Filmen bliver af producenterne præsenteret som en familiefilm, der henvender sig lige meget til børn og voksne. Dog er “De fortabte sjæles ø” helt klart mest oplagt til de yngre biografgængere. For dem venter der et livagtigt eventyr med befriende sjove kommentarer, hver gang det har været lidt for uhyggeligt. For de voksne venter der et interessant eksempel på en dansk Spielberg-film, der dog ikke tåler for mange spørgsmålstegn til kausaliteten i filmens handling. Nikolaj Arcel har med sin debutfilm “Kongekabale” bevist, at han kan skrive et lydefri manuskript. I “De fortabte sjæles ø” er der til tider blevet hugget en hæl og klippet en tå i forhold til logikken. Men det er småting i forhold til filmens opnåede mål: At give danskerne – ikke mindst børnene – en rigtig, dansk eventyrfilm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 HonoDelLoce 17 år siden

Fik set denne her film i går aftes (ja, så slapper vi lige af - mor betalte for at jeg tog lillebror med ind og se den ! :D - at pixelbox tog frivilligt med ind og se den, det må i klandre ham for :D) og jeg må jo sige, at jeg.. Har lidt ondt af den.. For synes faktisk, den gør det rigtigt godt.. Selv børneskuespillerne.. PÅ NÆR ! (og nu træder jeg måske Pandora over tæerne) hende Sara Langebæk Gaardman (Lulu)..

Synes, desværre for filmen og helhedsindtrykket, VIRKELIG at hun mangler personlighed i sit skuespil.. Og det skinder, desværre, ekstra meget igennem over for Lukas Munk Billing, som jeg synes imponerede virkelig meget
faktisk er det lidt sjovt, at når han spiller "voksen" - lig med besat :D - spiller han, imo, sindssygt godt og tilstrækket urørt, men samtidigt lidt gammelklog, mens han skuespil som "Sylle" (argh) virker underligt påtaget og.. Dårligt ? :D

Oliver-rollen synes jeg faktisk også virker rigtig godt, især med
tysker-pilot-besættelsen :D - Kein bomben? Ich verstehe.. Kamikaze.. Eller noget i den retning :D


Desværre er Lulu-karakteren lidt for.. Hermione-inspireret? (i det åndedrag, er jeg den eneste der fandt aret i panden på Sylvester/Herman liiiiiiiiiiiiiiiiiiiidt for åbenlyst :D) - og det siger jeg i øvrigt uden at være Harry Potter-fan :D Tværtimod, nærmest :)

Filmen mistede i øvrigt al mulighed for at opnå status som bare semi-semi-seriøs da
Sylvester/Herman siger til Lulu til sidst i filmen "Jeg kunne ikke forestille mig nogen bedre til at føre Logens arv videre" eller noget i den retning.. Min første tanke var "Hvad med nogen, der har kønsbehåring???" - det blev s'gu lige liiiiiidt for cheasy/olsen-twins agtigt der..


Men - stor respekt for forsøget (og især effekterne - må jo hellere nævne dem, når nu de er blevet hyped så meget :D).. Den får en.. Hmm.. 3/6 fra mig.. Ville have været en 4/6 hvis ikke liiiiiiiiige det var for hende Lulu :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#32 Outbound Sith 17 år siden

#31 Jeg ved godt, at det lyder forfærdeligt frelst, men jeg er helt enig i al din positive kritik og helt uenig i al den negative!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#33 HonoDelLoce 17 år siden

#32 - så bliver du nødt til at pointere lidt, hvad der er positiv og negativ kritik :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#34 Outbound Sith 17 år siden

#33 Sylvester-delen af Lukas' skuespil synes jeg på ingen måde virker påtaget, Sara Langebæk Gaardman er god hele vejen igennem, og slutningen forekom mig ikke cheesy ("cheasy" er en serie af fedtfattige mejeri-produkter :P), men meget tro mod genren, som er oplagt til sequels.

Alt andet er jeg enig i. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#35 HonoDelLoce 17 år siden

#34 - ja det må du jo så selvom.. :) At du synes at det virker helt naturligt at
overlade ansvaret for sådan en loge til en 14årig pige
så værsågod og leg med den selv.. Men jeg grinte i en halv time efter det :)

MHT. skuespilspræstationerne, så bliver vi selvfølgelig aldrig enige om det :) Jeg synes hun stinker, hende Sara Lulu der :) Du synes hun er god :) Jeg synes Sylvester-delen virker falsk - du synes ikke.. Sådan :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#36 filmz-pandora 17 år siden

#35

Altså. Det er jo lissom det, der er pointen, ikke...det er nemlig en totalt genretro slutning:

De er de usandsynlige helte, der redder verden, og gerne børn, for at understrege at der er 'ander måder at være stærk og heltemodig på' end á la Steven Segal.

Sandsynligt? Tja, Lulu havde jo lige vist, at hun kunne smadre overskurken og overskue situationen, plus styre den der bogs kræfter og at hun kender en masse til den verden, så egentlig virkede det da som en ret oplagt idé. Der var ikke andre, der havde vist sig mere værd, faktisk heller ikke den oprindelige loge.

Men nu synes jeg generelt ikke at stringent fornuft er det aller vitigste parameter i en eventyrfilm - så kunne jeg have mit at indvende mod ret meget af filmens grundlag såsom spøgelser, animeret fugleskræmsel og sjælevandrende Necromancer. Men det er lissom lidt forgæves når det er en eventyrfilm, ik?


Og nej :D - Du træder mig ikke over tæerne ved at skrive, at min kusine ikke spillede godt. Det er helt op til dig, og jeg har ikke, hvor gerne jeg end vil sole mig i 'berømmelsen', haft ansvar for hendes skuespilsmæssige udvikling eller opdragelse i øvrigt :)



"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#37 HonoDelLoce 17 år siden

#36

Men det du nævner der, er faktisk lidt med i min kritik :D

Hele affæren med Lule til sidst var desværre, IMO, lidt for.. Påtaget.. Også for et eventyr.. For man havde hele filmen igennem set, hvordan man skulle recitere haiku-digte af en anden verden for at få de fine glødende hænder.. Og Lulu gør intet andet end.. At lukke øjnene.. Så hun er en slags ny stormester, der kan hele bogen uden ad? Makes NO sense what so ever :D

Sad faktisk og ventede på, at man fandt ud af, at hende Linea (var det ikke så'n hun hed?) havde besat Lulu.. Se, DET havde givet mening.. Så kunne de jo have inkorporeret noget med, at hun havde efterladt noget i Lulu, der gjorde, at hun så også bagefter kunne bruge kræfterne eller noget, hvis de så gerne vil lægge op til en sequel :D


Og er glad for at du ikke føler dig stødt.. :) Til trods for at jeg ikke kan lide hende on screen, så er hun da en køn pige.. Hvis det er en trøst :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#38 darkwizat 17 år siden

Det her kan siges ganske kort, endelig en film der gør mig stolt over at være dansker.
Gravatar

#39 cluq 17 år siden

Jeg så filmen i forgårs og var MEGET positivt overrasket! - jeg forventede en middelmådig børnefilm med semi-gode effekter, men fik en fantastisk oplevelse af en hæsblæsende actionfilm med de flotteste effekter jeg har set i en dansk film. Jeg synes den var rigtig fed, og kan helt klart anbefale den...
Gravatar

#40 cluq 17 år siden

#37
Quote:

Hele affæren med Lule til sidst var desværre, IMO, lidt for.. Påtaget.. Også for et eventyr.. For man havde hele filmen igennem set, hvordan man skulle recitere haiku-digte af en anden verden for at få de fine glødende hænder.. Og Lulu gør intet andet end.. At lukke øjnene.. Så hun er en slags ny stormester, der kan hele bogen uden ad? Makes NO sense what so ever :D


Jeg synes netop at det giver mening:


Herman havde lige fremsagt ordene, men kunne ikke klare mosten, så bogens "kræfter" gik videre til den næste værdige - Lulu.


Giver mening i mit hovede.... :)

Skriv ny kommentar: