Filmen bliver af producenterne præsenteret som en familiefilm, der henvender sig lige meget til børn og voksne. Dog er “De fortabte sjæles ø” helt klart mest oplagt til de yngre biografgængere. For dem venter der et livagtigt eventyr med befriende sjove kommentarer, hver gang det har været lidt for uhyggeligt. For de voksne venter der et interessant eksempel på en dansk Spielberg-film, der dog ikke tåler for mange spørgsmålstegn til kausaliteten i filmens handling. Nikolaj Arcel har med sin debutfilm “Kongekabale” bevist, at han kan skrive et lydefri manuskript. I “De fortabte sjæles ø” er der til tider blevet hugget en hæl og klippet en tå i forhold til logikken. Men det er småting i forhold til filmens opnåede mål: At give danskerne – ikke mindst børnene – en rigtig, dansk eventyrfilm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bartman 17 år siden

Jeg fik set den her igår og jeg må sige jeg blev rigtig positivt overrasket.. Oki der er lidt plothuller hist og her, men jeg var så godt underholdt af alt det andet at jeg bare så over det!!
Gravatar

#22 filmz-pandora 17 år siden

Om De Fortabte Sjæles Ø:

Det skal siges, at jeg måske nok var lidt biased med den her film, da hovedrolleindehaveren, Sara Langebæk Gaardman (Lulu) er min kusine, som jeg har slæbt troligt rundt på armen i mine (og hendes) meget unge år, sommer efter sommer, samt oplevet hende blive en mere og mere cool teenager, som ikke lader sig trække rundt med, på arm eller ej.

Men når det er sagt, så var jeg også derfor ekstra ops på, at det kunen være røvpinligt at se på, netop fordi jeg kendte Sara - faktisk endnu værre derfor, fordi man lægger mærke til alle detaljerne og fejlene skinner tydeligere igennem.

Men faktisk, så glemte jeg i løbet af første scene, at det var Sara, jeg så på - jeg så en person der hed Lulu, og som boede i Broby, var lidt tude-goth, legede med Ouija-board, etc. Det vil jeg mene tyder på, at hun spillede overbevisende. Og så synes jeg også, at hendes diktion var befriende naturlig og lige præcis som unge taler. Seje, småsure unge piger med sortfarvet hår.

(Det har derfor også været med ekstra spænding, at der er blevet læst anmedelser, men heldigvis er der jo sjældent ret mange kommentarer til børneskuespilleres præstation - jeg har læst engang, at det er i en erkendelse af, at det er børn, der tales om, og at man som anmelder er ops på ikke at hugge børns selvværd ned i en tilfældig anmeldelser. Men det var dog interessant at læse Berlingske Tidendes anmeldelse, hvor Ebbe Iversen skrev, at Sara "utilsigtet ledte tankerne hen på Nabokovs Lolita". En mærkelig bemærkning, især taget i betragtning at Lulu-rollen slet ikke er seksualiseret på nogen måde. Basically er det, manden siger, altså, at han ikke kan abstrahere fra, at han synes den her 14-årige pige er en steg. Og det gør hende til en Lolita - utilsigtet fra ham eller hende? Interessant kommentar, især når det er den eneste, der en om hendes rolle.)

Det er så sjældent, at man kan holde danske børneskuespillere ud, så det var en lettelse at se Sara og de to drenge. Lukas Munk Billing var ganske rigtigt overbevisende, men den anden knægt (Oliver) havde den tørreste humor i sine replikker, som virkelig viste at Nikolaj Arcel respekterer 'sine' børnekarakterer og børnepublikum, og ikke taler ned til dem.

Tempoet og børnenes reaktioner var lige langsomme nok, år i forhold til film-forbillederne og i forhold til, hvordan man nok ville reagere i virkeligheden, hvis man oplevede de ting, børnene gør her. Og det skal siges, mht. gyserdiskussionen (Det her er ikke en gyser, overhovedet, hvordan kan man forvente det?), at jeg ikke var bange et øjeblik - men det var jeg altså heller ikke under Ringenes Herre-filmene. Eller Star Wars. Eller E.T.. Eller Narnia. Som alle er super underholdende og gode eventyrfilm i mine øjne. Spænding og skræk er ikke det samme.


De Fortabte Sjæles Ø kommer ikke op på siden af de førnævnte, men hold on - udover Narnia er de jo TOPPEN, de aller mest legendariske/vellykkede episke fantasyfilm, og det er alt for meget at forlange, at den første danske film i genren skulle lægge sig side om side med dem.

Jeg synes, at det giver mere mening at sammenligne med fx. Harry Potter-filmene, og her synes jeg, at DFSØ(..) er lykkedes langt bedre end fx. Harry Potter III, som var så pinlig og cheap at se på, og som havde plothuller der var decideret stopklodser for historiens logiske sammenhæng og udvikling - når man kender fortsættelsen fra bøgerne.

Alt i alt var jeg meget begejstret for, at se en sådan produktion fra danske hænder. Det er ikke en film for fodbold-drengene og poptøserne. Men for hele den rollespilllende og fantasy-facinerede ungdom/barndom af må denne film ramme lige i plet.
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#23 Outbound Sith 17 år siden

Jeg læste også Lolita-kommentaren i Berlingskes anmeldelse og undrede mig over, hvordan han kunne få det ud af filmen. Lulus muligvis begyndende forhold til Oliver (han er i hvert fald glad for hende) bliver jo knap nok udviklet – måske et muligt sideplot i 2eren – så Ebbe Iversen har vist haft lidt for heftigt gang i sit underbevidste dansklærer-gén, da han så filmen. Bevares, pandoras kusine er da køn, men der er ikke skyggen af seksualisering i rollen.

#22 Jeg kan se på din profil, at vi er nogenlunde jævnaldrende. Jeg ved naturligvis ikke, hvornår du første gang så ”E.T.”, men jeg så den i børnehaven, og der var afgjort scener, hvor jeg var temmelig bange! Men det er nok derfor 4-årige ikke får lov til at se RIGTIGE gyserfilm! :P
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#24 filmz-pandora 17 år siden

#23

Det med E.T. er jo helt rigtigt - jeg var selv ret voksen, da jeg så den og tog det fint med den slimede alien, mens min lillebror var ved at dø. Og det er også pointen - en voksen er sværere at skræmme, men man kan sagtens nyde en film selvom skræk-delen ikke rammer.

Er sikker på, at der er sekvenser i Fortabte Sjæle, som vil skræmme børn - og det er også det de skal. Når jeg ikke bliver skræmt, er det fordi det ikke er rettet mod voksen-gys, og det er sådan det skal være. Målgruppe is the key.
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#25 davenport 17 år siden

Jeg er sku stadig bange for ET, selvom jeg er snart 32. Det har aldrig forladt mig.
Børn i dag er nok også vant til mere, end vi var dengang. Der var ikke så meget vold og udpensling i TV. Poul Kjøller var jo uhyggelig på en helt anden pædagogagtig måde, og ikke-mennesker var repræsenteret af en frø, en papegøje og 2 dukker med garn i stedet for hår, hvis hænder tit var styret med en pind.
I dag ser børn flyvende monstre, med dødsstråler ud af øjnene, og der skal nok mere til at imponere dem.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#26 Outbound Sith 17 år siden

Er sikker på, at der er sekvenser i Fortabte Sjæle, som vil skræmme børn


Afgjort! Necromanceren er jo ikke ligefrem en hyggeonkel. :)

Men specielt en sekvens må have været svær at få til at balancere: Jeg tænker på klippet, hvor
det brændende fugleskræmsel hopper over muren og ned i poolen.
Som voksen iagttager er det så grotesk et syn, så man ikke kan lade være med at grine højt, men hvis man kun er 11 år, er det nok lidt anderledes. Under alle omstændigheder er det IMHO en af de bedste scener i filmen. Kort, men god. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#27 filmz-pandora 17 år siden

#25 OKAY OKAY, indrømmet, så er jeg også lidt bange for ET! Tilfreds? Men ikke for Povl Kjøller.... ;)

# 1 I øvrigt, jeg har læst den anmeldelse, som Agger skrev på sit site. Udover at han hader filmen, hvilket jo er fair nok, så undrer han sig over, at Necromancerens spøgelsestjenere ikke kan tåle mørke. Det synes jeg ellers var et meget fint træk - det er jo fordi at de er SKYGGEvæsner, fortælles det. Og for at have skygger skal man have lys. Lidt let, måske, men dejligt logisk og bagvendt i forhold til, at de onde normalt eeeeelsker mørket :)



#26
Jeg tror det var meningen, at det skulle være sjovt. Og det er det! :D Men jeg kunne ikke lade være at tænke, hvad det mon gør for de to drenge, der så det, og deres sjælefred...

Det var egentlig en af de ting, der VAR mest skræmmende, synes jeg - da Stedfar/Necromanceren siger, at alle de uhyrligheder, Oliver "har bildt sig ind at have set" - de var IKKE indbildning! Sikke et mareridt det bliver, at få et barn til at sove om aftenen efter den lektion i biografen. Bagefter jokede vi med, at mange kvikke unger i den nærmeste fremtid vil tage sagen i egen hånd, finde en ledning i overgang og give deres 'lede' papforældre den eneste logiske behandling - uddriv ondskab med el.


"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#28 Outbound Sith 17 år siden

#27 Wow! Det havde jeg slet ikke tænkt på, men du har jo ret! Havde det været i USA, så havde din logiske konklusion været "a law suit waiting to happen" for Arcel og co. Det var ellers synd. Nu er filmen dømt til en R-rating i de amerikanske biffer!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#29 filmz-fiemie 17 år siden

god dansk eventyrfilm,fedt at se en dansk film om dette emne istedet for amerikansk nu er første skridt taget og så er der måske andre der også har en fed historie som vi kan få glæde af på dansk... jeg gider slet spilde tid på at finde noget dårlig om denne film,hvis jeg havde været 10-15 år ville jeg helt sikkert syntes den var FED og være forelsket i lulu... jeg kunne høre at de unge som var inde og se filmen syntes den var god og det er jo dem som filmen henvender sig til GODT GÅET FLERE FILM AF DEN SLAGS
Gravatar

#30 filmz-Daninino 17 år siden

Det var da nok en af dansk films bedste bedrifter, aldrig har jeg været så underholdt af en dansk film. Den skal man ikke snyde sig selv for hvis man er til Eventyrfilm, og slet ikke hvis man er fan af Steven Spielbergs Humor som i Indiana Jones og den slags. Glimragende eksempel:

Der hvor Fugleskræmslet springer i Poolen. De to drenges far har lige skældt dem ud for at have set for mange gyser film og så sker det her lige bagefter. Den minder meget om scene i Jurrasic Park 2 hvor drengen vækker sine forældre fordi der står en Dinosaurus i baghaven. Über grineren.


Alt i alt en meget vellykket film som fortjener at blive set på det store lærred

Skriv ny kommentar: