Filmen bliver af producenterne præsenteret som en familiefilm, der henvender sig lige meget til børn og voksne. Dog er “De fortabte sjæles ø” helt klart mest oplagt til de yngre biografgængere. For dem venter der et livagtigt eventyr med befriende sjove kommentarer, hver gang det har været lidt for uhyggeligt. For de voksne venter der et interessant eksempel på en dansk Spielberg-film, der dog ikke tåler for mange spørgsmålstegn til kausaliteten i filmens handling. Nikolaj Arcel har med sin debutfilm “Kongekabale” bevist, at han kan skrive et lydefri manuskript. I “De fortabte sjæles ø” er der til tider blevet hugget en hæl og klippet en tå i forhold til logikken. Men det er småting i forhold til filmens opnåede mål: At give danskerne – ikke mindst børnene – en rigtig, dansk eventyrfilm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 MuManden 17 år siden

Det er helt sikkert en løgn, ingen børn har siddet glade juleaften efter at have 100% bløde pakker... :)

Nu er det altså film vi snakker om her, du. ;-)

Det andet kan du sikkert godt have ret i, nu har jeg på den konto faktisk kun prøvet at blive positiv overrasket, så håber da ikke det er sidste gang at det sker.;-)


http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#12 filmz-vassago 17 år siden

Det handler jo altid om oplevelser, om du ser en film og får en god oplevelse, en rejse, eller gaverne juleaften. At forvente noget, men få noget andet - kan have en væsentlig indflydelse på oplevelsen lige meget hvad.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#13 filmz-agger 17 år siden

-> Outbound Sith og Vassago:

OK, jeg har nu faktisk ændret første linje (og intet andet) af min anmeldelse, så der nu står:

"Der er langt imellem danske film i den fantastiske genre, det er svært ikke at mene: For langt ..."

Er I så glade :-)
Gravatar

#14 filmz-vassago 17 år siden

Haha, kun delvist :) Jeg synes det er mere ærgeligt, hvis du blev skuffet fordi du troede det var en gyser du skulle se.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#15 SpielbergFreak 17 år siden

YIIIIHHHAAAAA!!!!!

Can't wait!!!
Gravatar

#16 filmz-grev_michal 17 år siden

Der er vel ikke meget gys over den når det er en børnefilm? ...Det er vel noget ala Harry Potter i dansk indpakning så vidt jeg har forstået.
Gravatar

#17 elwood 17 år siden

hvis jeg skal sige noget allerede før jeg har set filmen, så er det at jeg finder navnet Herman til en gammel ånd ret morsomt 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 enfilmnørd 17 år siden

Jeg skal ind og se den,glæder mig allerede
I'll be back
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#19 Outbound Sith 17 år siden

Så fik jeg endelig set den! Og jeg skal være den første til at indrømme, at det ikke er en fejlfri film. Der er nogle replikker, der halter engang imellem og et plothul hist og her, men hvis man er villig til at sluge det, og hvis man kan finde sit indre 10-årige jeg frem igen, så holder den 100% hele vejen igennem!

Under alle omstændigheder er den LYSÅR foran det lort, som en gennemsnitlig dansk børne-/ungdomsfilm slipper afsted med at sælge billetter på i øjeblikket! Hvis der er nogen retfærdighed til, så sælger denne film flere billetter end samtlige "Anja & Viktor"-, "Far Til Fire"- og "Min Søsters Børn"-film tilsammen! Men det sker jo desværrre aldrig...

De to drenge svinger lidt i præstationerne - nogen gange lyder de meget staccato i deres replikskifter, andre gange sidder den lige i øjet, mens hende, der spiller Lulu (Sara WhatsHerName) rammer den helt rigtigt hver gang! Imponerende!

Der er sagt og skrevet meget om effekterne, og de ER rigtigt gode! Der er i hvert fald masser af Hollywood-film med langt større budgetter, der har ringere effekter end den her.

Noget af det rigtigt fede ved filmen er, at den anerkender de næsten uundgåelige klichéer og giver dem et spark bagi. F.eks.
hedder den loge, som Herman var medlem af, og som er viet til bekæmpelse af det onde "Logen Til Bekæmpelse Af Det Onde", og sådan er det bare! Formentlig kunne de ikke finde på noget, der lød tilstrækkeligt sejt, og så er det også bedre at vende det på hovedet. :)


Jeg tror, det her er den første film nogensinde, hvor jeg måtte tage mig selv i at sidde og tænke "Ih, jeg håber, de laver en 2'er!" WTF??? Og jeg, der ellers hader ideen om "instant sequels"! Der er stor respekt til Nikolaj Arcel for at få mig til at tænke sådan. Det er nok den største ros, jeg overhovedet kan give!

Og der er ekstra kudos hjemme for at være den første danske film NOGENSINDE, der indeholder en SUPERnørdet Star Wars-reference! (Hint: Et fly skal jo have et nummer... :P)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#20 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Der er sagt og skrevet meget om effekterne, og de ER rigtigt gode! Der er i hvert fald masser af Hollywood-film med langt større budgetter, der har ringere effekter end den her.


Det danske firma Ghost Aps, der står bag CGI-effekterne, har skam også leveret CGI til Die Another Day, AvP og en Tomb Raider-film, så de er ikke hvem som helst. :-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: