Som historien skrider frem præsenteres vi for adskillige underholdende og fuldstændig overgearede sekvenser, inklusiv en opfindsom biljagt hvori Carlin må køre mod trafikken, mens han knap nok kan se vejen. At filmen bevarer fodfæstet undervejs kan den i høj grad takke Denzel Washington for. I kraft af hans pålidelig præstation bevarer man interessen, selv efter den sidste rest af troværdighed har forladt filmen og slukket lyset efter sig. Efter at Tony Scotts sidste par film ofte har lignet, at de var lavet af en speed junkie med DAMP, er det opmuntrende at se ham lidt mere tilbageholdende, og de indledende samt afsluttende scener er unægtelig særdeles godt sat sammen. Som helhed er “Dèjá Vu” en underholdende og opfindsom thriller, som, på trods af titlen, ikke vil efterlade en med indtrykket af, at man har set det hele før.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-grev_michal 17 år siden

noget bedre anmeldelse end jeg havde forventet,ikke af anmelderen :-) - men af filmen. Havde egentligt troet det var noget intetsigende bang bang - men kunne da være man lige skulle give den en chance *s*
Gravatar

#2 jesperhp 17 år siden

Præcis det antal stjerner jeg havde regnet med. Ikke noget tjubang, som jeg gider, at give penge for. Men hvis lejligheden byder sig, skal den da ses.
Gravatar

#3 Syndrome 17 år siden

Skal se den d. 25 - glæder mig som en pyroman foran en pakke tændstikker :D
danielbloch.dk
Gravatar

#4 filmz-BrotherJack 17 år siden

Jeg ville foretrække at filmene fortsat blev ved med at ligne at de var "lavet af en speed junkie med DAMP" - det var i det mindste en effektiv måde at krydre trivielle action-film på. Hvis filmen alligevel taler til MTV-generationen, hvorfor så ikke MTV-æstetik?
Gravatar

#5 filmz-Bruce 17 år siden

Jeg vil gerne se den, men det har jeg måske allerede!

#4 Fordi Domino stank af urin! Og at tale om æstetik ifbm MTV er som at tale om renæssance ifbm bombningen af Guernica.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 Michael Andersen 17 år siden

#4 Fordi det er så meget mere effektivt hvis form og indhold hænger sammen. Hvis hver eneste scene (både de handlingsmættede og de rolige øjeblikke) er lavet i hektisk MTV-stil mister de handligsmættede noget af deres kraftfuldhed. Det er som at køre en rutchebanetur ud af en lige strækning - hvilket kan være sjovt nok, hvis det går hurtigt eller er højt nok oppe, men det slår aldrig en tur rundt på en bane med masser af høje og lave steder.

Uden lavpunkter vil der ikke være højdepunkter.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#7 filmz-BrotherJack 17 år siden

Ja, okay. Tak for lektionen om form og indhold.

Jeg kan høre at mit forhold til den slags film er meget langt fra jeres. Jeg kan ikke underholdes af dårlige action-film, og kan slet ikke se hvorfor det er vigtigt at tænke på narrativet, når de alligevel altid hyrer stinke-dårlige manuskriptforfattere. Min pointe var: når filmene alligevel er så gennemrådne, er det da altid noget at de syrer helt ud æstetisk, så filmen på et eller andet niveau kan byde på noget.

#5 jeg forstår ikke dit MTV-eksempel. Du kan åbenbart ikke lide MTV, men jeg kan så fortælle dig, selvom du burde havde opdaget det, at musikkanalen kun ER æstetik, og sjældent indhold. Det har da været banebrydende for den fragmentariske måde man laver mainstream-film på i dag, og respekteres af størstedelen af filmkritikerverden på lige fod med andre bølger i film/medie-verden.

Har ikke set "Domino", men ja, jeg regnede også stærkt med at det var noget lort - eller urin.
Gravatar

#8 MTK 17 år siden

Må nok indrømme at jeg som stor fan af god Science Fiction som Ray Bradbury, Phillip K. Dick og Aldous Huxley, ikke havde andet end et hånligt fnys tilovers for den åndssvage teknologiske præmis i Deja Vu.
Gravatar

#9 filmz-Bruce 17 år siden

Æstetik er oprindeligt læren om sanseligt behag. Jeg har endnu tilgode at blive behaget af MTV, udover de få undtagelser, som bekræfter regelen og de benytter sig aldrig af 1 sekunds klipning.

Du har helt ret i, at måden har været banebrydende for den måde mainstream action film produceres på idag. Jeg kan godt respektere det som en bølge, men udover meget få positive eksempler, ser jeg kun en trend, som sætter indpakning over indhold og den slags, og kvindehåndbold, er livet for kort til.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 jessup 17 år siden

i The Departed vare klippene i gennemsnit et sted mellem 2.5-3 sek. - jeg ved ikke om det det også gør filmen indholdsløs.
This is just until June

Skriv ny kommentar: