Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#571 BN 12 år siden

Høegh (549) skrev:
Men der var jo store dele af filmen hvor han vitterlig var reduceret til en biperson.

Din udtalelse er mig en gåde. I TDKR er Batman/Bruce Wayne ligeså meget i centrum som han var i 'Batman Begins'. Det var en af mine forhåbninger ifm. filmen, og den blev indfriet til fulde.

Høegh (549) skrev:
Her tænker jeg særligt på karakteren Blake, der stort set fik lige så meget screentime som Batman/Bruce, og hvor filmen i lange perioder udelukkende fulgte ham.

Vi følger på intet tidspunkt Bane på samme måde som vi følger Batman/Bruce. Fordelingen er den samme som i den første Star Wars-film fra 1977, hvor der klippes til både korte og lange scener med Darth Vader for at understrege hvilken farlig fjende Luke Skywalker & Co. står overfor. Men det er Luke og hans venner vi følger; det er først og fremmest scenerne med DEM der fylder filmen og skaber vort engagement i historien.

Min sammenligning er ikke tilfældig, efterson Bane giver visse mindelser om Vader. Ligesom den ikoniske space adventure-skurk dukker Bane kun op, når der skal ske noget ondt eller voldsomt.
Star Wars begynder med ét fly (nåja, rumskib) der kaprer et andet fly - det samme gør TDKR. Darth Vader kommer ombord på det kaprede fartøj - det samme gør Bane. Vader ses likvidere diverse håndlangere, som han er utilfreds med - det samme gør Bane. Vader og hans medsammensvorne demonstrerer deres magt og ødelæggelseskraft ved en terrorhandling - det samme gør Bane og hans medsammensvorne. Og hvis vi inddrager den næste Star Wars-film, så vinder Vader over Luke i deres første sammenstød/lyssværds-duel - og Bane vinder også over Batman første gang de tørner sammen. ... Og så er der selvfølgelig masken og den myndige, lettere metalliske stemme, som de to også har til fælles.

Fylder Vader for meget i Star Wars? Nej, han får præcist den screentime der er nødvendig for, at han kan være en effektiv skurk, en reel trussel mod vore helte. Som Hitchcock sagde: Jo bedre skurk, jo mere vellykket film. (Har ikke citeret ham ordret, men blot gengivet tanken/pointen.) Og det samme gælder i TDKR.

Men det essentielle er, at jeg hele vejen igennem TDKR sad og glædede mig over, at der var så meget fokus på Batman/Bruce, hvilket gjorde at der blev dannet en stærk, følelsesmæssig tråd til 'Batman Begins'. Idag hvor der er tre film, fremstår 'The Dark Knight' som en fantastisk 2'er, men også som en film hvor det er uden betydning, at der måske er lidt mindre fokus på Bruces personlige historie, eftersom filmen nu er et mellemstykke. (De allerbedste scener i 'TDK' er dog stadig dem hvor Batman går i aktion - det er i disse scener, jeg er mest revet med. Scenerne med Heath Ledgers Joker ER fænomenale, groteske og til tider sortkomiske, men det er i scenerne med Batman filmens hjerte ligger.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#572 Hr. Nielsen 12 år siden

#571 Nu skrev han jo Blake og ikke Bane?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#573 BN 12 år siden

Thomas E. Nielsen (572) skrev:
#571 Nu skrev han jo Blake og ikke Bane?

Ups! ;-) ... Nå, men jeg mener jo principielt det samme.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#574 skittlez 12 år siden

Så må det bare være li'som Han Solo. Han får også lidt screen-time til at lave sin egen ting, selvom det er Luke der er hovedpersonen ;-)
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#575 Hr. Nielsen 12 år siden

BN (573) skrev:
Nå, men jeg mener jo principielt det samme.
Så Blake minder om Darth Vader;)
Gravatar

#576 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (575) skrev:
Så Blake minder om Darth Vader;)

http://img.escapade.co.uk/SALEHIRE/Large/11609xl.j...
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#577 Hr. Nielsen 12 år siden

#576 Darth Cute...Or not:-D
Gravatar

#578 Richard Burton 12 år siden

Stadig den bedste film om Anakin som ung :)

Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#579 Ericmase 12 år siden

Blake: What are you?
Bane: I am your father!
Darth Vader:
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#580 Hr. Nielsen 12 år siden

#578 Jeg kan ikke tåle det. Lad mig nu beholde bare lidt af min barnetro:-D

Skriv ny kommentar: