Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#401 Riqon 12 år siden

Jeg fik først anledning til at se filmen i går. En typisk Christopher Nolan-film, hvor man (læs: jeg) kan nyde hans kærlighed for de mange plotdetaljer, der finder sammen til en større helhed, men samtidig må ærgre sig over diverse mangler eller svagheder i karakterdramaet, i venskaber og forhold, der ikke helt overbeviste, og et alt for stort persongalleri. For selv om filmen er 3 timer lang, så er plottet stort nok til en hel sæson af en tv-serie, og derfor ender filmen faktisk med at være for kort til alle de ting, den gerne vil nå.

Dog er der mange ting, jeg er rigtig glad for.
* At Nolan samlede op på så mange af trådene fra Batman Begins, som jeg for øvrigt, ved gensyn, er kommet frem til er den bedste af de to forrige.
* At actionsekvenserne generelt er blevet mere overskuelige uden at miste intensitet, ikke bare slåskampene, men også biljagterne, etc..
* Et godt Batman-score, man efterhånden genkender, når flagermusen endelig dukker op og sparker røv. (Catwoman-musikken distraherede dog..)
* Næsten alt ved Bane var vellykket. En god Darth Vader. ;)
* Flere dybe temaer og filosofiske pointer, der gør filmen til mere end bare en blockbuster. Det er en moderne allegori med flere lag.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#402 TP-DK 12 år siden

AlexMilo (398) skrev:

Angående John Blake:
God lille rolle som Lewitt gør rigtig godt. Dog meningen med hans rolle bliver lige loveligt tynd: "You should use your middlename,,, Robin!" Føj for satan det kunne jeg godtnok godt være foruden. Jeg havde hele tiden forventet at Blake skulle tage over som at værende Batman. Ikke Robin eller Nightwing, netop på grund af det Gordon ligger vægt på, at Batman er Batman. Ikke en 'almindelig' person. Batman er et symbol, alle kan bære kappen og masken. Den idé blev så skudt godt i sænk da man får at vide at han hedder John Robin Blake. Synd og skam.

Jeg ser det som at han tager rollen som Batman. Han har jo igennem hele filmen været Nolans take på "Robin" og hvem ville også tage sit fornavn og bruge som alias.
"Oh so Robin is the disguised hero Robin..."
Og hele slutscenen hvor han finder batcave, og flagermusene flyver rundt om ham, ligesom det skete med Bruce, og han til sidst stiller sig op på platformen der stiger og filmtitlen "The Dark Knight Rises toner frem synes jeg giver et pænt stort hint til at han er den næste Batman.

Og det er også selvom han er for lille til dragten og ikke har nogen penge :P

AlexMilo (398) skrev:

Angående Batman/Bruce Wayne:
Typisk Nolan slutning som ligger op til at man selv må afgøre hvad der sker, og så dog alligevel kan jeg ikke se at der skulle være nogen tvivl overhovedet. Bruce Wayne dør, færdig bum bum. Det ville være at voldtage ideen omkring ham at han skulle overleve.
For det første på grund af: Catwoman: "You already gave them everything!" Batman: "Not everything, not yet.." - Tror ikke på at Bruce Wayne ville være sådan en troll at snyde hele Gotham som han har sværget at beskytte. For det andet på grund af: Alfred siger at han tror at han ser Bruce Wayne på caféen og hvor han siger "du havde fået fred". For at Bruce Wayne rigtgt skulle have fundet fred, ville det kræve at han dør, når han har givet Gotham alt.

Utroligt at bare fordi Nolan har lavet en enkelt film med en tvetydig slutning så tror folk at den her slutning er ligesådan.
Det er jo ekstremt tydeligt at han overlever. Hvorfor i alverden skulle Alfred sidder og fantasere om at se Bruce sammen med Selina. Han aner jo intet om hende eller hendes forhold til Bruce, det eneste han ved er at hun er en tyv. Og hvorfor skulle han også fantasere om at Bruce har et ar fra kampen mod Bane, når han heller ikke aner en skid om det...

"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
Gravatar

#403 Collateral 12 år siden

TP-DK (402) skrev:
AlexMilo (398) skrev:

Angående John Blake:
God lille rolle som Lewitt gør rigtig godt. Dog meningen med hans rolle bliver lige loveligt tynd: "You should use your middlename,,, Robin!" Føj for satan det kunne jeg godtnok godt være foruden. Jeg havde hele tiden forventet at Blake skulle tage over som at værende Batman. Ikke Robin eller Nightwing, netop på grund af det Gordon ligger vægt på, at Batman er Batman. Ikke en 'almindelig' person. Batman er et symbol, alle kan bære kappen og masken. Den idé blev så skudt godt i sænk da man får at vide at han hedder John Robin Blake. Synd og skam.

Jeg ser det som at han tager rollen som Batman. Han har jo igennem hele filmen været Nolans take på "Robin" og hvem ville også tage sit fornavn og bruge som alias.
"Oh so Robin is the disguised hero Robin..."
Og hele slutscenen hvor han finder batcave, og flagermusene flyver rundt om ham, ligesom det skete med Bruce, og han til sidst stiller sig op på platformen der stiger og filmtitlen "The Dark Knight Rises toner frem synes jeg giver et pænt stort hint til at han er den næste Batman.

Og det er også selvom han er for lille til dragten og ikke har nogen penge :P

Man kan vel også bare se Blakes forfremmelse til Robin, som et symbol på at byens egne beboere, nu vil stå op for dem selv, fordi Batman har inspireret dem til ikke at acceptere uretfærdighed og lade det blive så slemt som det har været.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#404 TP-DK 12 år siden

Collateral (403) skrev:

Man kan vel også bare se Blakes forfremmelse til Robin, som et symbol på at byens egne beboere, nu vil stå op for dem selv, fordi Batman har inspireret dem til ikke at acceptere uretfærdighed og lade det blive så slemt som det har været.

Hvad mener du med forfremmelse, han har jo hele tiden været Robin ;-)

Det du skriver giver god mening, men jeg synes igennem hele filmen at der bliver snakket om at enhver person kan være Batman, og det derfor giver god mening at Robin overtager rollen som The Caped Crusader.
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
Gravatar

#405 BN 12 år siden

angående Kruses fix og Babo84's indvending:

Faktisk mente jeg i den her sammenhæng ikke Nolans karriere generelt, men blot den Batman-film hvor Nolan topper, eller hvor han "topper genrens podium", som The Insider udtrykker det. Det var jeg også lige ved at skrive, men da det i første omgang blev til en lettere klodset sætning, tænkte jeg, at det nok også var unødvendigt at pointere ..... men det var det altså så ikke! ;-)

Men hvilken film er så Nolans allerbedste? Det er absolut ikke 'Memento', og det er heller ikke 'The Prestige' ..... men mere herom ved en senere lejlighed.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#406 Kruse 12 år siden

BN (405) skrev:
Men hvilken film er så Nolans allerbedste? Det er absolut ikke 'Memento', og det er heller ikke 'The Prestige' .....

Jo, det er det faktisk :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#407 Ericmase 12 år siden

TP-DK (404) skrev:
Collateral (403) skrev:

Hvad mener du med forfremmelse, han har jo hele tiden været Robin ;-)

Det du skriver giver god mening, men jeg synes igennem hele filmen at der bliver snakket om at enhver person kan være Batman, og det derfor giver god mening at Robin overtager rollen som The Caped Crusader.

Blake har rigtigt nok heletiden været Robin. :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#408 TP-DK 12 år siden

Kruse (406) skrev:

+1 :)
Gravatar

#409 Ericmase 12 år siden

Kruse (406) skrev:

TP-DK (408) skrev:
+1 :)

-1 Jeg holder mig til "Inception" :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#410 Collateral 12 år siden

TP-DK (404) skrev:

Ja det var en dårlig formulering, men min pointe er den samme. Vi ved ikke før til slut at han er Robin og at det bliver afsløret nær slutningen mener jeg er et symbol på netop det du siger. Alle kan på sin vis være Batman. Ikke som i at alle kan være præcis hvad Batman var, for det er ikke længere nødvendigt, men enhver kan som skrevet holde fast i det eksempel han har sat og udnytte den nye chance Gotham har fået for at blomstre. Det er også derfor jeg tidligere i tråden skrev at jeg ikke tror Robin tingen er sequel bait. Det er bare en måde at give byens sikkerhed videre til Gothams bogere, hvilket jo er alt Blake er efter sin opsigelse hos politiet.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: