Biljagter og skuddueller er der ingen af, og i stedet opbygges spændingen gennem personerne samt et par sublimt sammensatte, nervepirrende sekvenser, der ville passe lige ind i en Hitchcock-film. Man bliver suget ind i denne stemningsmættede film med det labyrintiske plot, der fremtræder overskueligt og klart, men dog bibeholder nok mystik til, at man hurtigt får lyst til at gense den blot for at se, hvordan alle brikkerne passer sammen. I det hele taget er det en triumf af intelligent og atmosfærefyldt filmkunst, vi her er vidne til. Det er en film, der står skulder til skulder med de bedste spionfilm, der nogensinde er lavet. En ubehagelig verden af mistro og paranoia udspiller sig i denne fortælling, men det hele fremstår så besnærende og fascinerende, at det er lige ved, at man ønsker sig den kolde krig tilbage.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Babo84 12 år siden

Hehe nu er jeg ligesom Foeller. Den dom havde jeg nu set komme :)

Gravatar

#2 Kruse 12 år siden

Fremragende anmeldelse Benway, jeg er helt og aldeles enig i hvert et ord :)

Her er min egen anmeldelse, sakset fra What-We-Saw-tråden:

Tinker, Tailor, Soldier, Spy

Tomas Alfredsons vampyrfilm, "Lad den rette komme ind", er efter min mening en fantastisk film og en af de absolut bedste film fra det forrige årti. Den styrede langt udenom de sædvanlige konventioner for genren, og var nærmest mere en socialrealistisk film om venskab. Den bød også på et meget langsomt og dvælende tempo, som bestemt afskrækkede en del af publikum.

Nu har Alfredson så kastet sig over en koldkrigs-thriller, men ligesom at "Lad den rette komme ind" ikke ligner en almindelig vampyrfilm, så ligner "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" ikke nogen almindelig thriller. Det er Alfredsons take på genren. Vi har derfor at gøre med en visuel overdådig film, som med en langsomt og tålmodigt tempo, opbygger en tyk og opslugende stemning. Gary Oldman har fået en oscarnominering for sin afdæmpede portrættering af Smiley, en mand der hviler ind i sig selv og som nøje vurderer hvert et ord før de kommer ud af hans mund, og den oscarnominering er fuldt ud fortjent. Det er en meget subtil præstation, men han formår at udtrykke så meget med så få midler. Udover Oldman så byder filmen også på et imponerende væld af nogle af de bedste karakterskuespillere som Storbritannien har at tilbyde. John Hurt, Mark Strong, Ciarán Hinds, Toby Jones, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Tom Hardy og Stephen Graham er et imponerende lineup og de gør det alle ganske forrygende.

"Tinker, Tailor, Soldier, Spy" vil uden tvivl ikke tiltale alle. Man skal være klar på det langsomme tempo, og så skal man ikke forvente at få en traditionel thriller, hvor fokus ligger på at skabe spænding om hvem spionen er. I "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" får man en visuel smuk film, som oser af stemning og via det langsomme tempo får skabt en forrygende intensitet. Hvis man ligesom mig var helt vild med "Lad den rette komme ind", så kan jeg kun anbefale denne film, som simpelthen er fantastisk.

9/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3 Frederik 12 år siden

Kunne ikke være mere enig. En helt igennem fantastisk film, med perfekte præstationer fra alle skuespillerne involveret.


6/6
Gravatar

#4 theassociate2010 12 år siden

Ekstremt rodet, usammenhængende og utrolig dårlig film i mine øjne. Jeg kan absolut godt følge argumentet om denne film nok skal skille vandene. Jeg hører til en af dem der er forbløffet over Alfredson overhovedet er blevet nomineret for en BAFTA, for han fejler på et meget centralt område: At involvere seeren. Jeg var ikke det mindste engageret i hvem skurken var, man bliver dårligt præsenteret for de hobevis af karakterer og navne som bliver kastet op i luften hele tiden og jeg følte generelt meget lidt for nogen af de medvirkende. Overvejede at smutte fra filmen flere gange, men tænkte man nok i slutningen fik forløsning for plottet. Niks.

1/6
Gravatar

#5 Babo84 12 år siden

#4

Jeg synes nu ikke den var sååå slem. Der er fine kvaliteter. Fotograferingen er i top og skuespil ligeledes af Oldman, Hurt og Hardy er spot on. Dog havde jeg heller ikke den store interesse i personerne. Derudover synes jeg også den var lidt rodet fortalt, og lidt for mange pludselige biroller kommer, og den bygger (for mig) aldrig en suspense op. Filmen er for meget dialogpræget til min smag - ikke at dialogen er dårlig, tværtimod ligger der garanteret fine detaljer gemt, men for pokker hvor jeg savnede en lidt mere elementær tilgang til spænding, intriger, dobbeltspil osv, som man slet ikke for indtryk af. Synes plottet var meget passivt. Jeg kedede mig.

3/6
Gravatar

#6 MMB 12 år siden

Jeg er - som jeg vist også har skrevet et andet sted - helt enig med Babo84. Det var desværre en skuffende omgang.
Gravatar

#7 Collateral 12 år siden

Skal jeg vidst have set inden oscaruddelingen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#8 Ericmase 12 år siden

Okay. Nu er jeg sgu frisk efter denne anmeldelse!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#9 BN 12 år siden

6 stjerner fra Benway. Det må jeg nok sige. Alene dét kan gøre mig nysgerrig efter at se filmen, hvilket jeg ellers ikke var før. Men det må vente til dvd-udgivelsen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10 Steve 12 år siden

#9 Filmen er udkommet på DVD og BD i England

Skriv ny kommentar: