Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#371 Therien 12 år siden

Kruse (370) skrev:
Vi "tolker" på instruktørens intention. Det kan man gøre ved alle film.

Det er bare ikke altid tiden værd.. Hvad er jeres dilemma her?

Om Wayne er død, eller om Robin bliver til Robin?
Gravatar

#372 Høegh 12 år siden

Babo84 (341) skrev:
Det vi også ved om hullet er, at det er jordens dårligste sted - dét siger de i filmen. Og så kan jeg da regne to og to sammen og komme frem til, at det nok ikke er badeferie de er på med gourmetmad.

Som en bruger på et andet forum skrev:

"For such a scummy prison (hell on earth), everyone sure seemed pretty nice. One guy is feeding him. Another guy is giving him history lessons. There's a nice guy waiting to help tie a rope to your waste for your escape attempts. And everyone gets together to cheer you on when you go for it"
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#373 Lord Beef Jerky 12 år siden

Well, de to førstnævnte har indgået en aftale med Bane, for at holde ham i live... så det giver vel fin mening. Det med rebet er den eneste underholdning, fangerne har, så den købte jeg også... om det er for at skabe håb eller se blod er vel ligegyldigt. Det fordriver tiden.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#374 Kruse 12 år siden

Therien (371) skrev:
Hvad er jeres dilemma her?

Der er ikke noget dilemma. Collateral nævnte bare at
nogle så Joseph Gordon-Levitt-karakteren, der bliver ledt ind i bathulen, som oplæg til en efterfølger, men at Collateral bare ser det(som jeg er enig med ham i) som Nolans måde at fortælle på at nogen nok skal løfte arven og beskytte Gotham.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#375 Høegh 12 år siden

Var de også hyret til at inspirere til håb, og hjælpe Bruce med at flygte? :P
Bane havde jo pretty much fundet de to ultimativt mest hjælpsomme og inspirerende fyre i hele hans "hell on earth" fængsel (der endda generelt lod til, at bestå af rolige og hjælpsomme mennesker). Ikke nok med at de fixede hans ryg, de fixede også hans 'spirit' samt hele Batmans tilgang til forbryderbekæmpelse (accept your fear bla bla) - der ultimativ leder til at Batman besejre Bane. Bane sure knows how to choose 'em.

Og hvis fangerne udelukkende står og hepper for deres egen underholdnings skyld, så ville de vel lige så meget håbe på at Hr Wayne skulle fejle. Som du også selv skriver:
Lord Beef Jerky (373) skrev:
om det er for at skabe håb eller se blod er vel ligegyldigt. Det fordriver tiden.

Men i filmen vises det kun, at de kollektivt ønsker han skal "rejse sig" og slippe væk. Fx er der ingen jublen når Bruce fejler og falder ned.

Ja, og så er det også tilsyneladende det mest usikre fængsel i hele verden. Men hvor alligevel kun én nogensinde før er sluppet væk - Tiltrods for; at der ingen vagter er, ingen der reporterer tilbage til Bane, og fængslet er udstyret med en kæmpestor klatrevæg der føre lige direkte op til friheden - Hvor det eneste det kræver før alle kan stikke af med største lethed, er at en tilfældig fyr smider et reb (der endda ligger lige ved siden af hullets overflade) ned til dem.

Særligt sjovt er det når Bane så senere i filmen, med største forbløffelse, mumler "it's not possible" efter at have konstateret at Batman er sluppet ud af hans magiske fængsel.

Bane ville være blevet en ret fremragende skurk i de gamle James Bond film.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#376 cronick 12 år siden

Det har jeg slet ikke givet særlig mange tanker - nok fordi jeg har været skuffet af så meget andet af filmen. Men du har fuldstændig ret, det er en kæmpe skuffelse når man først hører om det her gudsforladte helvede på jorden, som Bane skulle være kommet fra, og så er det i virkeligheden bare en stor tom brønd, hvor de holder hyggekrog og skiftes til at lege på klatrevæg.
Gravatar

#377 Lord Beef Jerky 12 år siden

Jeg ved nu ikke, hvor inspirerende de er. Måske er "lægen" hjælpsom med ryggen, men deres "jeg gider ikke hjælpe dig, Bane betaler mere" samt "der er en myte om en der har flygtet, men det er fuldstændigt umuligt, så du skal ikke prøve det" virker ikke ligefrem super inspirerende på mig. Men ja, der mangler måske lidt mere kød på historien hvad angår fængslet, for ganske vist virker de ansatte modbydelige i flashbacket, men under Batmans visit, gør de ham absolut intet. Man kan så gisne om, at Bane har betalt dem alle for at holde ham i live, og derved lade manden være, men når det ikke bliver fortalt i filmen, forbliver det jo blot gisninger. Ideen om at det er en ubevogtet brønd, synes jeg nu selv meget godt om... de får aldrig besøg udefra på den måde, og er komplet afskåret fra omverdenen og virkeligheden... altså indtil Bane kommer forbi med et Tv.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#378 Therien 12 år siden

Kruse (374) skrev:
Der er ikke noget dilemma. Collateral nævnte bare at
nogle så Joseph Gordon-Levitt-karakteren, der bliver ledt ind i bathulen, som oplæg til en efterfølger, men at Collateral bare ser det(som jeg er enig med ham i) som Nolans måde at fortælle på at nogen nok skal løfte arven og beskytte Gotham.

Det er jeg nu også enig i. Tror bestemt ikke der bliver knyttet mere til Nolans batman.
Gravatar

#379 danish99 12 år siden

Donnie yen skulle ha spillet Batman når der var kamp scener, og han skulle ha stået for at kordinere dem, så havde de slet ikke været så tamme.
King
Gravatar

#380 danish99 12 år siden

At man gider se TDKR i biffen flere gange er spild af penge, osse selv om man synes den er go. jeg holder stadig på, at Nolan fejlede med TDKR Big time, ja flot er action scenerne, men en rode butik er det osse, jeg tænkte, at hvis jeg havde store forventninger til den, ville jeg sikkert blive skuffet, men jeg blev skuffet alligevel, og sikke en elendig slutning det er en ommer. Der var ikke meget rises over Batman.
King

Skriv ny kommentar: