“Drag Me to Hell” er klassisk Sam Raimi-horror, og filmen kan snildt måle sig med de bedste af instruktørens tidligere bloddryppende mesterværker. Fantasifuldheden og humoren er allestedsnærværende i det, der indtil videre må betegnes som årets mest vellykkede, groteske og underholdende gyserfilm. Et must for alle, der elskede Raimi, før han spandt sig selv ind i Spider-Mans net.

Læs mere om Sam Raimis film i artiklen Sam Raimi – Fra filmnørd til superhelt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Nicki52 14 år siden

Også topkarakter herfra. Skræmmereffekt: En gamle mand eller dame vil få et hjerteslag i skrig. Det er sjældent jeg finder film uhyggelige. De fleste gysere er spændende, men det er sjældent jeg finder dem uhyggelige. ************ ud af ************.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#12 Thomsen 14 år siden

#10 - Okay, det var så lige mine to hadebiografer: masser af teenagere med tændte mobiler. Det ville næsten være synd, men jeg er godt nok fristet til at vente på dvd'en.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

#12: Jeg har det meget på samme måde men vil nødigt gå glip af at se den i biffen. Måske kan man slippe for de mest forstyrrende elementer, hvis man snupper en tidlig forestilling.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 filmz-omega2oo5 14 år siden

#12 og #13, det ville være utrolig ærgeligt at gå glip af denne utrolig fede film i biografen. Chancen for at der er ret mange flere end jer selv i biografen er iøvrigt også ret lille. Da jeg var inde og se den i Bioity Århus igår aftes var der måske 7-10 mennesker i hele salen!

Til filmen, genial horror. Jeg hader normalt Horror film og det hjælper ikke på tingene at denne genre film bliver spyttet ud i store mængder kun med det formål at skræmme livet ud af folk. Sam Raimi er derimod en mester i faget og kan skabe en fin balance imellem det komiske og det konkrete "horror".
Drag me to Hell er en slimet oplevelse, som er underholdende fra start til slut. Derudover er der stadig den rette mængde af hårdrejsende elementer, som typisk ender med et gevaldigt chok.

Havde savnet lidt mere slim og blod, men det er en smagssag og mængden af disse er skam også tilpas.

Men er ret enig med anmeldelse og vil give den 5/6!
Gravatar

#15 hey now 14 år siden

Lige kommet hjem fra biografen. Fantastisk underholdende film, som minder utrolig meget om Evil Dead serien (sjovt nok). En masse gode chock og en stor portion humor: 5/6.
Godspeed into the Mainstream
Gravatar

#16 Thomsen 14 år siden

Okay, det lyder som om, jeg alligevel må slæbe mine lemmer ind til Cinemaxx en af de næste dage. Palads nægter jeg simpelthen at komme i.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#17 evermind 14 år siden

Indrømmet, jeg kan godt lige finde på at hviske en bemærkning til en ven, jeg er i biografen med, under forestillingen. Men når folk mere eller mindre fører samtaler, mens de sidder i biografen, bliver jeg sgu en smule træt. Det var desværre det distraherende scenarie, da jeg i weekenden så "Drag Me to Hell".

Heldigvis distraherede det mig ikke tilstrækkeligt til, at jeg kunne nyde filmen som den storartede krydsning af horror og grotesk humor, den nu engang er. Sam Raimi vaskede den halvfesne Spider-Man 3 af sig og fyrede op for den gode Evil Dead-stil, og jeg krummede flere gange tæer og vred mig i sædet af væmmelse - men på den sjove måde!

Gustne gummebid, siger jeg bare! :)

Skulle jeg umiddelbart sætte et par krogede knokkelfingre på filmen, må det være, at nogle af computereffekterne var lidt ringe, samt at jeg gerne havde oplevet filmens hovedperson gå mere åbenlyst i spåner over den grumme forbandelse, hun var pålagt. Som jeg husker det, så hun næsten for sund ud, alt taget i betragtning, og nervesammenbruddene lod oftest vente på sig til de uhyggelige oplevelser. Men på den anden side havde filmen så nok været mere dyster og ikke lige så sjov, og netop den vellykkede balance mellem gys og grin må siges at være dens store force!

Tror godt, vi kan ofre en 5'er her. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#18 Highland Park 14 år siden

omega2oo5 (14) skrev:
#12 og #13, det ville være utrolig ærgeligt at gå glip af denne utrolig fede film i biografen.

Det var også det, jeg tænkte, så derfor så jeg den mandag eftermiddag, før stanken af popkorn bredte sig, og mens der kun var få mennesker i biografen.

Jeg blev desværre skuffet. Den første halve times tid er meget fed - med scenen i parkeringskælderen som det absolutte højdepunkt; vanvittig, sjov og suverænt eksekveret (hvis bare hele filmen havde været på denne måde) - men derefter var det så som så med Raimis opfindsomhed, galgenhumor og kreative vildskab. Han benyttede de samme virkemidler alt for mange gange, og der var så mange gentagelser fra "Evil Dead"-filmene, at de mere fremstod som kedeligt genbrug end indforståede referencer. Jeg kom hvert fald til at savne Campbells rablende vanvid og galningegrin. Det er bare ikke det samme at se Lohman blive udsat for pinsler, der minder meget om, hvad Ash gennemgik. Hun gør det skam godt gennem hele filmen (også i den for Raimi efterhånden obligatoriske våd T-shirt-scene) - og er tilmed ret sød at se på. Jeg var positivt overrasket, men ligesom evermind synes jeg ikke, at hun gennemgik en stor nok udvikling. Hun så for sund og pæn ud til, at djævlekabalen i sidste ende gik op. Med tanke på de rædsler hun gennemgik, savnede jeg at kunne konstatere en mere mærkbar forandring i hendes fysiske fremtoning. I det hele taget var filmen lige en tand for pæn i det visuelle udtryk, og det generede mig, både at flere af effekterne bestod af dårligt udført CGI, og at f.eks.
slim, galde og balsameringsvæske ikke efterlod nogen synlige spor på frøken Brown.

Der var da nogle fine idéer ind imellem – især brugen af skygger var fed – men jeg ville ønske, at Raimi havde gået planken ud frem for at spille sine kort lidt for sikkert. F.eks.
var den talende ged et klassisk Raimi-påfund, men det føltes bare som om, at han holdt lidt igen med galskaben.
Hvad blev der i øvrigt af geden?


Lorna Ravers var intet mindre end perfekt som Mrs. Ganush.
Jeg ærgrer mig over, at hun forsvandt så hurtigt ud af filmen, da hun klart var den mest interessante karakter og den eneste, der var som taget ud af "Evil Dead"-universet.


Christopher Youngs musik fungerede fint – især under scenen i bilen hvor den jazzede lyd af en legesyg kontrabas flot akkompagnerede desperationen og den sorte humor. Temaet med den ensomme sigøjnerviolin og de dystre, dæmpede djævlebrøl er også pragtfuldt. Og så var det fedt at høre Lalo Schifrins ”The Exorcist Symphony” under rulleteksterne.

Og ja, der var så afgjort gustne gummebid!
Gentagelsen af dem i forskellige variationer morede jeg mig storartet over.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#19 Highland Park 14 år siden

cansi (8) skrev:
Her er en interressant teori om filmen. Den indeholder selvfølgelig store spoiler så ikke læs hvis ikke du har set filmen.
Anbefales klart til dem som har set filmen :D

http://www.slashfilm.com/2009/06/11/is-drag-me-to-...

Det er da en ret interessant teori, selv om jeg ikke synes, at den holder til fortolkning af hele filmen. Jeg
køber heller ikke det med, at intet af det sker i virkeligheden.

Men der kan ikke herske tvivl om, at
Christine Brown har et ret anstrengt forhold til mad. Desuden virker det logisk, at en dæmon som Lamia vælger at ramme hendes ømme punkter, når hun skal pines og plages.


Mht. slutningen
så havde jeg desværre lugtet lunten fra selvsamme øjeblik, at kuverten faldt ned i bunden af bilen. Det var lidt for åbenlyst, hvad der ville ske.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#20 wimmie 14 år siden

Aaargh...must see movie!

Kæresten er desværre lidt svær at lokke i bio - han vil hellere se film derhjemme hvilket jeg også gerne vil, men nogle gange skal man bare i bio.
Ironisk nok gør det ikke noget hvis bare det er Transformers ellers sådan noget...

Hmmm...måske skal der lidt bestikkelse til; hvis han tager med ind og ser denne ofrer jeg mig og tager med ind og ser Transformers 2 :p
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: