“Django Unchained” formår at gøre alt det, en god Tarantino-film skal gøre: Den har et glimt i øjet, et fantastisk soundtrack, utallige morsomme referencer til diverse genrefilm samt flere vanvittige ideer, der realiseres med en præcision, som er en konge værdig. Ligesom tidligere Tarantino-film er “Django Unchained” en herlig filmoplevelse, fordi den vitterligt formår at få sin tilskuer til at føle sig lige så endeløst cool som filmen selv.

Det er, når man begynder at tænke nærmere over historien (filmens sjæl, om man vil), at det begynder at gå galt. For hvad vil “Django Unchained” egentlig? Den er mere interesseret i at få slaver til at virke seje end i at fortælle historien om deres undertrykkelse, og man skal ikke analysere meget, før man opdager, at karaktererne ikke ville være andet end forglemmelige papfigurer, hvis det ikke var for de fremragende skuespillerpræstationer. Når Tarantino alligevel sejrer med sit nyeste epos, er det, fordi manden har en unik evne til at indgyde en særegen coolness i sine film, som det er næsten umuligt ikke at blive forført af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 MTK 11 år siden

Fin anmeldelse, der meget godt stemmer overens med min egen oplevelse af filmen i går.

Jeg er dog ikke helt enig i, at det er hovedhistorien der er det svageste led. I min optik er filmen, under alle de Tarantinoske stiløvelser, en af de stærkeste film om slaveriet nogensinde. Det er selvfølgelig Tarantinos stil at blande en patosstærk fortælling med ironisk distance, tegneserievold og sjove referencer, men i dette tilfælde virker det mest af alt som om filmen ikke helt ved hvad den vil.

Meget sigende synes jeg så også at "Jackie Brown" er hans bedste film til dato, men "Django Unchained" er alligevel en hæderligt underholdende film fra den "nye" Tarantino.

Så jeg ville nok også lande på 4/6 stjerner.
Gravatar

#22 BN 11 år siden

Ispep (17) skrev:
DiCaprio viser til gengæld atter en ny side af sit omfattende talent.

Hvordan det? Ved at han spiller skurk? Eller?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#23 MTK 11 år siden

BN (22) skrev:

Jeg mindes ikke at have set DiCaprio så gennemført, og meget overbevisende, sadistisk i en rolle før. Rollen som J. Edgar Hoover kommer tæt på, men karakteren Calvin Candie er alligevel ikke noget man rigtig har set fra ham før. Sammen med hvad der nok er Samuel L. Jacksons bedste rolle nogensinde, holder de to meget godt filmen oppe i anden halvdel.
Gravatar

#24 Åkepool 11 år siden

MTK (23) skrev:
Sammen med hvad der nok er Samuel L. Jacksons bedste rolle nogensinde

Han gør det så godt at jeg bare sad og blev så harm på ham.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#25 BN 11 år siden

#23:

Interessant. Tak for info. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#26 Zombi 11 år siden

DiCaprio var fantastisk, netop fordi han formåede at distancere sig selv så meget fra alle andre roller jeg før har set ham i før. Han forsvandt fuldstændig i karakteren Calvin Candie, og om ikke andet så er filmen værd at se udelukkende for det. DiCaprios bedste præstation til dato. Sammenspillet mellem ham og Sam Jackson var noget af det bedste ved hele filmen.

Gravatar

#27 Ispep 11 år siden

BN (22) skrev:

Som #23 skriver. Han er virkelig ond i rollen, og noget han ikke har spillet før. Hans bedste præstation siden Departed efter min mening.
Gravatar

#28 Ispep 11 år siden

Zombi (26) skrev:
DiCaprios bedste præstation til dato.

Det vil jeg så ikke helt påstå, da jeg rangerer hans Revolutionary Road som hans bedste og mest komplekse rolle. Departed er også derhen af, men manden er jo så sublim, at hans CV virkelig er imponerende.
Gravatar

#29 Kruse 11 år siden

Ispep (27) skrev:
Hans bedste præstation siden Departed (2006) efter min mening.

Ispep (28) skrev:
Det vil jeg så ikke helt påstå, da jeg rangerer hans Revolutionary Road (2008) som hans bedste og mest komplekse rolle.

Wait, somethings not adding up....
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#30 Hr. Nielsen 11 år siden

Kruse (29) skrev:
Wait, somethings not adding up....
Du skal da også altid komplicere alting;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: