Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 Ericmase 12 år siden

TDKR har lige indsamlet 30.6 millioner dollars på midnatvisningerne mens "The Avengers" kun indsamlede 18.7 millioner dollars. Ret uventet hvis man spørger mig.

Link til den nyhed: http://batman-news.com/2012/07/20/the-dark-knight-...
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#122 Frederik 12 år siden

misuma (120) skrev:
Brix

Om Wayne er død? Man ser ham jo på cafeen hvor han hilser på Alfred....eller har jeg misforstået noget?

Det er meningen det skal være sådan lidt oppe i luften.

Alfred beskriver jo tidligere i filmen at han rejste rundt i verden og ofte så folk der lignede Bruce Wayne leve et godt liv. Man ser et klip hvor han sidder på den samme cafe som i slutningen, men her er det bare to mennesker der ligner Kyle og Wayne lidt..I slutningen er det op til en selv om Alfred bare dagdrømmer eller om han tilfældigt støder på Wayne
Gravatar

#123 S.S 12 år siden

The Dark Knight Rises var super fed, næsten lige så god som The Dark Knight.
Gravatar

#124 misuma 12 år siden

Frederik

Jeg tolkede det slet ikke så tvetydigt. Wayne fik lavet autopiloten på The Bat, reddede røven og hygger på cafeen ; )
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#125 Babo84 12 år siden

Regner med, at få den genset på søndag, men jeg tror ikke min opfattelse vil rykke sig. Der var nogle ting der ikke helt fungerede optimalt for mig, og den store epic battle som vi fik glimt af i trailers, skuffer faktisk fælt. Overrumplende syn, når mange extras gør klar til kamp mod Banes tropper, men scenen er alt for kort, og fokuset flyttes over til batman/banes 2 runde, som ganske vist er intens og godt koreograferet, men når man har iscenesat en så stor sekvens og oversvømmet gaden med mange folk klar til kamp, som var det Ringenes Herre, blot i en anden genre, så skal scenen altså have alt det den kan trække af episkhed, fremfor at flytte fokus fra scenen, rimeligt at antage, det der kunne have været en af de største scener filmet i en action-superhelte film. ØV den var så kort overstået. Men ros til bane vs batman, særligt den første kamp, hvor musikken er fraværende, og intensiteten skruet op. Det er samtidig imponerende syn, når "the bat" flyver, omend kan den virke lidt "tung". Et par cheesey replikker/scener hist og her. Catwomans karakter var god. Fornemmede den var mere subtil og der var mere i karakteren end som så, også mht. hendes frygt for Bane. Dragten var funktionel, men lidt unødvendig egentlig, og lidt for "poleret". Kan godt lide Wayne var i fokus, og måske mere "voksen" end før. Han udtrykker sig ret godt Bale, og meget underspillet, men rammende. Batman er ikke meget med, men det fungerer faktisk. Han er der, når der er brug for ham. Blake var virkelig en god karakter hele vejen igennem. Bane var også spot on, og helt tragisk og menneskelig, med flere ting tilfælles med batman, som f.eks kærlighed og dedikation.

Jeg vil igen rose Nolan for at filme rigtige steder. Det er virkelig noget af et syn, når åbningsscenen indtræffer. Hans Zimmers musik var også helt i orden, særligt i åbningsscenen, hvor man får en klump i halsen. Overall ganske nydeligt rundet af - omend måske ikke en "livsnødvendig" afslutning, eller en konklusion, som rykker bjerge, men den gør sig selvfølgelig nogle fede overvejelser med at "alle bærer masken" og alle kunne være batman/symbolet. Banes replik med "No one cared who I was until I put on the mask" var spot on, og siger mere om gothams helte/skurke, end som så. Kunne også lide det med, at "freden" i gotham var en "illusion", baseret på en løgn, akkurat som Alfreds hemmelighed overfor Bruce.. Men de kunne for min skyld have sluttet med den slutning i TDK.
Gravatar

#126 Slettet Bruger [347485089] 12 år siden

#116, #122 og #124:

Jeg er helt enig med #124. Da jeg så filmen i går aftes, faldt det mig slet ikke ind, at det bare kunne være en dagdrøm fra Alfreds side. For mig virker det helt klart, at Bruce overlevede, og de tre andre, som jeg så den med, tog det også som en selvfølge, at han overlevede.

Som #122 er inde på, fortæller Alfred jo tidligere i filmen, at han tit har siddet på cafeer rundt om i verden og ønsket at få øje på en Bruce, som nyder livet efter at have trukket sig tilbage fra sin Batman-tilværelse. Men drømmen er indtil videre aldrig gået i opfyldelse, fordi Bruce jo hele tiden har været i Gotham. Derfor ser man også tidligere i filmen den scene med Alfred på en cafe, hvor der er en mand, der ligner Bruce, men viser sig ikke at være det.

Men i scenen til sidst ser man jo, at det netop er Bruce. Her er Alfreds ønske altså gået i opfyldese - Bruce har lagt kappen på hylden og nyder nu det stille liv.

Og som #124 nævner, virker det oplagt, at Bruce endelig fik fikset den autopilot og sat den til at flyve bomben ud over vandet. Hvorfor skulle vi ellers flere gange i løbet af filmen høre snak mellem Wayne og Fox om den autopilot, hvis den slet ingen betydning for plottet havde? :)
Gravatar

#127 Stilund 12 år siden

Men tror i Nolan ligger op til en Robin film? Syntes den slutter lidt som om der skal komme en film mere, ja Batman afsluttes, men Robin tager faklen videre eller hvad? syntes den slutter meget åben...

[Spoilertag indsat af Red.]
Gravatar

#128 IK 12 år siden

Spoiler!!!!!!!!!!
Gravatar

#129 Ericmase 12 år siden

IK (128) skrev:
Spoiler!!!!!!!!!!

+1!!!!!

Skal se filmen igen d. 24. YAY! :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#130 Graversen 12 år siden

Uden tvivl en fantastisk film, men jeg syntes der er et par plothuller/ulogiske valg, som jeg har spekuleret lidt over.

1. Hvorfor er det så uhyre vigtigt for den gamle og rustne Mr. Wayne, at han absolut skal bekæmpe den kampdygtige Bane med sine bare næver? Er Batman, med hans manglende superkræfter, ikke i høj grad kendt for at bruge sit hoved og sine gadgets?

Bevares, Nolan fik tidligt i filmen understreget Batmans "No weapons policy" overfor Selina Kyle (Catwoman), men normalt vil han bare ikke slå folk ihjel.

2. Jeg syntes det var lidt komisk, at Commissioner Gordon virkelig ikke viste hvem Batman var, før han nærmest direkte fik det af vide. Mens alle de nye karakterer, både onde og gode, på dette tidspunkt i filmen viste det. Blake (Robin) havde endda selv regnet det ud.

Nolan forklarede dog på en måde dette, ved at han mindst en gang fik understreget, at Gordon vitterligt ikke var interesseret i hvem Batman er.

3. Mon ikke Bruce Waynes død er blevet nævnt i de fleste nyhedsmedier verdens over? Virker det så ikke lidt sært, at han bare kan sætte sig på en tilsyneladende travl café, uden den mindste sandsynlighed for at blive genkendt af forbigående?

4. Mit nok største problem med filmen er de ondes motivation for at tilintetgøre Gotham. Jeg forstod det sådan set heller ikke i Batman Begins, hvorfor lige Gotham?, og hvorfor vil de gerne selv dø i eksplosionen? I forgængeren kunne jeg 100 % forstå Jokerens kaotiske og psykopatiske motivation. Men skurkene i den 1. og 3. Dark Knight-film virker mere som om, at de virkelige mener dette er det eneste rigtige for byen, og de er langt fra lige så psykopatiske som Jokeren.

5. Filmens univers er selvfølgelig ikke bygget på de samme realistiske præmisser som virkeligheden, det kan lyde som hård kritik, men næsten ingen film er lige så realistiske som virkeligheden, og det er ofte en meget god ting. - Det er derfor på ingen måde ment som negativ kritik, men mere som en spekulation: Taget i betragtning af hvor kraftfuld filmens moderne atombombe er, og hvis man overvejer hvor kort tid den blev fløjet ud på havet, ville resultatet af eksplosionen, så i virkeligheden ikke snildt kunne nedfalde livstruende radioaktive stoffer ind over byen?

Dette er ikke ment som en anmeldelse, så jeg gider ikke beskrive alt det jeg syntes der er godt ved filmen, men jeg giver den 9 ud af 10, eller 5 ud af 6 stjerner.

Skuespillerne er alle fantastiske, men i sær Anne Hathaway fortjerner virkelig ros for hendes præstation. Hun var eminent til at spille en karakter, der lader som om hun er hård og egoistisk, mens man i hendes udtryk og øjne nemt kan mærke en bedre og mere barmhjertig side.

Jeg var i øvrigt vild med hendes night-vision briller, for med dem på kunne hun se i mørke som en kat, og når hun slog dem op, lignede de fuldstændigt et par sorte katteører.
Who else's opinion would it be?

Skriv ny kommentar: