“Django Unchained” formår at gøre alt det, en god Tarantino-film skal gøre: Den har et glimt i øjet, et fantastisk soundtrack, utallige morsomme referencer til diverse genrefilm samt flere vanvittige ideer, der realiseres med en præcision, som er en konge værdig. Ligesom tidligere Tarantino-film er “Django Unchained” en herlig filmoplevelse, fordi den vitterligt formår at få sin tilskuer til at føle sig lige så endeløst cool som filmen selv.
Det er, når man begynder at tænke nærmere over historien (filmens sjæl, om man vil), at det begynder at gå galt. For hvad vil “Django Unchained” egentlig? Den er mere interesseret i at få slaver til at virke seje end i at fortælle historien om deres undertrykkelse, og man skal ikke analysere meget, før man opdager, at karaktererne ikke ville være andet end forglemmelige papfigurer, hvis det ikke var for de fremragende skuespillerpræstationer. Når Tarantino alligevel sejrer med sit nyeste epos, er det, fordi manden har en unik evne til at indgyde en særegen coolness i sine film, som det er næsten umuligt ikke at blive forført af.
#11 Shadow_Dude 11 år siden
#12 Graversen 11 år siden
Spot on anmeldelse. Folk taler ofte om at Tarantino er gået i selvsving, men med Django Unchained er det første gang det rigtig går op for mig. Jeg er tilgengæld helt tosset med hans stil, så jeg er helt enig med anmelderens bedømmelse.
#13 Frederik 11 år siden
"Den er mere interesseret i at få slaver til at virke seje end i at fortælle historien om deres undertrykkelse".
Virkelig? Jeg er uenig.
Han har da en hel masse at sige om undertrykkelse, det bliver bare gjort på en anderledes facon. Han kigger på hvad film- og popkulturen allerede har fortalt om slaveriet, og så behandler han det. For mig virkede filmen mest af alt som en spoof på hvad republikanere tror Obama og de liberale vil med USA.
Tarantino er dybt fascineret af vold. Ikke for at forarge, men for at få dig til at tænke over, præcis hvordan du behandler brutaliteten og hvorfor man (måske) griner. Schultz er en mand der udøver disse voldsgerninger, og til tider nyder dem. Men i sidste ende bliver han mere påvirket af slaveriet. Hvis du tror hans stil kommer på bekostning af udviklingen af hans karakterer og plottet, tror jeg du tager fejl. Alle hans figurer går gennem transformationer og alle hans film har lange, "rolige" øjeblikke. Hans Landa i "IB"går fra at være en mand der er glad for den måde folk opfatter ham på, til næsten decideret at hade det og desperat søger efter en vej ud. Jules i "Pulp Fiction" gennemgår også en transformation.
For mig er Quentin Tarantinos film direkte forbundet med de følelser, der formede mig som en filmfan og når jeg ser folk kritisere hans film og kalde dem for "pastiche" eller "rip-offs" bliver jeg en smule frustreret. Manden er en helt igennem moderne film kunstner, og hans måde at arbejde på er ikke noget, der automatisk vil falde i smag hos alle, hvilket naturligvis er fair nok. Men når han kaster hans forskellige referencer i en blender og skaber en af hans hyper-potente filmiske cocktails, synes jeg resultatet er mere end blot stumper og stykker fra andre film. Tarantino viser igen med "Django Unchained" at hans film er proppet med kærlighed og viden om film, og jeg føler aldrig at det bliver sådan en indkøbsliste af forskellige referencer der skal sættes hak ved. Hans film handler om hvordan ikonografi fungerer som et fælles sprog for filmelskere, og han spiller både til og mod forventning i sit arbejde på måder, der viser at han er en af de klogeste (og muligvis den bedste) nulevende amerikanske instruktør der arbejder i dag.
Jeg kan godt forstå hvorfor mange anmeldere er begejstret over for DiCaprio og Waltz. Deres præstationer er flashy, så det er naturligt at man ligger mest mærke til dem - men Jamie Foxx er filmens højdepunkt for mig. Hans præstation er fyldt med subtile nuancer, og det er en del mere imponerende end "bare" at råbe højt.
9 / 10 for mig, i hvert fald. Mit eneste problem er at jeg ville ønske, at Kerry Washington fik mere spilletid. Vi lever i en verden hvor så mange instruktører *host* Nolan *host* ikke ved hvordan man bruger kvindelige karakterer, at det er en skam at manden der skrev Shoshanna ikke dedikerer mere tid til Broomhilda.
#14 Ispep 11 år siden
Uhh. Nu glæder jeg mig ekstra meget. Og selvfølgelig har den gode QT indimellem noget på hjertet. Han er om nogen selv en stor filmnørd på lig fod med os andre dødelige, og kender mediet ret godt.
Nåh, men jeg skal ind og se den om nogle timer.
#15 Hr. Nielsen 11 år siden
#16 Zombi 11 år siden
#17 Ispep 11 år siden
4/6
#18 MadsFalk 11 år siden
Spoiler:
Også skønt at se hvordan Tarantino ikke tyer til den nemme løsning og viser Hildi blive voldtaget. Denne slave historie bygger på meget mere end bare individuel smerte og sorg( selvom man aldrig er i tvivl om hendes kamp).
Spoiler slut
Actionen er som altid et fantastisk afbræk i dialogen og man keder sig aldrig i løbet af de næsten 3 timer...imponerende!
Har glædet mig til at Tarantino ville lave en lidt mere strømlinet og mindre syret film og det har han opnået med Django( selvom
Man aldrig er i tvivl om hvem
Der lavet den).
6/6
#19 Tarantrier 11 år siden
#20 Ispep 11 år siden
Ja :0
Det er det. Jeg fandt dog Inglorious mere underholdende og sjovere.