Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 RasmusFL 12 år siden

Jeg er hjemvendt efter film og øl oven på en uforglemmelig oplevelse

og jeg er solgt

starten matcher bankkuppet fra TDK og overgår den muligvis.

Måden de vigtigste karakterer får lov at udfolde sig på

Alfred - hans input gennem filmen føles mere ægte og stikker dybere end man kunne drømme om
Gordon - han er der når der er brug for ham, en fantastisk person
Bruce Wayne - Bales øjne brænder igennem og vidner om et dybt og storslået drama på det menneskelige plan

Bane er en fremragende skurk, frygtindgydende og sydende intens, en ikonisk karakter der udnyttes, men ikke overeksponeres. Jeg var draget af hvert et billede med ham i fokus.

Der er 'fejl', eller i hvert fald ting, som man i en perfekt verden kunne have undværet eller ændret.

Men det her er 'The Dark Knight Rises' og det er skabt af folk/Christopher Nolan, der havde verden på sine skuldre da de skabte dette monstrum af en film.

Og vigtigst af alt har filmen en af de smukkeste og stærkeste scener jeg nogensinde har set

"What are they saying?"
"Rise"

Jeg var rørt til tårer da Batman tager springet. Måden Nolan håndterer lige den scene på er intet mindre end episk. Andre ville måske ha' taget lyden af scenen, sat den i slowmotion og filmet hænderne, der med nød og næppe fanger ydersiden af den smuldrene stenkant.
Dette var bare simpelt og smukt håndteret. Kraftfuldt og, ja, episk er bare ordet i min bog.
Jeg græd. Symptomatisk for denne dybt forløsende og tilfredstillende filmoplevelse.

6/6
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#112 Jach 12 år siden

Synes også filmen er den bedste i serien og nok den bedste superhelte film indtil videre. Dog mangler denne trilogi lidt mere Batman, specielt i denne da de meget interessante Batman skurke i Nolan version overskygger Batman. Synes også de bliver spillet bedre.

Jeg mener ikke at filmen er for lang som nævnt. Tværtimod ville jeg se mere da filmen sluttede og så hellere en quadrologi end det kommende (og alt for tidlige) reboot der er på vej, da Nolan selv lægger op til det (selv om det kan være en åben slutning). Sådan et tidligt reboot har kun virket ved den nye Spider-Man da Raimi klumrede sig med sin trilogi.
"Game over man, game over"
"Stop screwing around"
-Hudson from ALIENS
Gravatar

#113 Diskriminanten 12 år siden

Hvordan kan det være, at kommissær Gordon ikke dør af bestråling?

Fremragende film, men The Dark Knight er bedre. Bane når ikke Heath Ledgers Joker til sokkeholderne.
Gravatar

#114 MadsFalk 12 år siden

Jo mere jeg tænker over det var det virkelig en vanvittig fed film igår...
den måde han binder hele trilogien sammen på med League of shadows og talia. Den måde bane bliver gjort menneskelig til sidst så man får en hel vader/Luke sympati(som Johan nævner) og så den måde at hver film er sin egen og har sin egen stemning men stadig har en udvikling i forhold til hinanden...brække ryg scenen, scenerne hvor batman kommer tilbage og scenen hvor han endelig kommer op af hulet er noget af det smukkeste nolan har lavet! Er ikke helt solgt på Robin slutningen(ville have elsket nightwing).

Til sidst: Michael Caine overstråler alle i den film!

5/6

(spoiler-advarsel indsat af admin)
Gravatar

#115 frankdrebin 12 år siden

Please, brug lige spoilerfunktionen!
Gravatar

#116 A_Brix 12 år siden

Jeg så filmen i nat og er sådan lidt bob-bob.. Jeg genså BB og TDK i løbet af ugen, og jeg må nok sige, at jeg synes TDKR står som den svageste af filmene af følgende årsager. Og det er altså mega spoilers, jeg skriver, så er I advaret ;)..

1. ALT, ALT for lidt Batman. Der bruges en time på at fortælle, at han har trukket sig tilbage og er blevet en excentrisk eneboer. Så er han tilbage, får mega tæsk, bliver smidt i fængsel. Da han så vender tilbage, er filmen så tæt på sin afslutning, at han igen får for lidt screen time.

2. Hvorfor skal der introduceres så mange nye karakterer? Især det med Robin var über cheesy! Efter min mening virkelig en skamplet på trilogien.

3. Der hvor Catwoman lige skal snave Batman. En af de der typiske film irritationsmomenter. Hele Gotham er ved at blive sprængt i stykker, men hovedpersonerne har da lige tid til at snave. I samme scene: Gordon spørger Batman, hvem han er. Hvad gør Batman? Han kommer med en monolog som var han med i en Taratino film. Igen: tiden går....

4. Dør Batman? Synes ikke Nolans hang til twists klæder denne afslutning. Det kan også bare være mig, men jeg er ikke sikker på, at Wayne rent faktisk er i live.

5. En mindre ting, men: da Bane og hans håndlangere har hærget børsen og flygter, har vi fået at vide at programmet skal bruge 8 minutter for at blive færdigt. I løbet af motorcykeljagten får vi at vide, at der er 90 sekunder tilbage, altså er der gået 6½ minut. Hvordan i helvede er der blevet så mørkt i Gotham på 6½ minut?

Lidt for mange cheesy ting og replikker, som Nolan ellers så formidabelt har holdt sig fra i de to foregående film, og som har præget alt for mange andre superheltefilm. Lidt en skam.

Disse ting til trods holder filmen dog stadig og er alt i alt en rigtig god oplevelse! Som andre og skriver er især scenen mellem Bane og Batman i buret gennemgribende fantastisk og nok en af de bedste slåskampsscener i filmhistorien (og det mener jeg virkelig). For satan den scene kryber ind under huden.
Jeg glæder mig til at gense den, for den skal ses igen! Og ved gensyn kan det sagtens være, at min meningen ændrer sig. Lad os se.

Jeg lander på 8/10 i karakter.
Gravatar

#117 doom WAD 12 år siden

"brølere som "The Matrix Revolutions", "Spider-Man 3"

Det var så nok ikke disse to hæderlige 3'ere, jeg ville fremhæve...
Gravatar

#118 doom WAD 12 år siden

JannikAnd (102) skrev:
åbenlyse eftersynkronisering var voldsomt distraherende.

Det lagde jeg så slet ikke mærke til
Gravatar

#119 ota123 12 år siden

Efter at have tygget lidt på filmen, kan jeg sætte ord på min oplevelse. Jeg har aldrig set så meget frem til en film som jeg gjorde med TDKR, ej heller har jeg haft så høje forventninger til en film før. Jeg ville virkelig gerne elske filmen, men må konkludere at det desværre ikke er tilfældet. Her følger en liste over ting jeg fandt gode og dårlige ved filmen.

Jeg elskede slutningen. Den er perfekt i mine øjne. Jeg elsker den måde fansene får et nik af Nolan igennem Robin. Blake fungerer jo som Robin i hele filmen, han mangler blot sit kostume, hvilket alligevel ikke ville passe ind i Nolans univers. Anne Hathaway var fantastisk som Catwoman og Nolan håndterede karakteren godt. Michael Caine var genial som Alfred, og man savner ham igennem filmen. Christian Bale leverer sin bedste præstation i hele trilogien. Den første fight mellem Bane og Batman var genial, og det er så fedt at han rent faktisk brækker ryggen på ham. Actionscenerne var virkelig godt skruet sammen.

Ting jeg ikke var så glad for. Håndteringen af Bane levede ikke op til mine forventninger. Jeg havde ikke forventet en ny Joker, men jeg føler slet ikke, at Nolan får nok ud af karakteren. Dette forstærkes kun, da Talia bliver afsløret, hvor Bane nærmest bliver reduceret til statist. Dette bliver ikke bedre af, at Catwoman med et skud fra BatPod'en nakker ham, og derefter fyrer en cheesey line af. Jeg mener, han har for helvede været hovedskurken. Og så var anden fight mellem Batman og Bane slet ikke lang nok. Det irriterede mig også, når Bruce flygter fra fængslet, at han uden videre kommer til Gotham, der ellers er spærret af. Jeg køber ikke, at Talia som et lille barn formår at overleve springet, ligesom jeg heller ikke køber, at Blake kender Batmans identitet, ved et kig på Bruce. Desuden var der alt for mange karakterer, især Foley og Daggett kunne man sagtens have undværet, de bedrager ikke til noget som helst i filmen.

Alt i alt ender jeg nok på 4/6, og en anelse skuffet, da jeg virkelig havde set frem til at blive mind blown på samme måde som da jeg kom ud fra TDK. Den skal ses igen, da man ikke opfanger alle detaljer ved første syn, og jeg håber da også, at jeg vil synes bedre om den ved andet syn. Ellers er det virkelig trist, at jeg har brugt 4 år på at glæde mig så meget.
Gravatar

#120 misuma 12 år siden

Brix

Om Wayne er død? Man ser ham jo på cafeen hvor han hilser på Alfred....eller har jeg misforstået noget?
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?

Skriv ny kommentar: