Django Unchained
Udgivet 24. jan 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Quentin Tarantino har fundet en filmopskrift, der fungerer: Hvis man tager et undertrykt folk og spiller på deres undertrykte aggression over en grusom fortid, vil publikum klappe i deres hænder og elske ham for det. For alle kan opildnes af fortidens største uretfærdigheder, og uanset om man så bruger nazister eller slavehandlere som skurke, skal man nok score nogle ekstra sympatipoint.
“Django Unchained” minder på mange måder om Tarantinos “Inglourious Basterds”. Den er ambitiøs, storladen og har Christoph Waltz i nogenlunde samme rolle som sidst – på trods af, at han denne gang er blevet tildelt helterollen. Samtidig har Tarantino igen gravet en historisk skændsel op (i dette tilfælde: slavehandlen i fortidens USA), og han får endnu en gang udløb for sin vrede over de mennesker, der lod det ske. Terapeutisk set er det bestemt ikke nogen dårlig idé, men det er ikke det egentlige omdrejningspunkt her i “Django Unchained”. Plottet er dybest set blot en undskyldning for at sammenvæve Tarantino-varemærker som fornem krydsklipning, besnærende 70’er-stemning og iørefaldende musik.
Gassen går dog af ballonen til sidst, hvor Tarantino desværre sløjfer de fleste af sine filmiske karakteristika for at give mere plads til en historie, der ikke helt holder, når filmens bedste karakterer ikke længere er der til at holde underholdningsværdien oppe. Det ydre – alt det, som kredser rundt om plottet – betyder nemlig alt for Tarantino, og selvom hans film har en anderledes finesse, der sjældent ses andetsteds, skrumper “Django Unchained” ind, når han ikke længere kan lege lige så frit med sin fortællestil.
“Django Unchained” formår at gøre alt det, en god Tarantino-film skal gøre: Den har et glimt i øjet, et fantastisk soundtrack, utallige morsomme referencer til diverse genrefilm samt flere vanvittige ideer, der realiseres med en præcision, som er en konge værdig. Ligesom tidligere Tarantino-film er “Django Unchained” en herlig filmoplevelse, fordi den vitterligt formår at få sin tilskuer til at føle sig lige så endeløst cool som filmen selv.
Det er, når man begynder at tænke nærmere over historien (filmens sjæl, om man vil), at det begynder at gå galt. For hvad vil “Django Unchained” egentlig? Den er mere interesseret i at få slaver til at virke seje end i at fortælle historien om deres undertrykkelse, og man skal ikke analysere meget, før man opdager, at karaktererne ikke ville være andet end forglemmelige papfigurer, hvis det ikke var for de fremragende skuespillerpræstationer. Når Tarantino alligevel sejrer med sit nyeste epos, er det, fordi manden har en unik evne til at indgyde en særegen coolness i sine film, som det er næsten umuligt ikke at blive forført af.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet