Og ‘letfordøjelighed’ er nøgleordet. Som de fleste traditionelle populære ‘page-turner’ romaner, der er umulige at lægge fra sig, lever og dør “Da Vinci mysteriet”-filmen med sin evne til at vedligeholde et stødt, spændingsmættet tempo uden slinger i valsen – det vil sige tålmodige, intime stunder, hvor pulsen daler og plottet og personerne får lov til at ånde lidt. Selvom “Da Vinci mysteriet” nok ikke lever helt op til sit enormt populære litterære forlæg, står vi nu alligevel med en god og effektiv, omend ganske anonym, thriller.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmkorn.dk 17 år siden

Hæderlig underholdning. Mine forventninger var dog også skruet gevaldigt ned efter at have læst diverse anmeldser. Enig med filmz.dk's stjernegivning. Havde læst bogen før filmen.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#32 Zabriskie 17 år siden

Jeg så filmen i går, og var egentlig ganske positivt overrasket.

Ikke fordi der var tale om en god film, men fordi den bare ikke var SÅ dårlig som anmelderne har sagt.
Filmen lider ganske enkelt under at Dan Browns historie ikke klarer springet fra bog til det store lærred. Alle tåbelighederne i historien udstilles på det groveste, og de intetsigende karakterer skriger til himlen.

Det er faktisk temmelig interessant at de to mest skuffende skuespilpræstationer var de to hovedpersoner. Tom Hanks og Audrey Tatou havde ingen kemi, og af og til fik de fyret replikker af så man enten måtte krumme tær eller grine højt.

Det er interessant at en så dygtig skuespiller som Mr. Hanks kan levere en så middelmådig præstation.
Der er ingen tvivl om at manuskriptet og instruktionen ikke har været til megen hjælp.

Derimod mener jeg at Fache, Albinomunken og i særdeleshed Teabing, i skikkelse af sir Ian Mckellen gjorde et aldeles flot stykke arbejde.

Når alt dette er sagt var filmen også flot og spændende, og særdeles underholdende fra start til slut.

3/6
Le temps détruit tout
Gravatar

#33 filmz-jackhammer2002 17 år siden

Har læst bogen og havde mine bange anelser om filmen inden jeg tog ind for at se den idag, specielt pga. den ekstremt negative omtale den har fået fra de første anmeldelser rundt omkring. Må dog sige at jeg blev POSITIVT overrasket da filmen jo viste sig at genskabe stemningen og spændingen fra bogen på særdeles fornemt vis. Historien er trods plothuller ganske god og når det hele underbygges af en så effektiv og lækker visuel side som denne film præstere bliver det bare næsten ikke bedre. Syntes virkelig den visuelle side gør halvdelen af denne film (sad konstant og blev forbløffet over hvor velfungerende diverse flashbacks, historieforklaringer og puzzles var forklaret via meget stilrent visuelt øjeguf).
Meget af kritikken har lydt på manglende dedikation hos skuespillerne og jeg må da tilslutte mig og sige at det nok også er det svageste punkt i filmen, MEN dog ikke på en sådan måde at det direkte skæmmer eller ødelægger filmen for mig. Tom H og Audrey T er måske ikke ligefrem skabt for hinanden rent kemisk set, men syntes dog at der var flere scener hvor det lykkedes dem at skabe et godt sammenspil med et lille glimt i øjet. Og som det også er nemt før var Ian Mckellen jo som altid storartet i sine roller (knivskarp balance mellem interllektuel rigmand og vanvittig graljæger). Desuden blev jeg positivt overrasket over Paul B's portræt af Silas, hvor det lykkedes at overbevise mig om at den person jeg så på lærredet faktisk var en dybt fundamentalistisk og plaget sjæl, selvsamme sjæl som splintres fuldstændigt til sidst i den rammende dødsreplik "jeg er et spøgelse".

Ergo har filmen ikke verdens bedste instruktion, verdens bedste skuespil eller verdens mest sammenhængende historie - ting der sammen med en al for seriøs indgangsvinkel fra kritikernes side tydeligvis har givet denne film høvl hos anmelderne. Men man må spørge sig selv om hvad disse parametre egentligt betyder når/hvis man følte sig revet med ind i den visuelle fortolkning Dan Browns super spændende roman og nød hvert minut af denne smukke film - jeg bukker mig ihvertfald i støvet mens jeg siger at "herren er med denne film".
Hvis det ikke længere gør ondt, så betyder det at du er død...
Gravatar

#34 pulse83 17 år siden

Har netop set filmen, og jeg må sige at jeg blev en smule skuffet. Set i forhold til de negative anmeldelser blev jeg dog positivt overrasket. Men set i forhold til bogen blev jeg skuffet. Filmen var alt for langtrukken, og den "tju-hej-hvor-det-går" underholdning som tilhængere af filmen har proklameret er der, kan jeg simpelthen ikke finde. Der var meget få deciderede action-scener i. 95% af filmen er jo rene dia- og monolog-scener. Jeg havde ventet mig mere decideret Hollywood-spænding (Biljagter, osv.). Skuespillet syntes jeg også var skuffende fra Hanks og Toutou. Ikke sådan så man krummede tæer, men det var heller ikke særligt overbevisende. Ian McKellen var dog en sand fornøjelse og Paul Bettany gjorde det også fremragende. Hans Zimmer's soundtrack var også lidt skuffende og en smule for anonymt. Så alt-i-alt en lille skuffelse. 3½/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#35 filmz-maxhh 17 år siden

Ganske underholdene film, der holder sig overraskende tæt på romanoplægget, noget man jo ikke er vant til, når Hollywood er indvolveret... mindes stadig med gru Bourne-filmene... ;o(

Mvh

MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#36 filmz-Kadann 17 år siden

#35 -

Vi kan sagtens blive enige om at Bourne-filmene ikke har meget med bøgerne at gøre, men man kan jo så også spørge sig selv hvor aktuelt og interessant en imaginær jagt på en terrorist som mange folk, bare et par år yngre end mig, ikke kender til.

Det er jo snart 12 år siden at han blev fanget og smidt i boksen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#37 m 17 år siden

Jeg var inde at se den i aftes og må erklære mig ganske uenig med anmelderne, jeg kunne godt lide den og håber at Angels And Demons og senere (når den er skrevet færdig) også The Solomon Key bliver filmatiseret, helst med Tom Hanks som Robert Langdon
The 21st century is when everything changes. And you gotta be ready.
Gravatar

#38 filmz-putte 17 år siden

filmen mangler spænding og romantik og især spillet mellem Tom Hanks og Audrey Tautou er helt dødt, fatter ik at en så god skuespiller som Hanks kan være så kedelig og uchamerende det har jeg ik set før, næsten dårligt skuespil, det samme gælder hende.
Silas er helt forkert, i bogen er han en kæmpe stor albino, men i filmen er han en lille lort, det er en stor fejl,Ian Mckellen er god i den.

læs bogen for pokker, den er feeee

Badabing badabang
Gravatar

#39 filmz-Asta 17 år siden

Jeg var inde og se den igår, og jeg syntes at det var en ganske udemærket film, og jeg mener at kritiken i medierne har været for hård. Jeg synes at det lugter langt væk af, at anmelderne på forhånd har haft for høje forventninger til filmen. Den bliver en smule tung hen imod slutningen, men jeg synes at den fungere meget godt :)
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#40 Bates 17 år siden

http://ekstrabladet.dk/underholdning/film/article1...

"På tre dage har 'Da Vinci Mysteriet' indspillet 224 millioner dollar - ca. 1,305 milliarder kroner." - wow! Det var da en ok sjat penge.

Skriv ny kommentar: