Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#391 Ericmase 12 år siden

Hmm... Tænkte bare vis nu nogen ikke forstod slutningen helt.

Der bliver jo skrevet at Alfred ser Bruce med Selina rigtigt eller om det bare er en slags 'imagination'.

:-)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#392 El vez 12 år siden

Ericmase (391) skrev:
Der bliver jo skrevet at Alfred ser Bruce med Selina rigtigt eller om det bare er en slags 'imagination'.

Én gang til?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#393 BN 12 år siden

Jeg genså 'The Dark Knight Rises' igår aftes. Og for nogle dage siden genså jeg 'Batman Begins' og 'The Dark Knight'.

I mine øjne er alle tre film perfekte som de er. Hvis jeg absolut SKAL bedømme dem i forhold til hinanden, så ser det sådan her ud:

1) Batman Begins (10/10)
2) The Dark Knight Rises (10/10)
3) The Dark Knight (10/10)

Jeg havde ikke troet det muligt, men Nolan har med 'The Dark Knight Rises' faktisk overgået 'The Dark Knight'. Jeg har allermest lyst til at placere 'Batman Begins' og 'The Dark Knight Rises' side om side, men jeg vælger 'Batman Begins' fordi den udgør det perfekte fundament og lægger tonen og stilen for hele trilogien - og UDELUKKENDE derfor!

Hvis man skal tale om den film, hvor Nolan topper kunstnerisk, så er det 'The Dark Knight Rises'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#394 Kruse 12 år siden

Du giver jo også altid topkarakterer til tril.....Ah, det gas! :P

BN (393) skrev:
Hvis man skal tale om den film, hvor Nolan topper kunstnerisk, så er det "The Prestige".

Fixed! ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#395 El vez 12 år siden

Så TDKR er bedre end Memento? Okay then :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#396 Babo84 12 år siden

Nolan har toppet kunstnerisk med Memento og Prestige. Ikke at resten ikke er af høj kvalitet, eller ihvertfald "bare" kvalitet, men at Nolan skulle toppe kunstnerisk, med en Batman 3, er godt nok en overdrivelse set med mine øjne. Dermed ikke sagt, at vedkommende ikke må mene det. Det står en frit for. Nolan toppede i batman-sammenhæng med TDK, som anmelderne og fans er ret enige om. Det er stadig den mest roste og vel også anerkendte superhelte film lavet.
Gravatar

#397 The Insider 12 år siden

Næstefter "Steel".
War. War never changes.
Gravatar

#398 Alex- 12 år siden

Angående Bane:
Jeg var meget tæt på at favoritisere The Dark Knight Rises over The Dark Knight ene og alene på grund af Bane. Tom Hardy gør det fabelagtigt og hans øjne siger langt mere end man ellers skulle tro. Dog styrtdykker min rating af filmen da Catwoman kommer ind og pløkker Bane i brystet med Batcyklen. What. The. Frag. De kunne ikke have ødelagt en karakter meget mere vellykket. At Talia overtog den derfra var okay, og fed måde at spinde historierne sammen, men en så fed skurk som Bane kunne ikke bare slåes ud på den måde...

Angående John Blake:
God lille rolle som Lewitt gør rigtig godt. Dog meningen med hans rolle bliver lige loveligt tynd: "You should use your middlename,,, Robin!" Føj for satan det kunne jeg godtnok godt være foruden. Jeg havde hele tiden forventet at Blake skulle tage over som at værende Batman. Ikke Robin eller Nightwing, netop på grund af det Gordon ligger vægt på, at Batman er Batman. Ikke en 'almindelig' person. Batman er et symbol, alle kan bære kappen og masken. Den idé blev så skudt godt i sænk da man får at vide at han hedder John Robin Blake. Synd og skam.

Angående Batman/Bruce Wayne:
Typisk Nolan slutning som ligger op til at man selv må afgøre hvad der sker, og så dog alligevel kan jeg ikke se at der skulle være nogen tvivl overhovedet. Bruce Wayne dør, færdig bum bum. Det ville være at voldtage ideen omkring ham at han skulle overleve.
For det første på grund af: Catwoman: "You already gave them everything!" Batman: "Not everything, not yet.." - Tror ikke på at Bruce Wayne ville være sådan en troll at snyde hele Gotham som han har sværget at beskytte. For det andet på grund af: Alfred siger at han tror at han ser Bruce Wayne på caféen og hvor han siger "du havde fået fred". For at Bruce Wayne rigtgt skulle have fundet fred, ville det kræve at han dør, når han har givet Gotham alt.

Alt i alt ligger filmen på en 4,9/6 herfra. Det kunne have været så vellykket, men sådan skulle det desværre ikke være.
Gravatar

#399 Kruse 12 år siden

#398:

AlexMilo (398) skrev:
Bruce Wayne dør, færdig bum bum.

Men så ignorerer du hele pointen med reparationen af autopiloten. Nolan skærer det ellers ud i pap, ved at bringe den ikke-fungerende autopilot på banen flere gange, for at sikre at publikum kan huske det, når han så i en af de sidste scener fortæller at den skam var fikset for længst. Og det er i forlængelse af den afsløring at vi ser Bruce Wayne i caféen, hvilket gør det rimeligt tydeligt for mig at Bruce Wayne overlevede, og nu er taget væk fra det hele.

AlexMilo (398) skrev:
Tror ikke på at Bruce Wayne ville være sådan en troll at snyde hele Gotham som han har sværget at beskytte.

Men hvordan ville han alligevel kunne beskytte byen hvis han var død? Han har sørget for en arvtager, så han så det som en måde at komme væk fra det hele. Han har sørget for at byen nu har bådet symbolet på Batman, og en til at beskytte byen fremover i form af John Blake, så han er ikke længere nødvendig i byen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#400 Høegh 12 år siden

AlexMilo (398) skrev:
Dog styrtdykker min rating af filmen da Catwoman kommer ind og pløkker Bane i brystet med Batcyklen. What. The. Frag. De kunne ikke have ødelagt en karakter meget mere vellykket. At Talia overtog den derfra var okay, og fed måde at spinde historierne sammen, men en så fed skurk som Bane kunne ikke bare slåes ud på den måde...

Samuel Jackson havde i hvert fald aldrig sagt ja til rollen som Bane ;-)

pssst, fordi Banes død er indbegrebet af "going out like a punk"

AlexMilo (398) skrev:
og så dog alligevel kan jeg ikke se at der skulle være nogen tvivl overhovedet. Bruce Wayne dør, færdig bum bum. Det ville være at voldtage ideen omkring ham at han skulle overleve.

Men der er bare intet i filmen der til slut indikerer, at Bruse Wayne rent faktisk skulle være død. For udover scenen hvor det vises at autopiloten hele tiden har virket, så var der også scenen med de forsvundne perler. Og hvorfor i alverden ville Selena Kyle vende tilbage for at stjæle Bruces afdøde mors perler? Men endnu vigtigere, hvorfor ville Nolan vise disse to scener, hvis ikke det var for at slå fast, med syvtommers søm, at Bruce Wayne er i live...
Det der må ske må ske, måske

Skriv ny kommentar: