Det er også ret heldigt, for plottet er desværre så gennemskueligt skruet sammen, at den gennemsnitlige tv-krimiseer næppe vil have problemer med at lure skurken efter få minutter. Ligeledes er personerne stadig på skabelonsplanet, og selvom Tom Hanks levnes en smule mere plads her, så er han stadig en noget søvngængeragtig figur. I stedet kommer Ewan McGregor hurtigt til at fremstå som historiens egentlige hovedperson. Ellers er filmens rollebesætning fyldet med pålidelige navne som Stellan Skarsgård og Armin Mueller-Stahl i små roller, og fra dansk side er det fornøjeligt at opleve Nikolaj Lie Kaas som en effektiv morder og Thure Lindhardt som en noget skvattet, men underholdende embedsmand.

Som en omgang letfordøjelig konspirationsunderholdning med makabre mord er “Engle og dæmoner” imidlertid en hæderlig film, der beviser, at Ron Howard stadig er en pålidelig mand på trods af forgængerens uimponerende format. Den er en noget anonym og hurtigt glemt spændingsfilm, men så længe løjerne står på, er man fint underholdt, og den leverer nogle stemningsfulde rammer komplet med dystre kirkebygninger og brændende kardinaler. Især sidstnævnte kan man jo aldrig få nok af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-jonasgr 14 år siden

#30 Det var nu også mere personen, Ewan McGregors, accent som jeg godt kan lide. Når han bruger sin skotske accent i interviews og diverse. At det måske ikke altid er så passende til de film han medvirker i, er en anden sag.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#32 tiany 14 år siden

Jeg har lidt en underlig følelse med denne film. Den var udemærkede men heller ikke mere. Jeg føler lidt et antiklimaks, men det kan jeg også huske at det gjorde jeg også med bogen.
Kunne godt lide det bombastiske musiktema i starten af filmen, men derefter døde det.
De to dansker gør det udemærket, men heller ikke mere.
3/6
Valar morghulis
Gravatar

#33 elwood 14 år siden

Der ingen der har svaret endnu, er der barber scener med Tom Hanks i den her også ?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#34 tiany 14 år siden

#33 Nej dem må du desværre undvære
Valar morghulis
Gravatar

#35 elwood 14 år siden

Fint! fordi den Barber scene til sidst i Da Vinci Code, var satme langt ude 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#36 enfilmnørd 14 år siden

Jeg kunne rigitgt godt lide den, en rigtig god film, og den bedste jeg har set i år. Der var spænding, selvom man godt kunne regne hovedskurken ud(Klassisk skurk).
Men skuespillet var solidt, spændingen godt holdt, og soundtracket medrivende. Det kan være fordi jeg ikke vendtede meget, har bl.a. ikke læst bogen, men jeg var meget positivt overrasket. Den får 5/6 af mig.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#37 Ericmase 14 år siden

#36 Jeg er fuldstændig enig med dig, selvom jeg havde skrevet noget andet! :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#38 cansi 14 år siden

Ron Howard skuffer igen. Har læst bogen 2 gange og igen kan Ron Howard ikke fange det gode fra bogen. Engle og Dæmoner er meget bedre end Da Vinci mysteriet. Manusskriptet er meget skarpere og mere spændende. Ewan McGregor gør det helt vild godt. Tom Hanks er bare Tom Hanks. Ayelet Zurer blev underbrugt som Vetra, hendes karaktere er meget mere central i bogen end i filmen.
Og musikken. Hans Zimmer i mine øjne er en af de helt store. Han kan virkelig skabe et smukt og medrivende musik. Men jeg lidt frygter at manden er begyndt med at gentage sig selv her på det seneste. Selvfølgelig kan der altid være ligheder, men scenen hvor kammerheren går gennem sixtin kapel hen imod slutningen er jo ren og skær genbrug af "Watch the world burn" fra The Dark Knight score.
Også en sidste ting. Jeg kunne bare ikke få musikken til at passe sammen med filmen klipning eller skal man tempo/rytme. Filmen er meget hurtigere fortalt end Da Vinci, og man keder sig aldrig men ikke så hurtigt som musikken. Når man har et score som er så bombastisk, smukt og hurtigt der tildels minder meget om Bourne filmenes musik, så skal filmen også være hurtigere klippet sammen.

3/6
Gravatar

#39 filmz-vivalafrance 14 år siden

Hans Zimmer i mine øjne er en af de helt store. Han kan virkelig skabe et smukt og medrivende musik. Men jeg lidt frygter at manden er begyndt med at gentage sig selv her på det seneste.


Det har dælme taget dig lang tid at indse. Hvor var du op igennem 90'erne? Ikke nok med at han ofte ender tilbage i samme rille, så har han som en anden gal videnskabsmand, skabt en hel bande af små Zimmer-kloner. Selvom manden har skrevet en række smukke filmscores, så må han om nogen være manden der har indført samlebåndsmentaliteten i den branche, selv Henry Ford fremstår som en amatør ved siden af Zimmer.

Jeg kom pga. scoret også til at tænke på "Susperia" flere gange under filmen :)
Gravatar

#40 tranberg 14 år siden

#39

Det du så smukt beskriver er jeg helt enig i.
Hans Zimmer-syndromet - ensformighed, ensformighed, ensformighed.

Prøv at lyt til Harry Gregson-Williams' actionscores, Steve Jablonskys actionscores, Trevor Jones' actionscore = man kan næsten ikke høre forskel på dem og Hans Zimmer.

Det er synd.
The end is closest to the beginning

Skriv ny kommentar: