Selvom “The Departed” ikke er Martin Scorseses bedste film til dato, så er den stadigvæk både en mesters værk og et mesterværk, der på alle måder overgår den asiatiske thriller, som den er baseret på. “The Departed” holder fast i seeren med et jerngreb fra start til slut og er læsset med eksemplariske præstationer, uforglemmelige replikker og fængslende billeder. Både billed- og lydsiden præsenteres fornemt på dvd, mens ekstramaterialet ikke ligefrem er noget særligt. Men udgivelsen er under alle omstændigheder et uundgåeligt must – især hvis man ikke fangede filmen i biografen.
#31 filmz-maxhh 17 år siden
3/6
Mvh
MaxHH
#32 filmz-TC 17 år siden
#33 filmz-Freddy-Boy 17 år siden
#34 filmz-Scarface 17 år siden
Frank Costello er allerede kult.
#35 inflector 17 år siden
#36 filmz-Mr. Bates 17 år siden
For et par dage side så jeg Blood Diamond, og jeg har virkelig fået øjnene op for DiCaprio. Han gør det godt, og jeg ser frem til det næste projekt fra ham og Scorsese. Men allermest glæder jeg mig til den næste Jennifer Connelly film! Hun er skøn...
Min kommentar.
#37 database 16 år siden
#38 dolphinfriendly 16 år siden
#39 database 16 år siden
#40 rockysds 16 år siden
Jeg er lidt nysgerrig i forhold til, hvad du (eller andre) fandt tankevækkende ved/i "The Departed". Jeg så den for ikke for lang tid siden og fandt den godt håndværk, velspillet og underholdende nok og med velskrevne og morsomme replikker i Monahans manuskript - men så heller ikke mere.
Den var "Infernal Affairs" underlegen - dog ikke med et stort mellemrum. Jeg ser intet mesterværk. Og helt sikker ikke ¨på niveau med de store Scorsese-film som "Taxi Driver" og "Raging Bull". Det eneste "tankevækkende" ved filmen i mine øjne, var det spørgsmål, man allerede fik fortalt af Jack Nicholson i traileren og som blev brugt som tagline:
"Cops or Criminals. When you're facing a loaded gun what's the difference?"
Og til det er der kun at citere én, der virkelig er tankevækkende: Charlie Kaufman:
Charlie Kaufman: The only idea more overused than serial killers is multiple personality. On top of that, you explore the notion that cop and criminal are really two aspects of the same person. See every cop movie ever made for other examples of this.
Donald Kaufman: Mom called it "psychologically taut".