Biljagter og skuddueller er der ingen af, og i stedet opbygges spændingen gennem personerne samt et par sublimt sammensatte, nervepirrende sekvenser, der ville passe lige ind i en Hitchcock-film. Man bliver suget ind i denne stemningsmættede film med det labyrintiske plot, der fremtræder overskueligt og klart, men dog bibeholder nok mystik til, at man hurtigt får lyst til at gense den blot for at se, hvordan alle brikkerne passer sammen. I det hele taget er det en triumf af intelligent og atmosfærefyldt filmkunst, vi her er vidne til. Det er en film, der står skulder til skulder med de bedste spionfilm, der nogensinde er lavet. En ubehagelig verden af mistro og paranoia udspiller sig i denne fortælling, men det hele fremstår så besnærende og fascinerende, at det er lige ved, at man ønsker sig den kolde krig tilbage.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 IK 12 år siden

Babo84 (38) skrev:
Hmm jeg fandt musikken intetsigende. Specielt i slutningen.


Fuldkommen enig. Under filmen tænkte jeg over, hvorfor i alverden den er nomineret for bedste filmmusik. Ligesom filmen, var den også røvsyg. :)
Gravatar

#42 Mr.Creosote 12 år siden

#40 Iglesias score er ikke et af dem som bare "sidder der" i første hug. Det var stemningen, som først betog mig. Så hørte jeg den en 10 gange og ved andet syn var det så en hel åbenbaring at se filmen igen. Der er jo nærmest momenter, hvor man forventer Miles Davis trutte og røgskyerne hænge tungt i luften og albummet kan køre på repeat nu, uden at der indtræder træthed. Det har jeg ikke følt i mange år i Oscar sammenhæng.

Jeg vil ikke brokke mig, hvis Ludovic får triumfen i år, for selvom han udøver vold på Herrmanns score i The Artist, så er hans egne scores gode og jeg forventer overhovedet ikke, at Oscar komiteens 6000 medlemmer har tålmodighed nok til at vælge noget, som ikke er ørehængere fra første lyt.
4 meninger om Drive: http://www.cinefil.dk/?p=1178
Gravatar

#43 MMB 12 år siden

#42

Men var det så nok at se filmen 10 gange, før den blev en åbenbaring? :P
Men jeg skal nok få lyttet endnu mere til samtlige scores inden uddelingen! Jeg har også svært ved at vurdere, hvilket score jeg foretrækker lige pt.

Med hensyn til Bource og Herrmann så er det jo ikke ligefrem Bources skyld, at Vertigos score blev brugt i filmen. Jeg ved ikke, om du har hørt historien bag?
Gravatar

#44 Babo84 12 år siden

#41

Gabende kedelig, ja. Og musikken er bestemt ikke noget jeg orker at høre igen. Den fanger intet i mig.
Gravatar

#45 bhs 12 år siden

Kruse (37) skrev:
Enig Bruc....Øh, Mr. Creosote :)


Haha, studsede også over det samme :)
Gravatar

#46 Slettet Bruger [3480798507] 12 år siden

Jeg har også skamlyttet musikken på Spotify, efter jeg så filmen. Jeg finder det virkelig godt. :D
Gravatar

#47 Mr.Creosote 12 år siden

#43 Det var vist soundtracket, trods alt ;)

Nej, har faktisk ikke hørt, hvad der lå bagom den sag. Har du noget info i den sag? :)
4 meninger om Drive: http://www.cinefil.dk/?p=1178
Gravatar

#48 Mr.Creosote 12 år siden

#43 Det var vist soundtracket, trods alt ;)

Nej, har faktisk ikke hørt, hvad der lå bagom den sag. Har du noget info i den sag? :)

#46 Ja det er liiiige sådan et soundtrack, man skal lytte til noget Jack Killian radio og bælle whisky :)
4 meninger om Drive: http://www.cinefil.dk/?p=1178
Gravatar

#49 Slettet Bruger [3480798507] 12 år siden

#48 -

Good night Denmark, whereever you are.
Gravatar

#50 MMB 12 år siden

Mr.Creosote (47) skrev:
#43 Det var vist soundtracket, trods alt ;)

Nej, har faktisk ikke hørt, hvad der lå bagom den sag. Har du noget info i den sag? :)


Dette er fra et interview med Ludovic Bource fra Film Score Monthly:
Ludovic Bource skrev:
"One such losing battle was the cue “My Suicide,” written to accompany the climax of the film in which George hits rock bottom. The final cut of the film was finished three weeks prior to the last recording date during the first week of April, as Bource was still trying to finish the cue. But “because the priority was to finish everything for Cannes [in May], Michel needed to present [the finished film] to the producers as soon as possible to reassure them of a project difficult to sell without music.” The climactic scene had been temped with Herrmann’s love theme from Vertigo for three months, “and every composer knows what that means,” says Bource. “Generally, you are condemned.” Vertigo remains in the final cut of the film, but Bource insists “Michel didn’t replace ‘My Suicide’ with Herrmann’s love theme. When the DVD comes out, you can put my music on that sequence.” Bource completed the cue on Hazanavicius’ birthday and dedicated it to him, “but we didn’t speak to each other during the last month. Why? Everything is in the title,” he adds, winking."

Skriv ny kommentar: