Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.
Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews
#591 Ericmase 12 år siden
You're not Batman here on Filmz! Batsy is! ;)
#592 elwood 12 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#593 JokerzReality 12 år siden
Hahaha
"Heck no, i'm not wearing that"
Jeg elsker Hishe serien :-)
#594 elwood 12 år siden
#595 TP-DK 12 år siden
Enig, især i Pulp Fiction:
"I bet no one will play a hero in a restaurant"
"Nobody move this is a rob.."
Superman: "Ahem ahem"
#596 elwood 12 år siden
#597 JokerzReality 12 år siden
Eller der hvor Batman brokker sig over Supermans twitter opdateringer, kun for at få lov til at skrive "im Batman" på sin twitter opdatering :-)
#598 Kyllingebenet 12 år siden
Jeg har lyst til at skrive lidt om The Dark Knight Rises, hvilket måske ikke har relevans mere, nu da det er 1 måned siden at den har haft premiere. Men jeg har været inde og se filmen 3 gange nu, og for mig har det været en af de bedste biografoplevelser i mange år, så selvfølgelig vil jeg lige give den et par ord med på vejen.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er fan af Batman-universet, jeg har set film, tegnefilm og læst tegneserier, der har fordybet sig i Gotham’s mørkeste afkroge, så det var selvfølgelig en selvfølge (høhø) at jeg skulle ind og se The Dark Knight Rises.
Alle forventningerne var sat på en spids, men heldigvis leverede Nolan og co varen, for sikke et brag af en Batman-film! WOW!
Jeg har ikke så meget at fortælle om selveste handlingen, da jeg ikke har lyst til at spoile noget for nogen. Dét ville være en skam, for The Dark Knight Rises har en historie der byder på en del twists undervejs, præcist som man kan forvente det af en Christopher Nolan film. Men der er gået 8 år siden The Joker raserede Gotham og pressede Batman til det yderste, det er 8 år siden at Harvey Dent blev til Twoface og døde efterfølgende, og det er 8 år siden at Batman sidst havde vist sig. Det er ‘peacetime’ i Gotham City og alt virker stille og roligt, men noget er under opsejling.
There’s a storm coming, Mr. Wayne.
En ny skurk truer Gotham’s eksistens, en skurk som ikke kun af fremtoning er nådesløs og brutal, men som helt ind til benene er gennemsyret af ondskab – jeg snakker selvfølgelig om Bane.
Lad mig sige det med det samme, jeg havde virkelig ingen forventninger til Bane som skurk, det kan måske skyldes at jeg ikke har haft så meget kendskab til karakteren og egentlig kun kendte ganske lidt til ham forinden jeg så The Dark Knight Rises. Jeg synes egentlig ikke at Bane virkede yderligere interessant og jeg havde svært ved at forestille mig, hvordan Bane skulle kunne træde i skoene som skurken, efter Heath Ledger’s formidable og nu ikoniske præstation af The Joker i The Dark Knight. Men undervejs i filmen måtte jeg bide min tvivl i mig, for Bane er i sandheden en værdig efterfølger, der har fortjent sin plads i The Dark Knight-trilogien som en af de bedste Batman-skurke til dato. Bane er ond, grum og frygtindgydende, og Tom Hardy spiller ham med bravour!
Bane er dog ikke det eneste nye ansigt i Gotham City, andre navne dukker også op, deriblandt John Blake, spillet af Joseph Gordon-Levitt, og Selina Kyle, der spilles af Anne Hathaway.
Som fan af Batman-universet kunne jeg selvfølgelig godt regne ud, at dette ville betyde at Anne Hathaway skulle spille Catwoman, hvilket fik mine alarmklokker til at ringe. Da jeg hørte at Selina Kyle skulle være med i den nye Bat-film, frygtede jeg selvfølgelig det værste. Jeg tænkte straks at det ville blive til et latterligt trekantsdrama, hvilket ikke ville passe ind i Christopher Nolan’s fortolkning af Batman-universet. Endnu engang måtte tvivlen komme mig til gode, og jeg blev da positiv overrasket, da det gik op for mig, at Anne Hathaway magtede opgaven som den forføreriske og sexede Selina Kyle (som i filmen kun er kendt som The Cat Burglar).
Selina Kyle formår at give Bruce Wayne modspil, i den forstand, at der hele tiden er en gensidig flirten imellem dem, når de er onscreen – og når de begge er suitet up, så formår de at være et rigtig awesome tag team, der nedlægger Bane’s thugs på stribe.
Men det er ikke kun Bane og Selina Kyle der gør den godt, filmens store stjerne er selvfølgelig Batman/Bruce Wayne, og man må sige at Christian Bale leverer sin bedste præstation i form af den forpinte Bruce Wayne, og man kan både se og mærke på Bale’s skuespil, at Bruce Wayne’s kamp ikke kun er en kamp imellem Batman og Bane, men også er en kamp, der først og fremmest skal vindes indeni. Christian Bale gør det så overbevisende godt som Bruce Wayne og alteregoet Batman, at det efter tre film nærmest virker som a walk in the park for ham, at suite up og uddele skallesmæk til højre og venstre. Christian Bale’s Batman er bare bat-ass! (badass).
Deshi basara, deshi basara, deshi basara..
Der er så mange episke øjeblikke, som da Batman første gang lader sig vise i filmen (jeg fik seriøst gåsehud), eller den første nævekamp imellem Batman og Bane (jeg fik det seriøst dårligt). Men også Batmans nye gadgets er awesome, og ‘The Bat’ er endnu en af Lucius Fox’s vilde tilføjelser til Batmans i forvejen store våbenarsenal.
Både Plottet og dialogen er intelligent og man føler, at der er mere på spil denne gang. Der spilles på alle tangenterne, især på de følelsesmæssige! Vi som tilskuere, kommer til at føle med og for de personer som vi har lært at holde af, siden de første gang blev introduceret i Batman Begins i 2005.
Alt i alt formår The Dark Knight Rises at samle op hvor The Dark Knight slap og hvor Batman Begins startede. Alle trådende bliver samlet, og sammen (og hver for sig) står de som en heltstøbt trilogi, der sagtens kan måle sig med Ringenes Herre, Star Wars og Indiana Jones-filmene (ja, der findes kun 3 Indy-film).
Hvis jeg endelig skulle vælge at give filmen en karakter (hvis nu Bane bankede på døren og forlangte det), så ville The Dark Knight Rises få fuldt hus. Jeg kan i hvert fald ikke vente til The Dark Knight Rises kommer på Blu-ray, og egentlig håber jeg, at hele trilogien vil komme i en collector’s edition – jeg er i hvert fald helt solgt!
Og nå ja, så er Hans Zimmer’s score virkelig lækkert!
#599 BN 12 år siden
#600 Ericmase 12 år siden
Enig med jer begge!