Som historien skrider frem præsenteres vi for adskillige underholdende og fuldstændig overgearede sekvenser, inklusiv en opfindsom biljagt hvori Carlin må køre mod trafikken, mens han knap nok kan se vejen. At filmen bevarer fodfæstet undervejs kan den i høj grad takke Denzel Washington for. I kraft af hans pålidelig præstation bevarer man interessen, selv efter den sidste rest af troværdighed har forladt filmen og slukket lyset efter sig. Efter at Tony Scotts sidste par film ofte har lignet, at de var lavet af en speed junkie med DAMP, er det opmuntrende at se ham lidt mere tilbageholdende, og de indledende samt afsluttende scener er unægtelig særdeles godt sat sammen. Som helhed er “Dèjá Vu” en underholdende og opfindsom thriller, som, på trods af titlen, ikke vil efterlade en med indtrykket af, at man har set det hele før.
#21 BossDanmark 17 år siden
Faktisk tages der rigtig mange beslutninger i klipperummet - også mange flere end du kan forestille dig. Det er der filmen skabes, det er der rytmen lægges og det er der at man flytter rundt på handlingen, hvis det ikke lige virker. Der er adskillige film der er redet i klipperummet.
Prøv at tænke tilbage på Blade Rummer. Den findes i (så vidt jeg ved) 2 forskellige udgaver. Og de er meget forskellige, selv om det er lavet ud fra samme råfilm. Den ene har scener med, den anden ikke har, den ene har voice over, den anden har ikke.
Det bliver to MEGET forskellige film - som er blevet forskellige i klipperummet....
I klipperummet kan meget dårlig redes, men der kan også ødelægges meget.
Med en klipperytme eller hastighed, skabes der en stemning. Jeg synes stemningen i filmen er fin - kan godt lidt den klippestil de har valgt. Og selvfølgelig tager man den samme scene mange gange og klipper den sammen, så det er bedst muligt - Det helt ekstreme eksempel, som jeg kan komme i take om er Lars von Trier - der bare klipper imellem de forskellige optagelser, uden at tage hensyn til personernes bevægelser. Her er især Riget et godt eksempel. Folk spasser frem og tilbage, men de snakker lige som Trier vil have det.
Prøv at se Pretty Woman. Instruktøren er notorisk kendt for at lave om på handling i klipperummet - og derfor sker der også sjove ting. Sko af - sko på - rundstykke i håndne i et klip, pandekage i det næste. Taske under jakke, taske uden på jakke... etc.
Faktisk vil jeg bae sige, at rigtig mange ting ser god ud på papir, men virker ikke i den færdige film - derfor er der også en del ekstra matriale på DVD film - fordi det ikke vil virke i den endelige film.
Sluttelig vil jeg minde om Dødbringende Våben 1. Her er der klippet en del ud med Mel Gibson, som vill gøre ham til en noget anderledes person. (finde på DVDen)
Leve klipperummet!!!
Ulrich Thomsen som Peter i 'Blinkende Lygter'
#22 jessup 17 år siden
Dette er altså ikke et spørgsmål om at forkorte film bruge testscreen audiences, dir cuts osv.
#23 gravity 17 år siden
fuldstændig utroværdig og ikke særligt spændende, jeg kedede mig gevaldigt den sidste 1½ time af filmen.
#24 filmz-henriksen 17 år siden
Det er en udemærket action/thriller.
Der er gang i den fra start og jeg var fanget hele filmen igennem. dog var der enkelte steder hvor jeg syntes plottet ikke helt holder vand. det skinder dog ikke så meget i gennem så det gør noget ved helheds indtrykket.
Den er klart bedre film end Minority report og Paycheck som også handler om at kigge frem og tilbage i tiden.
så alt i alt en film der hver at se
#25 Patriarch 17 år siden
#26 gi-jones 17 år siden
#27 filmz-Aras 17 år siden
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#28 dolphinfriendly 17 år siden
Lækker produktion, uintelligent og elendig historie.
2/6 herfra.
#29 filmz-vassago 17 år siden
Er det ikke en større problematik, at man ikke aner en pind om det, og at alt viden - eller mangel på samme - ikke er andet end antagelser, end ikke teori...
#30 dolphinfriendly 17 år siden
De tidsrejse aspekter der præsenteres indenfor rammerne af 'Déjá Vu', fungerer ikke i filmens eget 'univers'. Dette 'univers' forudsætter en art indre logik, hvilket der skal eksisterer i hvilken som helst film - ligemeget om den er om superhelte, talende grise eller tidsrejser.
Der er fandme ikke nok at sige 'hey - lad os lave en film om tidsrejser, så er alt tilladt'. Filmen virker efter min mening ikke ordentlig gennemtænkt.