigtig god og ikke overraskende skal man høre på alle de "bog-nazier" som man altid skal, når en bog bliver filmatiseret, derfor tog jeg også de dårlige anmeldelser meget rolig.

Havde en ven med inde og han syntes den var lidt kedelig, fordi den mindede for meget om bogen, men det jo en "chance" man tager.

5/6
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#25 king b 17 år siden

Damn, hvor var den her film kedelig. Sjældent har der været så meget sniksnak i en blockbuster, og hele filmens æstetik er nærmest chokerende uinteressant. Snork.

Har godt nok svært ved at forstå de mange begejstrede indlæg her på siden - og anmeldelsens fire stjerner, for den sags skyld.

Enkelte gode scener - som f.eks. elevatorscenen i starten - rummer lidt af den rette, ildevarslende stemning, men ellers er dette noget af en ørkenvandring. Jeg begyndte simpelthen at grine til slut, da den store hemmelighed blev afsløret. Ufrivilligt komisk - præcis som #10 pointerer...
Gravatar

#26 pulse83 17 år siden

#22 Spoiler, tak.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#27 jesperhp 17 år siden

Jeg synes, at filmen var ganske udmærket. Tror også, at det er under kraftig indflydelse af, at jeg har læst bogen! Ikke noget mesterværk, men i hvert fald en blockbuster der fortjener mere end de mange 2/6 den har fået!
Gravatar

#28 king b 17 år siden

#23 Den dér Guardian anmeldelse er i øvrigt supersjov.

Wayne Rooney will be the next Pope :-)
Gravatar

#29 filmz-TC 17 år siden

Såden i går, og synes at det var rigtig god underholdning. Jeg har læst bogen, men blev absolut ikke skuffet.

God underholdning, og efter min mening en film der skal ses - om ikke andet så for at have en mening om det store samtaleemne som filmen/bogen er blevet!!!
Gravatar

#30 wiseguy 17 år siden

Det er en ok film hverken mere eller mindre. Folk der ikke har læst bogen vil klart synes bedst om filmen. Har man læst bogen, kan man roligt blive hjemme og vente til den kommer på DVD.
3,5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: