Det er også ret heldigt, for plottet er desværre så gennemskueligt skruet sammen, at den gennemsnitlige tv-krimiseer næppe vil have problemer med at lure skurken efter få minutter. Ligeledes er personerne stadig på skabelonsplanet, og selvom Tom Hanks levnes en smule mere plads her, så er han stadig en noget søvngængeragtig figur. I stedet kommer Ewan McGregor hurtigt til at fremstå som historiens egentlige hovedperson. Ellers er filmens rollebesætning fyldet med pålidelige navne som Stellan Skarsgård og Armin Mueller-Stahl i små roller, og fra dansk side er det fornøjeligt at opleve Nikolaj Lie Kaas som en effektiv morder og Thure Lindhardt som en noget skvattet, men underholdende embedsmand.

Som en omgang letfordøjelig konspirationsunderholdning med makabre mord er “Engle og dæmoner” imidlertid en hæderlig film, der beviser, at Ron Howard stadig er en pålidelig mand på trods af forgængerens uimponerende format. Den er en noget anonym og hurtigt glemt spændingsfilm, men så længe løjerne står på, er man fint underholdt, og den leverer nogle stemningsfulde rammer komplet med dystre kirkebygninger og brændende kardinaler. Især sidstnævnte kan man jo aldrig få nok af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Highland Park 14 år siden

Ligesom med Candyman må man ikke nævne ham ved navn, men jeg er da ret spændt på, hvad en bestemt person kan få ud af de billeder (om end, indrømmet, de ikke lægger op til så meget - men det afhænger jo alt sammen af ens fantasi)... :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#2 elwood 14 år siden

#1

Carefull what you whish for...

Og ja de er ikke nemme... Men det har nu aldrig stoppet mig 8-)

Billede 1

Engle og Dæmoner settet får uventet besøg...
Tom Hanks Is that, is that Matthew McConaughey, i am so gonna Break hi...

Politi 1 Carefull I think he is taking his shirt off

Politi 2 Tænkene I have no idea what Im doing here!


Billede 2
Ewan McGregor er en fantastisk skuespiller, med mange talenter, især i og vise følelser...
This is my Angry Face Rrggg, Rgggg!

Billede 3
Thure Lindhart tænkene I turned Anna Pihl down for this!?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 filmz-gofferoffer 14 år siden

Kæft, hvor grinede jeg af den sidste sætning i anmeldelsen :-)
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#4 elwood 14 år siden

Har lige et spørgsmål, er der nogen barberings scener med Tom Hanks i den her også ?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 Highland Park 14 år siden

elwood (2) skrev:
Og ja de er ikke nemme... Men det har nu aldrig stoppet mig 8-)

Det sagde Candyman også i går. ;)

Hehe... ham den anden politimand har godt nok et spøjst udtryk i ansigtet. :D

#3: Haha! Ja, den sidste sætning er mægtig. Benway i topform!
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 dewin 14 år siden

Jeg glæder mig til at se om Lie Kaas laver et nyt ansigtsudtryk i denne film... men utallige skuffelse gennem mange mange år på det område gør at jeg ikke har for høje forventninger....
Gravatar

#7 tranberg 14 år siden

Okay, præcis hvad jeg havde forventet. Glæder mig nu stadig til at se den.

Sidste sætning af anmeldelsen klinger godt i mine ører :)
The end is closest to the beginning
Gravatar

#8 nygaardpetersen 14 år siden

Super anmeldelse. Glæder mig til at se filmen i morgen :-)
Gravatar

#9 Morpheus 14 år siden

Rigtig god anmeldelse, spot on.

Er lige kommet hjem fra et preview af filmen i Aalborg Bio City sal 1.

Fedt at se Nikolaj Lie Kaas og Thure Lindhardt og så i så store roller. Er dog enig med musikken. Den var episk og rigtig fed, men den blev desværre brugt ALT for meget, så den til sidst bare blev trættende.
Gravatar

#10 filmz-Bruce 14 år siden

Bump :(

Lige kommet hjem fra Falkoner og Engle og Dæmoner. En absolut standard Ron Howard sag. Lige efter filmgrundskolens ABC og ligeså meget spænding som Howard normalt kan få presset ud af en citron, hvilket vil sige, der er nok til et glas juice i efterladenskaberne.

Spændingen er filmen igennem til 90% beroende på kritiske tidsfaktorer, som igen er beroende på, at man ikke kender til Rom og hvis man gør, at man i den grad tager Einsteins relativitetsteori til sig, for at kunne sluge tidsillusionen, når man transporteres fra A til B.

Howard er simpelthen den forkerte instruktør til disse film. Denne gang bliver de få actionsekvenser også tilføjet håndholdt kameraføring og resultatet er følelsesløshed. Filmens force er dialogen og gode skuespillere. Tom Hanks gør det ok i rollen og det samme kan siges om de to danske indslag. Det bedste for undertegnede var hovedpersonen ... ROM! Byen er enestående og det er en oplevelse i sig selv at blive fragtet rundt omkring i de arkitektoniske perler og se det ene kunstværk efter det andet. At det så ser ud af helvede til i Falkoner fra 5. række, et komplet blødt og udetaljeret billede er en anden sag. Jeg skal eje denne på blu-ray ene og alene pga. omgivelserne.

Men filmen er desværre hurtigt glemt. Drænet for spænding!!! Synd.

3/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: