Det er også ret heldigt, for plottet er desværre så gennemskueligt skruet sammen, at den gennemsnitlige tv-krimiseer næppe vil have problemer med at lure skurken efter få minutter. Ligeledes er personerne stadig på skabelonsplanet, og selvom Tom Hanks levnes en smule mere plads her, så er han stadig en noget søvngængeragtig figur. I stedet kommer Ewan McGregor hurtigt til at fremstå som historiens egentlige hovedperson. Ellers er filmens rollebesætning fyldet med pålidelige navne som Stellan Skarsgård og Armin Mueller-Stahl i små roller, og fra dansk side er det fornøjeligt at opleve Nikolaj Lie Kaas som en effektiv morder og Thure Lindhardt som en noget skvattet, men underholdende embedsmand.

Som en omgang letfordøjelig konspirationsunderholdning med makabre mord er “Engle og dæmoner” imidlertid en hæderlig film, der beviser, at Ron Howard stadig er en pålidelig mand på trods af forgængerens uimponerende format. Den er en noget anonym og hurtigt glemt spændingsfilm, men så længe løjerne står på, er man fint underholdt, og den leverer nogle stemningsfulde rammer komplet med dystre kirkebygninger og brændende kardinaler. Især sidstnævnte kan man jo aldrig få nok af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Spanner 14 år siden

En mildt underholdende ligegyldighed. Der er skåret ind til benet i forhold til Da Vinci Mysteriet, og det klæder historien. Især var der en scene med en helikopter, som jeg var glad for blev skrevet om.

Dog synes jeg, at man sprang lige lovlig mange trin over i introduktionen af plottet og karaktererne. Filmen mangler komplet det opbyggende element, der hjælper til med, at man køber resten af plottet.

Plottet i filmen er lige så fyldt med huller og usandsynligheder som bogen, så har man læst Dan Browns forlæg ved man, hvad man går ind til. Man sidder filmen igennem og sluger den ene kamel efter den anden, men når man ved, at det er aftenens hovedret på forhånd, gør det dem lettere at få ned.

Nikolaj Lie Kaas gør det fint i sin rolle, men den måde, rollen er skrevet om på, gør, at han aldrig rigtig virker som en trussel for Langdon og Vetra, hvilket er et problem for en filmskurk.
Ydermere er måden han kommer af dage på ikke særlig troværdig eller interessant til trods for, at han har været hovedantagonisten igennem filmen indtil da.


Thure Lindhart kæmper en noget mere ulige kamp med sin rolle, der er en sammensætning af et par karakterer fra bogen samt en delvis ny kreation til filmen. Som dansker sidder man desværre og krummer lidt for meget tæer over den danske accent, og først til sidst ser vi ham udtrykke noget, der tilnærmelsesvis minder om følelser - i scener, hvor han lykkeligvis holder munden lukket.

De scener, der imponerede mig mest, var dem, der fandt sted på Peterspladsen - rekonstrueret til lejligheden. Der var den fornødne storladenhed, der er nødvendig for at fange følelsen af at være på selve pladsen.

Er der nogen, der har set filmen, der kan svare mig på følgende:

Hvem slukker for strømmen (og udluftningen), da Langdon og Chartrand (Lindhart) er i Arkivet? Ud over at det fungerer som et lille bonding moment og en spændingsscene, kan jeg ikke se, hvem der skulle have haft mulighed for at prøve at komme dem til livs.


"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#12 gizmomis 14 år siden

Ikke lige så umulig som Da vinci, mn stadig et godt stykke for at leve op til bogen.. og jeg forstår ikke man ændre ting som lige så let kunne ære lavet efter bogen...
Gravatar

#13 filmz-vivalafrance 14 år siden

Jeg kom til at tænke på en ting. "The Da Vinci Code", var jo som de fleste nok ved, efterfølgeren til "Angels and Demons" (når det kommer til karakteren Langdon). Det har man så valgt at ændre når det kommer til filmen.

Men giver det ikke et lidt mærkeligt forløb? I den første film lægger Langdon sig ud med netop vatikanet, afslører at deres tro er at hoax, og med sig i kølvandet har han et par døde folk af kirken, en såret biskop, samt et hemmeligt råd, der ved at han kender til "den store løgn". Men alligevel vælger de at kontakte manden, der kan vælte hele deres religion, skulle han have lyst til det. Mærkeligt eller hvad?
Gravatar

#14 BN 14 år siden

#13:

Men giver det ikke et lidt mærkeligt forløb? I den første film lægger Langdon sig ud med netop vatikanet, afslører at deres tro er at hoax, og med sig i kølvandet har han et par døde folk af kirken, en såret biskop, samt et hemmeligt råd, der ved at han kender til "den store løgn". Men alligevel vælger de at kontakte manden, der kan vælte hele deres religion, skulle han have lyst til det. Mærkeligt eller hvad?


I fiktionens verden kan alt lade sig gøre. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#15 filmz-vivalafrance 14 år siden

Ja åbenbart :) Ville bare høre om valget bliver forklaret i den nye film.
Gravatar

#16 BN 14 år siden

#15:

Det burde der nok være en eller anden der ved.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#17 Spanner 14 år siden

Det bliver løst forklaret i starten af filmen. Man har fra kirkens side fået øjnene op for Langdons respektindgydende evner.

I resten af filmen kommer man let udenom det, ved simpelthen at lade være med at nævne det overhovedet.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#18 fazz 14 år siden

Ligesom 1eren... 3,5/6...
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#19 filmz-Bruce 14 år siden

11
Hvem slukker for strømmen? Tja, jeg troede det var de dersens strømafbrud, som de selv initierede for at finde frem til kardinalerne.


Og så lidt tanker siden igår og jeg har IKKE læst bogen:

Der er vel kun én hovedskurk, som åbenbart har hyret én anden skurk, til at stå for alt benarbejdet? Først stjæle antistoffet. Så kidnappe alle kardinaler og få dem likvideret en efter en fire forskellige steder. Hvordan fanden han logistisk bærer sig ad med det, i en varevogn, som skal transporteres på kryds og tværs af rom i store menneskemængder. Faneme godt klaret!!!

Og så sprænger hans varevogn i luften. Så McGregor har altså personligt wiret hans bil med en bombe? Og McGregor står for flere pengeoverførsler undervejs? Han er godt nok en altmuligmand. Og McGregors tale til konklavet var godt nok over the top.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#20 filmz-Bruce 14 år siden

Angels and Demons performs a miracle. It makes 2 hours seem like 4 hours. :D
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: