Det er også ret heldigt, for plottet er desværre så gennemskueligt skruet sammen, at den gennemsnitlige tv-krimiseer næppe vil have problemer med at lure skurken efter få minutter. Ligeledes er personerne stadig på skabelonsplanet, og selvom Tom Hanks levnes en smule mere plads her, så er han stadig en noget søvngængeragtig figur. I stedet kommer Ewan McGregor hurtigt til at fremstå som historiens egentlige hovedperson. Ellers er filmens rollebesætning fyldet med pålidelige navne som Stellan Skarsgård og Armin Mueller-Stahl i små roller, og fra dansk side er det fornøjeligt at opleve Nikolaj Lie Kaas som en effektiv morder og Thure Lindhardt som en noget skvattet, men underholdende embedsmand.
Som en omgang letfordøjelig konspirationsunderholdning med makabre mord er “Engle og dæmoner” imidlertid en hæderlig film, der beviser, at Ron Howard stadig er en pålidelig mand på trods af forgængerens uimponerende format. Den er en noget anonym og hurtigt glemt spændingsfilm, men så længe løjerne står på, er man fint underholdt, og den leverer nogle stemningsfulde rammer komplet med dystre kirkebygninger og brændende kardinaler. Især sidstnævnte kan man jo aldrig få nok af.
#31 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#32 tiany 15 år siden
Kunne godt lide det bombastiske musiktema i starten af filmen, men derefter døde det.
De to dansker gør det udemærket, men heller ikke mere.
3/6
#33 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#34 tiany 15 år siden
#35 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#36 enfilmnørd 15 år siden
Men skuespillet var solidt, spændingen godt holdt, og soundtracket medrivende. Det kan være fordi jeg ikke vendtede meget, har bl.a. ikke læst bogen, men jeg var meget positivt overrasket. Den får 5/6 af mig.
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#37 Ericmase 15 år siden
#38 cansi 15 år siden
Og musikken. Hans Zimmer i mine øjne er en af de helt store. Han kan virkelig skabe et smukt og medrivende musik. Men jeg lidt frygter at manden er begyndt med at gentage sig selv her på det seneste. Selvfølgelig kan der altid være ligheder, men scenen hvor kammerheren går gennem sixtin kapel hen imod slutningen er jo ren og skær genbrug af "Watch the world burn" fra The Dark Knight score.
Også en sidste ting. Jeg kunne bare ikke få musikken til at passe sammen med filmen klipning eller skal man tempo/rytme. Filmen er meget hurtigere fortalt end Da Vinci, og man keder sig aldrig men ikke så hurtigt som musikken. Når man har et score som er så bombastisk, smukt og hurtigt der tildels minder meget om Bourne filmenes musik, så skal filmen også være hurtigere klippet sammen.
3/6
#39 filmz-vivalafrance 15 år siden
Det har dælme taget dig lang tid at indse. Hvor var du op igennem 90'erne? Ikke nok med at han ofte ender tilbage i samme rille, så har han som en anden gal videnskabsmand, skabt en hel bande af små Zimmer-kloner. Selvom manden har skrevet en række smukke filmscores, så må han om nogen være manden der har indført samlebåndsmentaliteten i den branche, selv Henry Ford fremstår som en amatør ved siden af Zimmer.
Jeg kom pga. scoret også til at tænke på "Susperia" flere gange under filmen :)
#40 tranberg 15 år siden
Det du så smukt beskriver er jeg helt enig i.
Hans Zimmer-syndromet - ensformighed, ensformighed, ensformighed.
Prøv at lyt til Harry Gregson-Williams' actionscores, Steve Jablonskys actionscores, Trevor Jones' actionscore = man kan næsten ikke høre forskel på dem og Hans Zimmer.
Det er synd.